عیدی استاندار کرمان و بنیاد برکت برای راوری‌ها

  • تاریخ انتشار : 1396/12/3 ساعت : 11:28 - 6 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : کرمان
همواره معضل بیکاری یکی از دغدغه‌های جدی مردم شهرستان راور بود که به‌علت وجود همین بیکاری در میان جوانان شهرستان راور شاهد بروز آسیب‌های جدی در این شهرستان از جمله آمار بالای خودکشی در این شهرستان بودیم که دیروز در صدمین ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان(گام دوم مثلث توسعه اقتصادی) شهرستان راور با حضور استاندار کرمان، رئیس بنیاد برکت و رئیس ستاد فرمان اجرایی امام(ره) نوید قطعی پایان معضل بیکاری را تا اسفندماه سال 98 داده شد.

 به گزارش ایسنا، دیروز صدمین ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان(گام دوم مثلث توسعه اقتصادی) شهرستان راور در محل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در تهران با حضور اعضای ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و مسئولان بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) برگزار شد که در این جلسه دکتر مخبر رییس ستاد بر ایجاد 3000 فرصت شغلی پایدار و واقعی در شهرستان راور توسط بنیاد تاکید کرد و معتقد بود «این 3000 شغل تا پایان اسفندماه سال 98 ایجاد می شود که از این آمار، 1250 فرصت شغلی تا مهرماه سال 97 ایجاد خواهد شد» .

نکته قابل توجه این جلسه در این بود که دکتر مخبر به‌عنوان معین اقتصادی منطقه سعی برآن داشت که جلسه را به سمت و سویی سوق دهد که یک خروجی قابل اتکا داشته باشد و نکته جالب دیگر این جلسه در این بود که ایشان از معاونین خود و روسای بنیاد برکت تضمین یک قول عملیاتی را می‌خواست که شاید پس از مدت‌ها شاهد چنین جلسه‌ای با خروجی قابل تأمل در سطح استانی و حتی کشوری بودیم که نتیجه آن بر این شد که ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) 3000 شغل پایدار در شهرستان راور در قالب طرح‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت خود(طرح‌های آفتاب) با ذکر نام اسامی کسانی که بر سر کار رفته‌اند ایجاد کند و نام این افراد در اختیار استانداری کرمان و رسانه‌ها قرار دهند که می‌تواند در آستانه سال جدید، عیدی خوبی برای مردم شهرستان راور باشد.

با چنین مدلی، می‌توانیم توسعه پایدار را در کشور رقم بزنیم

«علیرضا رزم‌حسینی» استاندار کرمان در ابتدای این جلسه ضمن تسلیت ایام فاطمیه تصریح کرد: نزدیک به 4 سال است که الگوی مدیریتی جدید اقتصاد مقاومتی را در استان کرمان تمرین کرده‌ایم که هدف از اجرایی کردن این طرح، واگذاری توسعه به بخش غیردولتی است.

وی با بیان این‌که در دولت‌های گذشته اقدامات خوبی انجام شده اما به توسعه پایدار منجر نشده بوده و نتوانستیم تولید و اشتغال مناسب ایجاد کنیم، اظهار کرد: پس از 4 سال از اجرایی شدن این الگو، خوشبختانه شاهد توسعه پایدار در مناطق مختلف استان هستیم که نشان می‌دهد می‌توان با شرکت‌های توسعه‌گرا اقدامات خوب را انجام داده و دولت فقط نقش نظاره‌گری را برعهده خواهد داشت.

رزم‌حسینی با اشاره به حضور 23 شرکت و بنگاه بزرگ اقتصادی در استان کرمان در 8 منطقه اقتصادی اظهار کرد: این کار به صورت دراز مدت خواهد بود که در راستای اجرایی کردن این طرح، مشکلات بسیاری وجود داشت که خوشبختانه امروز بخش اعظمی از این مشکلات برطرف شده است.

استاندار کرمان با تأکید بر این‌که باید به سمتی برویم که به قوام جمهوری اسلامی در بخش‌های فرهنگ و اقتصاد دست پیدا کنیم، اظهار کرد: خوشبختانه نتایج این طرح نشان می دهد راه را درست رفته ایم که نمونه بارز آن تایید و تقدیر مقام معظم رهبری در دو نوبت و رییس جمهور از این مدل بوده است.

وی با بیان اینکه به دنبال آن نیستیم که بخواهیم به صورت موقت محرومیت زدایی کنیم تصریح کرد: در این مدل بلکه به دنبال آن هستیم که دولت را روز به روز کوچکتر از دیروز کنیم و معتقدیم همه مسئولین می توانند به این باور برسند که با چنین مدلی، توسعه پایدار را در کشور رقم بزنیم.

 رزم حسینی با بیان این‌که حضور بنگاه‌های اقتصادی در استان به‌صورت داوطلبانه بوده و هیچ اجباری برای این بنگاه‌های در نظر گرفته نشد، تصریح کرد: هدفمان این نیست که تسهیلات بدون هدایت به مردم اعطا کنیم بلکه می‌خواهیم این تسهیلات به افرادی که می‌خواهند واقعاً کار کنند پرداخت شود.

عالی‌ترین مقام اجرایی دولت در استان کرمان اظهار کرد: در بحث توانمندسازی نیز طرح صندوق خرد روستایی و طرح ترسیب کربن را سراسر استان کرمان راه‌اندازی کرده‌ایم که این کار می‌تواند در شهرستان راور نیز اجرایی شود.

استاندار کرمان با اشاره به عضویت 20 هزار نفر از مردم استان کرمان در صندوق‌های خرد روستایی اظهار کرد: وقتی بنگاه‌های بزرگ اقتصادی در منطقه‌ای حضور پیدا می‌کنند مردم و بخش خصوصی نیز به آن‌ها اعتماد پیدا خواهند کرد.

 وی با تأکید بر این‌که راور می‌خواهیم با کمک ستاد اجرایی فرمان امام(ره) مشکل بیکاری شهرستان را برطرف کنیم، اظهار کرد: در حوزه زیرساخت‌ها مشکلی نداریم و دولت موظف اجرایی شدن این زیرساخت‌هاست و ما فقط می‌خواهیم مردم بتوانند با پول جیب خود، مشکل اشتغال خود را برطرف کنند.

پس از اظهارات استاندار کرمان، امام جمعه شهرستان راور ضمن تقدیر و تشکر ویژه از استاندار کرمان و دلسوزی‌ وی برای استان کرمان به بیان مشکلات این شهرستان پرداخت و از کندی حرکت معین اقتصادی در این شهرستان گله کرد که مورد توجه ویژه دکتر مخبر رئیس ستاد فرمان اجرایی حضرت امام(ره) قرار گرفت و از معاون خود علت این موضوع را پیگیری کرد.

پاسخ به انتقادات کندی روند حرکتی معین اقتصادی منطقه

دکتر «عارف نوروزی» رئیس بنیاد برکت با بیان این‌که به عنوان معین اقتصادی منطقه راور به‌دنبال برطرف کردن مشکل بیکاری شهرستان بودیم، تصریح کرد: از روز اول عزم استاندار کرمان و اولویت نگاهشان در این بخش، همواره بر مشکل بیکاری منطقه راور بوده است.

نوروزی با بیان این‌که نگاه ما در راور طرح توسعه منطقه بوده اما بستر اصلی کار بحث اقتصادی است، اظهار کرد: کمیته راهبری توسعه شهرستان راور در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) بلافاصله پس از انعقاد تفاهمنامه در استانداری کرمان تشکیل شد و این کار از طرف ستاد جدی گرفته و دنبال نیز خواهد شد و ان‌شاا... معضل بیکاری را در این شهرستان برطرف خواهیم کرد.

وی در پاسخ انتقادات امام جمعه شهرستان راور از کندی روند اقدامات بنیاد برکت در منطقه راور گفت: مطالعه مشاور یکی از علل کندی حرکت‌های ابتدایی این طرح بود که خوشبختانه مطالعات این طرح از سوی مشاور ارایه شده و گام به گام طبق این مطالعات در حال حرکت هستیم ضمن آن‌که مشکل اعطای تسهیلات از سوی بانک پاسارگاد بانک عامل در منطقه نیز برطرف شده است.

رئیس بنیاد برکت خاطرنشان کرد: طرح‌های اقتصادی اجتماعی محور، بنگاه محور و تسهیلات محور توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در شهرستان راور در نظر گرفته شده است که امیدواریم ظرف مدت 2 سال باقی‌مانده شاهد اقدامات خوبی در این شهرستان باشیم.

در ادامه جلسه سخنگوی کمیته راهبری توسعه شهرستان راور و قائم مقام بنیاد برکت به تشریح اقدامات این ستاد در منطقه راور پرداخت.

راهبردهای اجرایی ستاد فرمان اجرایی حضرت امام(ره) در شهرستان راور برای برطرف کردن معضل بیکاری

«سعید جعفری» قائم مقام بنیاد برکت در تشریح اقدامات این بنیاد به‌عنوان معین اقتصادی منطقه راور گفت: خوشبختانه مطالعات مشاور ستاد بعنوان معین اقتصادی شهرستان راور ارایه شده و پس از این رویکردمان با نتایج این مطالعات خواهد بود.

وی با بیان این‌که 5 زمینه کلی در این شهرستان توسط مشاور احصاء شده که نشان‌دهنده راهبردهای اجرایی این ستاد در شهرستان راور است، اظهار کرد: در تفاهمنامه انعقاد شده ما بین استانداری کرمان و ستاد فرمان اجرایی امام(ره) 3 بازه زمانی کوتاه، میان و بلند مدت را در دستور کار خواهیم داشت که بر مشارکت جامع محلی تأکید فراوان شده است.

جعفری با اشاره به طرح‌های کوتاه مدت ستاد فرمان اجرایی امام(ره) در شهرستان راور اظهار کرد: 9 طرح اشتغالزایی کوتاه مدت در قالب طرح مهتاب را در نظر گرفته‌ایم که در مجموع  و حداکثر تا شهریور ماه سال آینده 1250 فرصت شغلی را در شهرستان راور ایجاد خواهیم کرد که برای این منظور 14 میلیارد و 600 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

قائم مقام بنیاد برکت اظهار کرد: 7 طرح میان مدت نیز در این تفاهم‌نامه برای برطرف کردن بیکاری شهرستان راور در نظر گرفته شده که بازه زمانی این طرح نیز یکساله بوده که 1340 فرصت شغلی  با 105 میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به تصویب 36 طرح در کمیته این ستاد در قالب طرح‌های تسهیلات محور اظهار کرد: در قالب این طرح 40 میلیارد ریال با آورده کارآفرین  درنظر گرفته شده است که اشتغال 434 نفر را فراهم خواهد کرد.

جعفری به حوزه اقدامات زیر بنایی ستاد فرمان اجرایی امام(ره) در شهرستان راور اشاره و تصریح کرد: 772 طرح در این حوزه در شهرستان راور با 16 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که خوشبختانه هم‌اکنون با قوت این طرح‌ها در حال اجراست.

 اما آخرین سخنران این جلسه دکتر مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) بود که قول ایشان ما نیامده‌ایم اینجا سخنرانی کنیم بلکه دور هم جمع شده‌ایم که به قول خود عمل کنیم و به دنبال یک خروجی واقعی در این جلسه هستیم!! وی که بسیار کوتاه نیز صحبت کرد وعده‌های عملیاتی شیرینی برای مردم راور در آستانه سال نو داد.

ایجاد 3000 فرصت شغلی پایدار تا اسفندماه سال 98 در شهرستان راور

دکتر مخبر با تأکید بر این‌که استاندار کرمان، استانداری پا به رکاب و از خودگذشته است که می‌توان الگوی چنین مدل مدیریتی را در سراسر کشور اجرا کرد، افزود: امکان نجات کشور در گروی تکیه به مردم اعم از مالی، دلسوزی و ... هم‌چنین انجام کارهای ستادی توسط مدیران در استان‌هاست که این دو مهم در استاندار کرمان به خوبی دیده می‌شود که نیازمند بسط در سراسر کشور است.

مخبر با بیان این‌که متأسفانه در برخی استان‌های کشور شاهد هستیم که با توجه به تخصیص و اعتبار مورد نیاز اما شاهد هیچگونه حرکتی نیستیم، اظهار کرد: هدف ما ایجاد 3000 فرصت شغلی تا اسفندماه سال 98 است که تعهد می‌کنیم از این تعداد تا 30 مهر 97، 1250 شغل پایدار در شهرستان راور با نام و مستندات و با تایید استانداری کرمان ایجاد کنیم.

وی یادآور شد: توسط ستاد فرمان اجرایی امام(ره) نیز 300 میلیون تومان برای بازسازی مراکز فرهنگی آسیب‌دیده، 500 میلیون تومان وام قرض‌الحسنه در قالب صندوق‌های خرد روستایی و 200 میلیون تومان برای بازسازی اماکن ورزشی آسیب‌دیده شهرستان راور در نظر گرفته خواهد شد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید