آغاز سیزدهمین کنفرانس گفتگوی ادیان در دوحه

سیزدهمین کنفرانس دو روزه گفتگوی ادیان امروز (سه‌شنبه) در دوحه با عنوان "ادیان و حقوق بشر" با حضور ۵۰۰ چهره از ۷۰ کشور جهان آغاز شد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه الشرق قطر، این کنفرانس سه محور اصلی شامل حقوق بشر در ادیان مختلف، موضعگیری ادیان مختلف نسبت به موارد نقض حقوق بسر و مسائل حقوق بشر در ادیان آسمانی و منشورهای بین المللی دارد.

سلطان بن سعد المریخی، وزیر مشاور در امور خارجی قطر در سخنرانی در افتتاحیه این کنفرانس مساله مهم "ادیان و حقوق بشر" را در شرایط فعلی و با توجه به شرایط جهان و افزایش اختلافات در نتیجه تنش‌ها و درگیری‌ها و عدم ثبات در مناطق مختلف بسیار مهم دانست و با اشاره به ارتباطات مستحکم موجود میان ارزش‌ها و اصول انسانی در تمامی ادیان و حقوق بشر به عنوان اصولی مسالمت‌آمیز خواستار افزایش تلاش‌های جهانی و منطقه‌ای و داخلی برای تحقق این اصول شد.

وزیر مشاور در امور خارجی قطر در ادامه به بیانیه جهانی حقوق بشر در سال ۱۹۴۸ میلادی و معاهده بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و معاهده بین المللی حقوق مدنی و سیاسی صادر شده در سال ۱۹۶۶ میلادی اشاره و تاکید کرد: گفتگو میان ادیان باید درباره موضوعات کلی مربوط به برقراری امنیت، صلح و ثبات برای همه باشد.

وی در ادامه بر لزوم تلاش جامعه جهانی برای حل اختلافات از راه‌های مسالمت ‌آمیز و مقابله با تعصبات مذهبی و نژادی از طریق آگاهی بخشی و تقویت ارزش‌های آشتی و میانجیگری و رعایت حقوق بشر تاکید کرد و گفت: حمایت و تحکیم حقوق بشر در راس اولویت‌های قطر و چشم انداز ملی این کشور برای سال ۲۰۳۰ میلادی است.

المریخی با اشاره به محاصره قطر، این امر را نقض آشکار حقوق بشر درج شده در قوانین ملی و منشورهای منطقه‌ای و بین المللی و نیز نقض اصول و ارزش‌های دینی موجود در تمامی ادیان آسمانی دانست.

وزیر مشاور در امور خارجی قطر با تاکید بر موضعگیری ثابت دوحه نسبت به مساله تروریسم و مخالفت این کشور با تمامی مظاهر و ایدئولوژی‌های آن گفت: قطر از هیچ تلاشی در مبارزه با تروریسم فروگذاری نمی‌کند.

ابراهیم بن صالح النعیمی، رئیس شورای اداری مرکز بین‌المللی گفتگوی ادیان دوحه نیز در ادامه هدف از برگزاری این کنفرانس را دستیابی به مشترکاتی برای مقابله با چالش‌ها دانست و با اشاره به لزوم تلاش در راستای رسیدن به درکی درست از ادیان مختلف، تاکید کرد که این مرکز به حمایت‌های خود از طرح‌ها برای برقراری امنیت و حقوق بشر برای همه ادامه خواهد داد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید