معاون فنی و عمرانی شهرداری قم:

هنوز یک مجموعه تخصصی و آیین نامه خاص در حوزه پل وجود ندارد

  • تاریخ انتشار : 1396/12/2 ساعت : 14:03 - 6 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : قم
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم و عضو هیئت مدیره انجمن مهندسی پل ایران با بیان اینکه در حوزه مهندسی پل آیین نامه خاص وجود ندارد، گفت: با وجود پیشرفت ها در حوزه پل در کلان شهرها، هنوز یک مجموعه تخصصی و آیین نامه خاص در حوزه پل وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، علیرضا قاری قرآن در نخستین کنفرانس ملی تخصصی مهندسی پل با رویکرد مدیریت شهری عنوان کرد: در مهندسی عمران بعضی سازه ها به عنوان سازه های خاص معرفی میشوند که یکی از آن ها پل است.

وی افزود: در حوزه مهندسی پل نیازمند این هستیم که  مانند کشورهای بزرگ دنیا یک مجموعه تخصصی و یک آییین نامه خاص داشته باشیم؛ با وجود پیشرفت هایی که  در سالهای اخیر در بخش طراحی وساخت در کشور اتفاق افتاده است ولی متاسفانه یک مجموعه منسجم در راستای گردهمایی در بخش های طراحی و اجرا وجود ندارد.

قاری قرآن با بیان اینکه متولی این قضیه وزارت‌خانه‌ها هستند، ادامه داد: در وزارت راه و شهرسازی در این قالب شدیدا گرفتار هستیم و در حوزه شهرداری نیز در اکثر کلان شهرها این موضوع تسری پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: در قالب پل‌های کوچک و بزرگ در شهرها رشد داشتیم ولی یک مجموعه که بتواند بخش‌های مختلف فنی مهندسی را منسجم کند، وجود ندارد؛ حتی یک مجله تخصصی و علمی نیز در حوزه پل نداریم و باید توجه بیشتری به این موضوع شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم  اظهار کرد: چند سال پیش با همت مجموعه دانشگاهی، انجمن مهندسی پل با مجوز وزارت علوم تشکیل شد؛ دوره دوم هیئت مدیره انجمن شکل گرفته است و در خلال آن سعی شده است جلسات تخصصی ویژه برگزار شود و این همایش تخصصی یکی از آن ها است.

وی ادامه داد: در آستانه تنظیم بودجه سال آینده هستیم و در جلسات متعدد با شورای اسلامی شهر برگزار میشود وظیفه داریم پروژه هایی را معرفی کنیم که بتوانیم در سال 97 به انجام برسانیم.

رییس شورای اسلامی شهر قم یکی از ضعف‌های موجود در پروژه‌های عمرانی را ضعف نظارتی دانست و گفت: در این بخش باید تلاش کنیم و جامعه مهندسی باید بیش از پیش روی این موضوع حساس شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، عبدالله جلالی امروز در نخستین کنفرانس ملی تخصصی مهندسی پل با رویکرد مدیریت شهری عنوان کرد: یکی از مسائل مهم این است که اصول فنی و راهبردهایی که زمانی میتوانست موفق باشد همیشه موفق نخواهد بود و ایجاب میکند در حوزه‌های فنی و تخصصی به روز باشیم و یکی از راهکارهای آن برگزاری همین کنفرانس ها است تا تبادل اطلاعات صورت بگیرد و از اهل فن استفاده شود.

وی افزود: یکی از ضعف‌هایی که در بحث‌های فنی سد سازی، پل سازی و معماری وجود دارد، ضعف محاسباتی است؛ اغلب افراط و تفریط در محاسبات صورت می‌گیرد و محاسبات دقیق نیست؛ گاهی محاسبات دست پایین است و موجب شکست پروژه می‌شود و گاهی محاسبات دست بالا صورت می‌گیرد که موجب هدر رفت منابع میشود.

رییس شورای شهر قم با بیان اینکه پروژه های عمرانی باید پیوست فرهنگی داشته باشد، اظهار کرد: باید به موضوع  زیبا سازی بیشتر توجه کنیم؛ البته نباید زیاد خود را درگیر ظواهر کنیم، ولی درخیلی از حوزه‌ها باید به ظاهر نیز توجه شود.

وی، ریسک پذیری و داشتن باور به خود را یکی از زمینه‌های پیشرفت دانست و افزود: در حوزه تحقیق و پژوهش کم کار هستیم و کمتر به مسائل پژوهشی و ارتقای دانش علمی توجه می‌کنیم؛ انتظار این است که در چنین نشستی، به ضعف ها و به راهکار های جبران آن فکر کنیم.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید