در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد؛

صنایع، طرح‌های خود را در قالب فراخوان با دانشجویان به اشتراک بگذارند

  • تاریخ انتشار : 1396/11/30 ساعت : 04:41 - 6 سال قبل
  • از گروه : علمی
  • زیرگروه : پژوهش
معاون پژوهشی دانشگاه گلپایگان از تأکید این دانشگاه بر پژوهش‌های تقاضامحور صنعتی خبر داد و افزود: در سال‌های اخیر بر موضوعاتی همچون ثبت پتنت و انجام پروژه‌های ساخت از سوی اساتید متمرکز شده‌ایم و در عین حال از میزان توجه دانشگاه به پژوهش‌های بنیادی نیز کاسته نشده است.

دکتر امیرحسین میثمی در گفت‌وگو با ایسنا، مهم‌ترین دستاورد این دانشگاه فنی-مهندسی در حوزه پژوهش را برقراری ارتباط با مراکز صنعتی، کارخانه‌ها و ... در بالاترین سطح آن دعوت از مدیران این مراکز و ارائه توانمندی‌ها و شرح خدمات دانست و گفت: از این طریق توانسته‌ایم تفاهم‌نامه‌های مهمی را با صنایع بزرگ به امضا برسانیم.

 وی برخی از این صنایع را شرکت توسعه منابع انرژی زیر نظر وزارت دفاع و پژوهشگاه نیرو عنوان کرد و توضیح داد: همکاری ما با چنین صنایعی می‌تواند در زمینه‌هایی همچون عارضه‌یابی خط تولید کارخانه، تحقیق و توسعه، آزمون برخی قطعات و ... باشد.

معاون پژوهشی دانشگاه گلپایگان سپس به تبیین مشکلات حوزه پژوهشی دانشگاه پرداخت و گفت: امر پژوهش، صرف نظر از حقوق محقق، برای انجام مسائلی از قبیل آزمایش و ... به حمایت مالی و همچنین ابزار اولیه نظیر نرم‌افزار و سخت‌افزار نیاز دارد. این‌ها مواردی است که در بودجه کشور کم دیده می‌شود.

میثمی تصریح کرد: اخیرا مشکلات دانشگاه‌ها در مسائل جاری، از پرداخت حقوق گرفته تا پرداخت قبوض و تغذیه دانشجویان، به قدری زیاد شده است که موضوع پژوهش به حاشیه می‌رود.

وی با بیان اینکه صنایع چه دولتی و چه خصوصی، باید به دانشگاه اعتماد کنند، اظهار کرد: حداقل کاری که صنایع می‌توانند انجام دهند، دادن فراخوان به دانشگاه است. در حال حاضر صنعت از دانشگاه فاصله زیادی گرفته و بودجه پژوهش نیز به تنهایی کفاف انجام آن‌ها را نمی‌دهد.

معاون پژوهشی دانشگاه گلپایگان با بیان اینکه بحث پژوهش صرف از جمله تولید مقالات، کنفرانس‌ها و ... نیز حائز اهمیت است، ادامه داد: صنایع می‌توانند پروژه‌ها، مشکلات (در خط تولید و دیگر بخش‌ها) و طرح‌های تحقیق و توسعه خود را در قالب فراخوان با دانشجویان به اشتراک بگذارند تا به دانشجویان توانمند فرصت داده شود که پروپوزال خود را ارائه دهند که ممکن است این پروپوزال دردی از صنعت را دوا کند.

میثمی ضمن اشاره به سهولت اطلاع‌رسانی فراخوان صنایع با توجه به وجود شبکه‌های اجتماعی، خاطرنشان کرد: بر طبق قانون لایحه بودجه در سال جاری قرار بود ٢٥ درصد از بودجه کل دانشگاه به پژوهش اختصاص یابد. این در حالی است که تاکنون کمتر از ٥ درصد این بودجه محقق شده است.

وی سپس در رابطه با راهکارهای تخصیص عادلانه بودجه، توضیح داد: طبیعتاً هر کس که پژوهش بیشتری انجام دهد پژوهانه (grant) بیشتری دریافت می‌کند. مسلم است که میزان این اعتبار پژوهشی به شاخص‌هایی از جمله کیفیت و کمیت پژوهش‌ها بستگی دارد.

معاون پژوهشی دانشگاه گلپایگان دیگر اقدامات دانشگاه در راستای تشویق امور پژوهشی را تقدیر از پژوهشگران در هفته پژوهش، اهدای جوایز کوچک و نیز مؤثر شمردن پژوهش‌ها در ارتقای اساتید عنوان کرد و افزود: از جمله موارد این ارتقا می‌توان به ارتقا از استادیاری به دانشیاری و دانشیاری به استاد تمامی اشاره کرد.

میثمی تصریح کرد: مهم‌ترین کاری که دانشگاه می‌تواند در این زمینه انجام دهد، جذب بودجه‌های غیردولتی در قالب پروژه‌های کاربردی از بخش خصوصی است. بهتر است که نگاه دانشگاه تنها به دست دولت و بودجه عمومی نباشد.

وی ضمن تأکید بر همکاری صنعت و دانشگاه، چگونگی این همکاری را خدمت گرفتن صنعت از دانشگاه و پرداختن بهای آن به صورت اقتصادی دانست و افزود: دانشگاه‌های خارج از کشور هم به همین شکل از بودجه غیردولتی برخوردار می‌شوند. با این حال این‌که از حمایت دولتی برخوردار نباشند هم چندان جالب نیست.

معاون پژوهشی دانشگاه گلپایگان اضافه کرد: قراردادهای برون دانشگاهی برحسب درخواست صنایع متغیر است، مبلغ این قرارداد می‌تواند بین ٥ میلیون تا ٥٠٠ میلیون باشد که به تایید پروپوزال از سوی صنعت بستگی دارد. درصدی از این مبلغ به دانشگاه و عمده آن به پژوهشگر تعلق می‌گیرد.

میثمی با بیان این که این موضوع به حمایت صنعتی و تقاضاهای آنها بستگی دارد، ادامه داد: در قراردادهای درون دانشگاهی تعریف شده هرکس که بتواند طرح پژوهشی تعریف کند و از آن مقاله ISI استخراج کند، تا سقف ٥ میلیون تومان از بودجه دانشگاه بهره‌مند خواهد شد.

وی با بیان اینکه درصورت انجام پژوهش بوسیله دانشجو این امر باید زیر نظر اساتید انجام شود، بار دیگر به شرط چاپ مقاله ISI اشاره کرد و گفت: مورد دیگری که برای آن اعتبار تعریف شده بحث مدیریت سبز است.

معاون پژوهشی دانشگاه گلپایگان تشریح کرد: درصورتی که اساتید یا حتی دانشجوها بتوانند طرحی تعریف کنند که موجب صرفه‌جویی در مصرف انرژی، آب و برق شود تا سقف ٥ میلیون تومان از حمایت دانشگاه برخوردار خواهند شد. این درحالی است که چنین بهینه‌سازی‌هایی در قالب طرح داخلی شرط استخراج مقاله را ندارد.

میثمی در رابطه با نحوه اجرای طرح توضیح داد: اجرای این طرح بر عهده خود پژوهشگر و تهیه وسایل مورد نیاز آن بر عهده دانشگاه است. این افراد ٥ میلیون حق‌الزحمه دریافت کرده و علاوه بر آن هزینه مواردی همچون سخت‌افزار، نرم‌افزار و دیگر وسایل نیز از سوی دانشگاه تامین خواهد شد.

وی در ادامه در خصوص حجم قراردادهایی که به مرحله تجاری‌سازی رسیده‌اند، گفت: در سال ٩٦ موفق شدیم حدود 20 طرح از اعضای هیات علمی دانشگاه را در نمایشگاه فن بازار که از سوی معاونت پژوهشی وزارت علوم در محل نمایشگاه بین‌المللی برگزار شده بود، ارائه کنیم که از بین آنها حداقل 5 طرح به مرحله تجاری‌سازی رسیده است.

معاون پژوهشی دانشگاه گلپایگان یادآور شد: دانشگاه گلپایگان در نمایشگاه فن بازار سال ٩٧ نیز حضور خواهد داشت.

وی در پایان بار دیگر بر حمایت صنایع و دولت از دانشگاه تأکید کرد و گفت: این امر ناظر بر پیگیری خود دانشگاه نیز هست؛ اگر چنین باشد، چشم‌انداز دانشگاه که انجام بیش از پیش پژوهش‌های تقاضامحور است، تحقق می‌یابد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید