نقش پروتئین "راس" در گسترش سرطان

سیستم‌های پروتئینی مانند پروتئین "راس" (Ras)، راه‌های نشانه‌گذاری پیچیده را تشکیل می‌دهند که یا تقسیم سلولی را کنترل می‌کند یا در بعضی موارد سرطانی می‌شود و به سایر نقاط بدن متاستاز می‌کند. به عنوان مثال، 98 درصد از سرطان‌های پانکراس به دلیل جهش‌های پروتئین "راس" است.

به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال‌اکسپرس، پروتئین‌های راس مدت‌ها به دلیل نقش خود به عنوان "کلید روشن/خاموش" که مسیرهای نشانه گذاری تقسیم سلولی را کنترل می‌کند، مورد توجه محققان سرطان بوده اند.

اکنون یک تیم از محققان دانشگاه "ایلینوی" در اربانا- شمپین توانسته‌اند تا به طور دقیق درباره اینکه چگونه پروتئین‌های راس با سطوح غشای سلولی ارتباط برقرار می‌کنند، مطالعه کنند.

"استفن سلیگار" (Stephen Sligar) و تیم او دریافتند که ترکیب "کِـی ‌رَس4 بی" (KRas4b) پروتئین راس، نسبت به غشای سلولی محکم تر است، اما باید به سمت صحیح متصل شود.

تیم سلیگار کشف کردند که اسیدهای چرب موجود در کِـی‌رَس4 بی کنترل می‌کنند که کدام طرف کِـی‌رَس4 بی به غشاء سلولی متصل ‌شود.

سلیگار گفت: غشا نقش مهمی در کنترل فعالیت‌های بسیار پیچیده نشانه گذاری شبکه‌ها که شامل بسیاری از مولکول‌های مختلف پروتئینی هستند، دارد. در دراز مدت، علاقه‌ی مجدد به بیوفیزیک ترکیب کِـی‌رَس4 بی و تعامل آن با غشا، منتهی به کشف و طراحی داروهای شیمیایی برای درمان سرطان خواهد شد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید