معاون فنی مرکز بهداشت استان قم اعلام کرد:

افزایش خطر درگیری انسان با آنفلوآنزای پرندگان در قم

  • تاریخ انتشار : 1396/12/3 ساعت : 15:12 - 6 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : قم
معاون فنی مرکز بهداشت استان قم با بیان اینکه تاکنون موردی از درگیری انسان با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور گزارش نشده است، تصریح کرد: وجود تالاب ها و پرندگان مهاجر در قم خطر درگیری انسان و آنفلوآنزای پرندگان را افزایش می دهد.

دکتر محمد نیک‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و طیور اظهار کرد: ویروس آنفلوآنزا شامل سه دسته و تیپ A و B و C است؛ تیپ C بیماری‌های تک‌گیری در پرندگان ایجاد می‌کند اما تیپ B توسعه بیشتری دارد و موجب اپیدمی منطقه‌ای می شود.

نیک‌پور افزود: تیپ A قابلیت جهان‌گیری دارد و می‌تواند کل دنیا را درگیر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و طیور کند. تیپ A بر اساس آنتی‌ژن‌های H و N تقسیم‌بندی می‎شود که در آن ویروس‌های انسانی نیز قابل مشاهده است، ویروس‌های فوق حاد پرندگان نیز در این دسته قرار می‌گیرد.

معاون فنی مرکز بهداشت استان قم اظهار کرد: توانمندی این ویروس‌ها در تغییرات ژنتیک زیاد است و قابلیت بازآرایی و نوع‌ترکیبی دارند. اگر ویروس در مجاورت ویروس انسانی قرار گیرد می‌تواند زمینه جهان‌گیری شدید با نوع جدید را فراهم کند.

نیک‌پور افزود: امسال آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و طیور شامل موارد  H5 N8 است که خوشبختانه تاکنون موردی از درگیری انسانی این نوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در جهان و کشور گزارش نشده است. از سال گذشته تاکنون سویه غالب پرندگان وحشی، اهلی و صنعتی از این نوع گزارش شده و اخیراً سویه‌ای در یکی از کانال‌های کشور به نام H5N6 مطرح شده است.

معاون فنی مرکز بهداشت استان قم یادآور شد: مواردی از نوع انسانی آنفلوانزای پرندگان در دنیا(مانند چین) گزارش شده است  که مرگ و میر انسان‌ها بیش از نوع انسانی دارد.

معاون فنی مرکز بهداشت استان قم در توصیه‌هایی تصریح کرد: از دست زدن به لاشه‌ی مرده پرندگان خودداری شود، به‌ویژه از کودکانمان هم بخواهیم به لاشه‌ی پرندگان نزدیک نشوند. همچنین اقدامات بهداشتی می‌تواند مانع از بروز بیماری شود، باید مرگ و میر پرندگان در مرغداری‌ها و حتی سطح شهر را به موقع گزارش داد تا از شیوع آن جلوگیری شود.

نیک‌پور یادآور شد: پخت کامل گوشت و تخم مرغ تا حد زیادی آلودگی را از میان می‌برد؛ فراموش نکنیم پرندگان شکاری، اهلی و صنعتی ممکن است درگیر بیماری باشند، از این‌رو گوشت طیور باید تاییدیه دامپزشکی داشته باشد. احتمال آلودگی در گوشت مرغ و تخم‌مرغ نیم پز وجود دارد، ضمن این‌که ذرات تنفسی که از طریق مرغ و پرندگان منتقل شوند نیز ایجاد آلودگی می‌کند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان قم با بیان این‌که وجود تالاب‌ها و پرندگان مهاجر در قم خطر درگیری انسان و آنفلوآنزای پرندگان را افزایش می‌دهد، در مورد علائم این بیماری یادآور شد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و طیور با تب بالا و علائم تنفسی مانند سرفه، گلودرد، مشکلات تنفسی، بی‌حالی شدید و سردرد و تغییر صدا و تنگی نفس، علایم عصبی و حتی  علائم گوارشی شناخته می‌شود.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید