ابداع یک روش جدید برای پیش‌بینی مقاومت ژنی در برابر درمان سرطان

محققان سلامت عمومی دانشگاه "ییل" یک روش جدید برای پیش‌بینی مسیرهای احتمالی مقاومت در برابر درمان سرطان و یک روش برای استفاده از آن در مورد یکی از شایع‌ترین ژن‌های سرطانی، ایجاد کرده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال‌اکسپرس، این ژن که نامش "کی‌راس" (KRAS)است، تقریبا در 20 درصد از همه سرطان‌های انسان، جهش یافته است و حضور پررنگی در سرطان‌های پانکراس، سرطان روده بزرگ و ریه دارد، بطوریکه این ژن حتی پس از شیمی‌درمانی ، پرتودرمانی یا درمان دارویی، می تواند به جهش و تحول خود ادامه دهد.

محققان با شرکت داروسازی و بیوتکنولوژی "گیلیاد" (Gilead Sciences)در فوستر سیتی، کالیفرنیا، برای تعیین توالی تومورهای ریه‌ای "کی راس" مثبت در شیوع جهش‌های "آنکوژن" یا "ژن‌های تومور زا" (oncogenic )دیگر که می‌توانند منجر به مقاومت به درمان شوند، همکاری کردند.

"جفری تاونسند" (Jeffrey Townsend)پزشک و استادیار آمار زیستی و استادیار اکولوژی و زیست‌شناسی فرگشتی دانشگاه سلامت عمومی یل، گفت: به نظر می‌رسد این درمان باموفقیت یک جهش خاص در ژن کی راس را مورد هدف قرار می‌دهد.

تاونسند افزود: درحال حاضر ما تومورها را با دارو درمان می کنیم تا این دارو تومور را هدف قرار داده و مهار کند، اما این دارو نمی‌تواند مانع پیشرفت مقاومتی تومور در آینده ‌شود.

محققان با استفاده از یک پایگاه داده ملی توالی تومور همراه با توالی تومور در مطالعات پیشین دانشگاه ییل، چارچوب تکاملی امیدبخشی را با ابزار بالقوه در پیش‌بینی مسیرهای مقاومت در برابر درمان‌های هدفمند جدید ایجاد کردند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید