رییس دانشگاه خبر داد؛

تامین یک‌چهارم درآمدهای دانشگاه علم‌ و صنعت از قراردادهای پژوهشی

  • تاریخ انتشار : 1396/12/2 ساعت : 04:17 - 6 سال قبل
  • از گروه : علمی
  • زیرگروه : پژوهش
رییس دانشگاه علم و صنعت از تامین یک چهارم درآمدهای دانشگاه از طریق قراردادهای پژوهشی خبر داد و گفت: متاسفانه میزان این قراردادها طی سال‌های اخیر با پایین آمدن سطح درآمدهای اقتصادی کشور کاهش یافته است.

دکتر محمدعلی برخورداری در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این مطلب اظهار کرد: هر ساله یک چهارم تا یک سوم از بودجه دانشگاه علم و صنعت از محل درآمدهای قراردادهای بیرون از دانشگاه تامین می شود که متاسفانه طی چند سال اخیر میزان این قراردادها به دلیل پایین آمدن سطح اقتصادی جامعه و کاهش بودجه‌های پژوهشی شرکت‌ها و موسسات کاهش یافته است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه اکثر قراردادهای دانشگاه علم و صنعت در عرصه فنی و مهندسی است، تصریح کرد: در حال حاضر دانشگاه‌ علم و صنعت قراردادهای پژوهشی با شرکت نفت،‌ گاز، وزارت نیرو و برخی دستگاه‌های دیگر در دست دارد، اما طبیعتا اگر این دستگاه‌ها بودجه‌های پژوهشی کمتری در اختیار داشته باشند، بر فعالیت‌های پژوهشی و همچنین درآمدهای دانشگاه نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت.

دکتر برخورداری همچنین با تاکید بر اینکه بدون شکل‌گیری و تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه به توسعه دست نخواهیم یافت، گفت: اگرچه در سال‌های اخیر اتفاقات خوبی در این زمینه صورت گرفته، اما همچنان در زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه دارای ضعف‌هایی هستیم و وضعیت ما با آنچه که در کشورهای خارجی اتفاق می‌افتد، متفاوت است؛ به طوری که در ایران صنعت کار خود را انجام می‌دهد و دانشگاه نیز کار خود را و این ارتباط آنطور که باید، شکل نگرفته است.

رئیس دانشگاه علم و صنعت یادآور شد: کشور ما برای دستیابی به توسعه پایدار ملزم به ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان است، چرا که در این شرکت‌ها هم صنایع حضور دارند و هم دانشگاه‌ها.

دکتر برخورداری در پایان به برنامه‌های آتی دانشگاه علم و صنعت در عرصه فعالیت‌های پژوهشی اشاره کرد و گفت: ما سعی می‌کنیم در سال 97 همین روند امسال را در حوزه‌های علمی و پژوهشی دنبال کنیم، اما طبیعتا انعقاد قراردادهای جدید نیازمند تامین و افزایش بودجه‌های پژوهشی در کشور است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید