اذعان دیپلمات‌های غربی به نقش حیاتی روسیه در حل درگیری‌های جهان

مقام‌های اروپایی و آمریکایی که بر سر سیاست خارجی دونالد ترامپ اختلاف‌نظر دارند، نقطه‌ای مشترک در تقبیح آنچه کمپین مخفی روسیه برای تضعیف دموکراسی‌های غربی خواندند، یافتند اما آنها همزمان به نقش روسیه در حل مسائل جهانی اذعان دارند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، اما به‌رغم نمایش خشم از سراسر ترانس آتلانتیک علیه روسیه حین کنفرانس امنیتی مونیخ، مقام‌ها و دیپلمات‌های غربی همچنین به واقعیتی تلخ اذعان کردند: اینکه روسیه برای حل بسیاری از بدترین درگیری‌های جهان وجودش حیاتی است.

مقام‌ها می‌گویند، از شرق اوکراین تا کره‌شمالی، موقعیت روسیه به عنوان یک قدرت هسته‌ای، مداخله نظامی آن در سوریه و استفاده از حق وتو در شورای امنیت به معنای آن است که هرگونه دیپلماسی نهایتا باید با مشارکت مسکو باشد.  ‌

وزیر دفاع نروژ به رویترز گفت: ما نمی‌توانیم یک راه‌حل سیاسی بدون روسیه بیابیم. باید به نقطه‌ای برسیم که بتوانیم همکاری کنیم و به راه‌حل‌های سیاسی برسیم و آنها هم در کانون آن قرار داشته باشند.

روسیه دست‌کم در مونیخ نقش مرد بد را داشت که بابت مداخله در کمپین انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا و الحاق شبه جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ به خاک خود مورد انتقاد قرار گرفت. در گردهمایی مونیخ، سیاستگذاران آمریکایی علنا از اینکه مسکو آشکارا مداخله در انتخابات را تکذیب می‌کرد، خشمگین بودند.   

دنیل کوتس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا درباره روسیه گفت: "شگفت‌زده هستم که روس‌ها هر سال کسی را به این کنفرانس می‌فرستند که اساسا حقایق را کتمان کند." اما در پشت صحنه دیپلمات‌ها می‌گویند لحن دیگری وجود دارد و از جمله می‌توان به دیدار مقام‌های ارشد چون ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اشاره کرد.

آلکسی پوشکوف از سناتورهای روسیه با اشاره به تماس‌هایی برای حل جنگ داخلی سوریه از جمله میان مسکو، آنکارا، واشنگتن و تل‌آویو گفت: یک شبکه دیپلماتیک وجود دارد که اثرگذار می‌شود. این چیزی است که اگر به درستی به کار گرفته شود، می‌تواند از رویارویی‌های بزرگتر جلوگیری کند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید