آمریکا: اگر طالبان مشتاق صلح است، با کابل مذاکره کند

ایالات متحده آمریکا به طالبان تاکید کرد که اگر آنها خواهان مذاکرات صلح با واشنگتن هستند اول با دولت افغانستان گفت و گو کنند.

به گزارش ایسنا، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به روزنامه داون گفت: ما بیانیه طالبان را دیده‌ایم. زمانیکه ببینیم طالبان مایل به گفت و گو با دولت منتخب افغانستان و پایان کمپین ظالمانه و خشونت‌بار است، متوجه می‌شویم که آنها درباره مذاکرات صلح جدی هستند. 

گروه شبه‌نظامی طالبان اخیرا در بیانیه‌ای غیر معمول خطاب به مردم آمریکا از آنها خواست تا با فشار وارد آوردن بر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و اعضای جنگ طلب کنگره برای پایان حدود ۱۷ سال اشغالگری تلاش کنند. با این حال، دولت افغانستان با رد تقاضای صلح طالبان تاکید کرد این گروه باید در راه صلح صداقت نشان دهد و از حملاتش بکاهد.

سخنگوی اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان در کابل به خبرنگاران گفت: طالبان جنگ را آغاز کرده است و به این جنگ ادامه می‌دهد و اگر طالبان خواهان صلح است باید درگیری‌ها را متوقف کند. آنها به کشتن بیگناهان ادامه می‌دهند. آنها باید نبرد را متوقف کرده و برای مذاکرات صلح به سراغ دولت افغانستان بیایند نه مردم آمریکا.

تقاضا برای کاهش حملات طالبان همچنین در بیانیه وزارت خارجه آمریکا هم مطرح شد. یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: بیانیه طالبان به تنهایی نشان دهنده تمایل برای ورود به مذاکرات صلح نیست. حملات تروریستی و وحشتناک اخیر طالبان در کابل بسیار واضح است. در این مرحله، همه جز طالبان آماده صلح هستند.

این مقام آمریکایی گفت: اشرف غنی بارها برای از سرگیری مذاکرات صلح اعلام آمادگی کرده است. اگر شماری از اعضای طالبان هستند که آماده پسوشتن به جامعه متمدن شدند، آنها می‌توانند بخشی از روند آشتی شوند. طبق استراتژی ترامپ برای جنوب آسیا، شرایطی برای ایجاد یک سازش سیاسی برای خاتمه جنگ مشخص شد و اکنون طالبان باید مسوولانه عمل کرده و نشان دهد برای صلح آماده است.

او با حمایت از امتناع کابل برای همکاری با طالبان همزمان با ادامه حملات گفت: اگر طالبان آماده است دولت افغانستان می‌تواند برای خاتمه جنگ وارد مذاکره شود اما حملات اخیر نشان می‌دهد این در دستورکار نیست.

گزارش اخیر سازمان ملل متحد درباره شرایط افغانستان نشان می‌دهد طالبان مسوول ۴۲ درصد بیش از ۱۰ هزار تلفات غیرنظامی افغان در سال ۲۰۱۷ است. پس از حملات ماه گذشته دونالد ترامپ با رد مذاکرات صلح با طالبان گفت: ما خواستار گفت و گو با طالبان نیستیم. آنچه باید به اتمام برسانیم، تمام می‌کنیم؛ همان چیزی را که دیگران از اتمام آن بازماندند و ما می‌توانیم این کار را کنیم.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید