ولایتی:

غرب سال‌های طولانی تمدن اسلامی را انکار کرده است

رئیس هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تمدن اسلامی طی سال‌های طولانی مورد انکار غربی‌ها بوده است و غربی‌ها برای اسلام تمدنی قائل نبوده‌اند و تنها هنر مسلمانان را ترجمه کتاب‌های پایه تمدن و امانتداری از آن‌ها می‌دانند، در حالی که آثار و تولیدات علمی فراوانی توسط مسلمانان ایجاد شده است.

به گزارش ایسنا، دکتر علی اکبر ولایتی، امروز چهارشنبه، در مراسم افتتاحیه سومین هفته علمی "تمدن نوین اسلامی" که با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و جمعی از صاحبنظران برگزار شد، به تشریح سیر تاریخی فرهنگ و تمدن اسلامی پرداخت.

وی درباره نقش مسلمانان در پیشرفت تمدن بشری به دستاوردهای دانشمندان مسلمان در علوم مختلف اشاره و بیان کرد: دانشمندانی همچون ابن سینا دستاوردهای فراوان و قابل توجهی در علم پزشکی داشتند، همچنین جبر را نیز مسلمانات در علم ریاضی پایه‌گذاری کرده‌اند.

ولایتی ادامه داد: تعیین خط استوا توسط ابوریحان بیرونی نیز از دیگر دستاوردهای مهم دانشمندان مسلمان است، ضمن آنکه در فلسفه نیز مسلمانان آثار مهمی را خلق کردند که از جمله آنها می‌توان به کتاب شفای ابن سینا اشاره کرد که به واسطه آن سنت آگوستین مسیحی متوجه مفهوم کلیات در فلسفه می‌شود.

رئیس هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ضمن اشاره به بسیاری از دستاوردهای مسلمانان در طول تمدن بشری، به تشریح و تفسیر سیر تاریخی فرهنگ و تمدن اسلامی پرداخت و گفت: سیر تاریخی نشان می‌دهد هرگاه مسلمانان اقتدار داشتند به دانش بهای زیادی داده‌اند.

ولایتی سیر تاریخی تمدن اسلامی را به 10 دوره تقسیم کرد و گفت: اسلام از دعوت شروع می‌شود و سپس پیامبر پس از 12 سال دعوت به اسلام، در مدینه تشکیل حکومت می‌دهند. بعد از آن مرزهای اسلام گسترش می‌یابد و فرهنگ و تمدن اسلامی به مرزهای مجاور انتقال می‌یابد.

وی ادامه داد: پس از این مراحل عصر خودجوشی و شکوفایی تمدن اسلامی، عصر شکوفایی ادبیات عرفانی و هنر و معماری فرا می‌رسد و پس از آن تمدن اسلامی دچار رکود می‌شود و پس از چندین سال دوباره جهان اسلام با تجدید حیات رو به رو شده و سپس با هجوم استعمار متوقف می‌شود.

رئیس هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: مطالعه سیر تاریخی تمدن اسلامی نشان می‌دهد هرگاه مسلمانان اقتدار داشته‌اند و بیگانگان برایشان مشکل ایجاد نکرده‌اند، به علم و دانش اهمیت زیادی داده و دستاوردهای علمی زیادی به وجود آورده‌اند.

در بخش دیگری از این مراسم حجت الاسلام ابوطالبی، دبیر هفته علمی تمدن نوین اسلامی به ارائه گزارشی درباره برنامه‌های سومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی پرداخت و گفت: طبق سیاستگذاری‌های انجام شده، برنامه امسال بیشتر رویکرد نقد و نظر و مناظره دارد.

وی در پایان هدف از برگزاری این برنامه‌ها را درگیر کردن نخبگان علم در بحث تمدن اسلامی عنوان کرد و یادآور شد: متاسفانه تاکنون در حوزه و دانشگاه کمتر به این حیطه از علم پرداخته شده است که امیدواریم با برگزاری این نوع برنامه‌ها تغییری در این رویکرد حاصل شود.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید