ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته‌ای که گذشت

از رجیستر شدن ال‌جی تا پیاده‌سازی آزمایشی ارز دیجیتالی

مشمول رجیستری شدن برند ال‌جی، تشریح نقش رجیستری در گران شدن گوشی‌های تلفن همراه، توجه به مزاحمت‌های پیامکی و تلفنی تبلیغاتی و پیاده‌سازی آزمایشی اولین ارز دیجیتالی در ایران از مهم‌ترین اخبار حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته گذشته بود.

به گزارش ایسنا، یکی از مهم‌ترین اخبار هفته گذشته که پیش از این هم اطلاعاتی درباره آن داده شده بود، اجرایی شدن رجیستری برای گوشی‌های ال‌جی بود که با گذشت دو هفته از اعلام برند ال‌جی به عنوان برند بعدی مشمول رجیستری و از اولین روز هفته اتفاق افتاد.

محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - نیز درباره این موضوع گفت: از روز شنبه وارد فاز پنجم طرح رجیستری شدیم و گوشی‌های ساخت شرکت ال‌جی در پوشش این طرح قرار گرفتند. بنا به برنامه‌ریزی‌ها نیز پیش از پایان سال ۹۶ تمامی برندها شامل این طرح خواهند شد.

وی با اشاره به موفقیت چهار مرحله قبلی رجیستری افزود: گوشی‌هایی که از مبادی قاچاق وارد شده باشند، گمرک پرداخت نکرده باشند و استانداردهای لازم را رعایت نکرده باشند، توسط وزارت صنعت در اجرای رجیستری لحاظ شده و در صورت فعال شدن در شبکه تلفن همراه تنها ۳۰ روز فعال هستند و سپس غیرفعال می‌شوند.

طبق برآوردها ۸ تا ۱۰ درصد گوشی‌های مصرفی ال‌جی هستند. از ساعت ۲۴ روز شنبه نشان تجاری ال‌جی نیز تحت پوشش رجیستری قرار گرفت و گوشی‌هایی که از این پس خریداری شوند در صورتی که از مبادی رسمی وارد نشده باشند در شبکه موبایلی ثبت نخواهند شد.

نقش کمرنگ رجیستری در گرانی گوشی‌ها

ایسنا همچنین در گزارشی به بررسی علت گران شدن گوشی‌های همراه در چند ماه اخیر پرداخت. وزیر ارتباطات با اعلام اینکه در همان آغاز فاز پایش گوشی‌ها و پیش از اینکه هیچ برندی اعلام شود، یک‌ شبه هزینه گوشی‌ها ۲۰۰ هزار تومان بالا رفت، علت این موضوع را سودجویی مشخصاً تعدادی از فروشندگان اعلام کرد.

جهرمی اما در پاسخ به علت گرانی گوشی‌های تلفن همراه با اجرای رجیستری بیان کرد: ذاتا افزایش قیمت ناشی از اجرای طرح رجیستری همان هزینه گمرک است که به چرخه اضافه می‌شود و در حداقل چهار یا پنج درصد قرار دارد. این هزینه گمرک به عنوان میزان سهم واردکننده به حساب خزانه واریز می‌شود. البته هزینه ارزش افزوده و مالیات هم وجود دارد که فروشندگان رسمی قبلا هم آن را پرداخت می‌کردند.

 شاهد بودیم حتی در همان آغاز فاز پایش گوشی‌ها پیش از اینکه هیچ برندی اعلام شود، یک شبه هزینه گوشی‌ها ۲۰۰ هزار تومان بالا رفت که به گفته وزیر ارتباطات مشخصاً تعدادی فروشنده در این زمینه سودجویی کردند زیرا ما نظام کنترل بازار دقیقی نداریم. از آنجایی که ما ابزاری برای کنترل بازار نداشتیم، مجبور شدیم از مردم بخواهیم به دلیل حباب افزایش قیمت گوشی نخرند تا نظام عرضه و تقاضا طبیعی شود زیرا ما منفعت مردم را در نظر گرفتیم.

وی دلیل دیگر افزایش قیمت گوشی را افزایش نرخ ارز دانسته و می‌گوید زمان اجرای طرح نرخ ارز حدوداً ۳۶۰۰ تومان بود و در مرحله پایش نیز به ۴۱۰۰ تومان رسید و واردات این کالا نیز وابسته به ارز است. از طرفی عمده واردات این کالا از طریق امارات متحده عربی انجام می‌شود و امارات متحده همزمان با اجرای رجیستری به صادرات مجدد گوشی‌ها پنج درصد عوارض وضع کرد که باعث شد قیمت تمام شده بالاتر برود.

همچنین سید محمود صفار -رئیس انجمن واردکنندگان گوشی‌های تلفن همراه- ارتباط گران شدن قیمت گوشی ها با اجرای طرح رجیستری را از اساس رد کرده و گفته بود: این گرانی ربطی به رجیستری ندارد بلکه گوشی‌های تلفن همراه از نرخ ارز تاثیر می‌گیرند که با توجه به افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر قیمت گوشی‌های همراه هم از آن تاثیر گرفته است.

سیدمهدی میرمهدی کمیجانی -رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران- نیز درباره احتمال افزایش قیمت گوشی‌های تلفن همراه بعد از اجرای فاز جدید رجیستری و زیرپوشش رفتن برندهای معروف در این طرح، اظهار کرده بود: فکر نمی‌کنم به لحاظ قیمتی اتفاق خاصی بعد از اجرای رجیستری در مورد برند گوشی آسیایی مثل سامسونگ اتفاق بیفتد، زیرا از این برند به تعداد بسیار زیادی پیش از این وارد کشور شده و دپو شده است، ضمن این‌که این کالا پیش از این هم حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان گران شده است و دیگر کششی برای گران شدن ندارد.

راه‌اندازی نظام اینترنت کودک

از تهدیدهایی که در خانواده‌ها وجود دارد بحث کودکان است که برای مسائل غیراخلاقی حساسیت دارند و جستجوی یک عبارت در گوگل ممکن است عبارت نامناسبی بیاورد. یکی از دغدغه‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم از همان زمان آغاز وزارت، ساماندهی  فضای مجازی برای کودکان بود. بدین‌ترتیب وی اخیرا با اشاره به موضوع اینترنت کودک و نوجوان نیز اظهار کرد: ما در حال راه‌اندازی نظام اینترنت کودک هستیم زیرا ممکن است گوگل برای سالم‌سازی فضای مجازی با ما همکاری نکند اما موتورهای جستجوی بومی از جمله پارسی‌جو و یوز این نیاز را برطرف می‌کنند. ضمن اینکه اطلاعات آنها قابل مدیریت و سالم‌سازی است.

و در نهایت در پی وعده محمدجواد آذری جهرمی مبنی بر معرفی مجری طرح اینترنت کودکان، خسرو سلجوقی به عنوان «مجری سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان» منصوب شد.

پیامک‌های تبلیغاتی و راه چاره

پیامک‌های تبلیغاتی از مواردی هستند که خصوصا در ماه‌های اخیر به آنها اشاره زیادی شده و تلاش‌ها برای ساماندهی آنها ادامه دارد. حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- با بیان این‌که دستور داده‌ شد تا همه مزاحمت‌های تلفنی تبلیغاتی که توسط برخی از شهروندان گزارش شده، مورد پیگیری قرار بگیرند، اظهار کرد: هیچ‌گونه مزاحمت‌های تبلیغاتی برای شهروندان چه در قالب پیامک و یا تلفنی و این‌که برروی نوار پاسخگو، اینترنت را تبلیغ کنند، به هیچ وجه برای ما قابل قبول نیست؛ این موضوع را بررسی می‌کنیم و اگر اپراتوری این کار را انجام داده باشد، آن سرشماره قطع خواهد شد.

فلاح جوشقانی با اشاره به مصوبه‌ای که در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در حال تدوین است اظهار کرد: در این مصوبه که طی دو ماه آینده اجرایی خواهد شد، اپراتورها موظف می‌شوند چه در مورد سرشماره‌ها و چه شماره‌های شخصی، سامانه‌ای راه‌اندازی کنند تا شهروندان با ورود به آن، بتوانند نوع پیامکی را که نیاز دارند انتخاب کنند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان این‌که با این مصوبه جدید دیگر مساله مزاحمت‌های تبلیغاتی برطرف می‌شود، گفت: ما براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مشغول نوشتن ضوابطی هستیم تا بتوانیم یکسری شماره‌های شخصی را حتی بدون شکایت هم ببندیم. برای مثال اگر بررسی کنیم که رفتار یک مشترک به صورتی است که پیامک تبلیغاتی بسیاری می‌فرستد یا مکالمه صوتی ندارد، بنابراین می‌توانیم تشخیص دهیم که این خط در جهت اهداف تبلیغاتی فعالیت می‌کند.

در عین حال وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز از آزاردهنده بودن پیامک‌های تبلیغاتی سخن گفته و اظهار کرده است: یک سری از پیامک‌های مزاحم، پیامک‌هایی هستند که هدفشان تبلیغ کسب و کارهایی است که به صورت منطقه‌ای شکل می‌گیرد. طبق مصوبه اخیر کمیسیون تنظیم مقررات، شیوه قانونی تبلیغ کسب وکارها مشخص شده است تا اپراتورها براساس آن کار خود را پیش ببرند و ما برخورد با کسانی که در خارج از این چارچوب تبلیغ می‌کنند، را تشدید می‌کنیم.

وی درباره کارآمدی سامانه ۱۹۵ نیز تصریح کرد: با تبلیغاتی مزاحمی که مردم گزارش می‌دهند، برخورد شده و آنها را مسدود کردیم ولی آنها دوباره مثل قارچ رشد کرده‌اند. زمانی ما این اخبار را داشتیم که اپراتورها شماره‌های مردم را در اختیار قرار می‌دهند بنابراین نظارت‌ها را بالا بردیم اگر هم اکنون به این نتیجه برسیم که اپراتورها شماره‌ها را در اختیار قرار می دهند، حتما با آنها برخورد می‌کنیم.

ارزهای دیجیتالی در ایران

در حالی که این روزها بازار ارزهای دیجیتالی و در صدر آنها بیت‌کوین بسیار داغ شده است اما بانک مرکزی این ارزهای دیجیتالی را هنوز به رسمیت نمی‌شناسد، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پیاده‌سازی آزمایشی اولین ارز دیجیتالی کشور توسط پست‌بانک و عرضه به نظام بانکی برای تایید خبر داد.

وی در صفحه اینستاگرام خود اظهار کرد: با استفاده از ظرفیت‌های موجود ارتباطات و فناوری اطلاعات در عرصه بانکداری و نظام مالی کشور و نیز ظرفیت بالای جوانان کشور، در جلسه‌ای که با هیات مدیره پست‌بانک ایران داشتم، مقرر شد این بانک با اعلام فراخوان و شناسایی نخبگان کشور در این عرصه، اولین ارز دیجیتال طراحی‌شده را به صورت آزمایشی پیاده‌سازی و این مدل را برای بررسی و تایید به نظام بانکی کشور عرضه کند. از همه کسانی که در این حوزه تخصص دارند دعوت می‌کنم در فراخوان پست‌بانک حضور فعالانه داشته باشند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید