در رساله دانشجوی واحد علوم و تحقیقات مطرح شد:

تدوین برنامه طبیعت‌درمانی خانواده‌محور ویژه کودکان طیف اوتیسم

  • تاریخ انتشار : 1396/12/3 ساعت : 13:02 - 6 سال قبل
  • از گروه : علمی
  • زیرگروه : پژوهش
تاثیر طبیعت بر کاهش مشکلات پردازش حسی، بهبود تعامل والد-کودک و کاهش نشانگان کودکان با اختلال طیف اوتیسم با هدف تدوین برنامه طبیعت‌درمانی خانواده‌محور؛ ویژه این کودکان، در رساله دانشجوی دکتری واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، مریم رامشینی، دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی واحد علوم و تحقیقات در گفت‌وگو با روابط عمومی این واحد دانشگاهی در ارتباط با رساله خود گفت: پژوهش حاضر با هدف تدوین برنامه طبیعت‌درمانی خانواده‌محور؛ ویژه کودکان طیف اوتیسم و اثربخشی آن بر پردازش حسی، تعامل والد-کودک و نشانگان اختلال در این کودکان انجام شده است.

وی افزود: نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داد که برنامه طبیعت‌درمانی خانواده‌محور باعث کاهش برخی مشکلات پردازش حسی، بهبود تعامل والد-کودک، کاهش برخی نشانگان اختلال و آشنایی بیشتر این کودکان با طبیعت شد.

این محقق واحد علوم و تحقیقات افزود: با توجه به نتایج مثبت این پژوهش در مدت زمان اندک و مقرون به صرفه بودن این مداخله، می‌توان از این نوع روش درمانی در کنار سایر درمان‌های دیگر برای کودکان با اختلال طیف اوتیسم استفاده کرد.

وی بیان کرد: در این پژوهش 14 کودک 7-3 ساله مبتلا به اوتیسم با توجه به ملاک‌های خاص انتخاب و به صورت غیرتصادفی در دو گروه 7 نفره آزمایشی و کنترل قرار گرفتند که مداخلات طی 3 ماه در مدرسه طبیعت ساوان واقع در پارک جنگلی چیتگر انجام شد.

رامشینی با بیان اینکه برنامه طبیعت‌درمانی در نظر گرفته شده در این رساله شامل چند مرحله بود، گفت: در ابتدا فقط به دنبال علاقمند شدن و درگیری ذهنی کودک به طبیعت بودیم بنابراین کودکان در این مرحله در فضای طبیعت بدون انجام فعالیت خاصی حضور داشتند. در مرحله بعد، به همراه پژوهشگر، تسهیل‌گر و والدین خود به انجام تکالیف خاص در زمینه کارهای باغبانی، کار با حیوان و انجام تکالیف مربوط به حواس پنج‌گانه و حس وستیبولار می‌پرداختند.

رساله دکتری «تاثیر طبیعت و کاهش مشکلات پردازش حسی، بهبود تعامل والد-کودک و کاهش نشانگان کودکان با اختلال طیف اوتیسم» توسط مریم رامشینی دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، به راهنمایی دکتر سعید حسن‌زاده و مشاوره دکتر غلامعلی افروز و دکتر هادی هاشمی رزینی دفاع شد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید