در گفت‌وگو با پی‌بی‌اس

ظریف: انقلاب اسلامی درخواست مردم ایران برای شان و منزلت‌شان بود

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با یک شبکه آمریکایی، انقلاب اسلامی ایران را درخواست مردم برای شان و منزلت‌شان توصیف کرد و گفت: مردم ایران پیش از انقلاب احترامی که استحقاقش را داشتند دریافت نمی‌کردند.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با شبکه پی‌بی‌اس در پاسخ به این سوال که انقلاب اسلامی 1979 برای ایرانی‌ها چه معنی به همراه دارد، گفت: من فکر می‌کنم که مردم مختلف احساسات متفاوتی درباره انقلاب دارند اما بر این باورم که این یک درخواست برای شان و منزلت مردم ایران بود. آنها می‌خواستند که برای آنچه بودند، آنچه تاریخ‌شان بود و آنچه هویت‌شان بود به رسمیت شناخته شوند.

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا آمریکایی‌ها به طور کلی درکی از تجربه مردم ایران پیش از وقوع انقلاب دارند یا خیر؟ اظهار کرد: من حدس می‌زنم که اینطور نیست. من معتقدم که مردم آمریکا هدف خشم و بی‌احترامی که مردم ایران با آن مواجه بودند، قرار نگرفته‌اند هر چند که آنها یک متحد نزدیک برای آمریکا بودند. اما اینگونه احساس می‌کردید که ایران آن احترامی که استحقاقش را داشت دریافت نمی‌کند.

وی درباره اینکه دولت‌های عربی چه رویکردی در قبال انقلاب اسلامی در منطقه داشتند، گفت: اگر بخواهم با شما صادق باشم باید بگویم که من در آمریکا بودم بنابراین نمی‌دانم که این انقلاب در کشورهای عربی با چه واکنشی مواجه شد و تجربه شخصی در این زمینه ندارم اما با توجه به مطالبی که خواندم، دو واکنش وجود داشت. یکی از سوی توده اعراب که احتمال خلاصی خود از دیکتاتورها را می‌دیدند این بدین معنی نیست که آنها از ایران می‌خواستند که این کار را انجام دهد، بلکه تنها نمونه‌ای را برایشان فراهم می‌کرد که مردم بدون هرگونه کمک خارجی قادر بودند یک رژیم بسیار ستمگر را که اساسا مورد حمایت آمریکا بود سرنگون کنند و شکست دهند.

ظریف ادامه داد: بنابراین این یکی از پیام‌هایی بود که به عقیده من آنها دریافت کردند و جشن و شادی هم وجود داشت. از طرف دیگر دولت‌های عربی بودند که برخی از آنها به دلیل تاثیرات احتمالی در آینده شروع کردند به واکنش در برابر این انقلاب و خود را برای شکست آن آماده کردند. یکی از بارزترین نمونه‌ها، اقدام آنها برای تسلیح، حمایت مالی و پشتیبانی از هشت سال تجاوزات ستمگرانه و خصمانه علیه ایران است.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا انقلاب اسلامی به پدیده‌ای تبدیل شد که نه تنها منطقه، بلکه جهان را لرزاند و آیا این یک انقلاب مذهبی بود؟ اظهار داشت: در واقع باید بگویم که این انقلابی بود که از آموزه‌های دین اسلام الهام گرفت اما لزوما یک قیام مذهبی نبود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اظهارات عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان که انقلاب اسلامی را یک انقلاب شیعه نامیده، گفت: باید بگویم که آنها به دلیل انتخاب‌های اشتباهی که داشته‌اند احساس خطر می‌کنند. با صدام حسین شروع کردند و با القاعده، داعش و جبهه النصره ادامه دادند. تمامی آنها تصمیمات غلط بود. اکنون برای اینکه آنچه را انجام داده‌اند توجیه کنند و مشروع جلوه دهند مجبورند که این نامگذاری را انجام دهند. ایران از فلسطین حمایت کرده است، آیا فلسطین یک انقلاب شیعی است؟ آیا فلسطینی‌ها شیعه هستند؟ ما سنگین‌ترین هزینه‌ها را برای حمایت‌مان از مردم فلسطین داده‌ایم؟ من حتی برای لحظه‌ای معتقد نیستم که مردم فلسطین شیعه هستند بنابراین از نظر من آنها باید پیش از گفتن چنین اظهارات تمسخرآمیزی بیشتر تفکر کنند.

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا از نظر وی، انقلاب اسلامی یک انقلاب شیعه نبوده است؟ تصریح کرد: خیر، چرا که این یک انقلاب اسلامی است. این انقلاب همه را کنار هم جمع کرد و همان‌طور که شما گفتید در جهان اسلام طنین‌ انداخت. برخی تلاش می‌کنند که آن را یک انقلاب شیعه جلوه دهند و به همین دلیل تلاش کرده‌اند تا با هزینه بسیار گزاف پیام نفرت را در جهان پراکنده کنند.

این خبر تکمیل می‌شود.


نظر خود را ثبت کنید