دانشکده‌های پزشکی طی 6 ماه آینده مطابق با برنامه جدید اعتباربخشی می‌شوند

  • تاریخ انتشار : 1396/12/3 ساعت : 09:47 - 6 سال قبل
  • از گروه : علمی
  • زیرگروه : آموزش
دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی با اشاره به ویژگی‌های برنامه جدید آموزش پزشکی عمومی کشور که از مرداد ماه سال جاری به دانشگاهها ابلاغ شده گفت: طی 6 ماه آینده مطابق با این برنامه جدید و سایر استانداردها دانشکده‌های پزشکی سراسر کشور اعتباربخشی می‌شوند.

به گزارش ایسنا، دکتر آبتین حیدرازده دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی در نشست مجازی روسا و معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی با اشاره به ابلاغ برنامه بازنگری شده پزشکی عمومی به دانشگاه‌ها گفت: ویژگی اصلی این برنامه انعطاف‌پذیری آن با توجه به شرایط دانشجویان و دانشکده‌ها است.

دکتر حیدرزاده گفت: برنامه آموزش پزشکی عمومی بعد از 30 سال مورد بازنگری قرار گرفته و بازنگری برنامه با کمک تمامی دانشگاههای علوم پزشکی کشور پیش رفت.

وی خاطرنشان کرد: بازنگری برنامه هم متناسب با پیشرفت‌های علمی دنیا و هم متناسب با نظام ارائه خدمات کشور و نیازهای این حوزه انجام شد و انعطاف خوبی در برنامه وجود دارد که دانشکده‌ها می‌توانند به منظور ارتقای حداکثری توانمندی دانشجویان آموزش ارائه کنند.  

دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی با تاکید بر اینکه رویکرد برنامه بازنگری شده آموزش پزشکی عمومی ارتقای توانمندی پزشکان عمومی بوده است، گفت: توصیه می‌کنیم جلسه ویژه‌ای برای مطالعه و تقسیم بندی وظایف جهت اجرای این برنامه در دانشگاهها تشکیل شود.

دکتر حیدرزاده اذعان داشت: آزمون صلاحیت بالینی قبلا فقط برای ورود به دوره دستیاری الزامی بود ولی در برنامه جدید گذراندن این آزمون شرط فارغ التحصیلی در دوره پزشکی عمومی است.

دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی افزود: در این برنامه تاکید بر ورود دانشجو به عرصه‌های ارائه خدمت است و از همان ابتدای دوره این شرایط فراهم شده که دانشجو بتواند در عرصه ارائه خدمات آموزش ببیند.

وی تاکید کرد: انتظار داریم که با همت معاونین آموزشی و روسای دانشگاهها شرایط برای آموزش در عرصه دانشجویان فراهم شود.  

دکتر حیدرزاده گفت: سه سند استانداردهای کالبدی آموزش پزشکی عمومی، توانمندی‌های دانش آموختگان پزشکی عمومی و استانداردهای ملی آموزش پزشکی عمومی در جمهوری اسلامی ایران به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شده است.

وی خاطرنشان کرد: توانمندی‌های مورد نیاز در این برنامه همان توانایی‌های مورد نیازی است که در سطح بین‌المللی برای پزشکان عمومی لحاظ می‌شود؛ ضمن اینکه نیازهای ویژه کشور نیز در نظر گرفته شده است.

دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی با بیان اینکه آیین‌نامه پوشش حرفه‌ای و اخلاق حرفه‌ای دانشجویان پزشکی عمومی به دانشگاهها ابلاغ شده گفت: باتوجه به ویژگی انعطاف‌پذیری برنامه جدید پزشکی عمومی آیین نامه‌های آموزشی متناسب با برنامه جدید تغییر کرده و به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شده است.

دکتر حیدرزاده گفت: کمیته کشوری برنامه درسی ملی دوره دکترای پزشکی عمومی تشکیل شده و 350 عضو هیات علمی به فراخور موضوع در این کمیته به صورت هفتگی شرکت می‌کنند.

وی از امضا تفاهم‌نامه با معاونت بهداشت برای ایجاد امکان استفاده حداکثری از عرصه‌های ارائه خدمات سلامت خبر داد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های برنامه انتظار می‌رود حداقل 50 درصد دوره‌های اصلی آموزش پزشکی عمومی در عرصه ارائه خدمات ارائه شود.

دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی اضافه کرد: درس‌های زیادی به برنامه جدید دوره پزشکی عمومی اضافه نشده بلکه ویژگی اصلی این دوره انعطاف پذیری آن می‌باشد.

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، دکتر حیدرزاده اعتباربخشی دانشکده‌های پزشکی را از برنامه‌های آتی دبیرخانه آموزش پزشکی عمومی ذکر کرد و گفت: طی 6 ماه آینده دانشکده‌های پزشکی مورد ارزیابی قرار می گیرند. ابتدا ارزیابی درونی صورت می‌گیرد و از ابتدای مهر ماه کمیته‌های ارزیابی بیرونی هم در دانشکده‌ها حضور پیدا خواهند کرد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید