برنامه‌تحقیقاتی برای کاهش آلودگی زیستی حوزه گاز/کاربرد محلول شیرین‌ سازی گاز در 2 پالایشگاه

رییس پردیس صنایع پایین‌دستی پژوهشگاه صنعت نفت از تدوین نقشه راه و برنامه جامع برای فرآوری گاز در انستیتو فرآورش گاز این پژوهشگاه خبر داد و گفت: در حال حاضر مناطقی چون عسلویه و اهواز با آلودگی‌های گازی مواجه هستند که در انستیتو در جهت کاهش آلاینده‌های زیست محیطی این حوزه اقدام می‌شود.

اکبر زمانیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه ایران بزرگترین دارنده منابع گازی در دنیا است، افزود: از این رو برای ما بسیار مهم است که به فناوری‌ها، دانش‌فنی، مواد شیمیایی موثر در تولید و  فرآروش گاز در بخش بالا دست و همچنین فناوری‌های حوزه‌های استحصال و استخراج و شیرین سازی گاز دست بیابیم.

وی ادامه داد: بر این اساس و در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از حدود 2 سال قبل موضوع راه اندازی انستیتوهای تحقیقاتی در حوزه پایین دستی صنعت نفت در اولویت وزارت نفت قرار گرفت و اقدام به امضا تفاهم نامه‌هایی با بخش‌های تحقیقاتی کرد.

زمانیان با اشاره به راه اندازی انستیتو فراورش گاز در پژوهشگاه صنعت نفت یادآور شد: راه اندازی این انستیتو در دو بخش بوده است که در فاز اول علاوه بر اجرای چندین پروژه کلیدی در حوزه گاز، اقدام به تدوین نقشه راه و تهیه برنامه جامع تحقیقاتی انستیتو فرآورش گاز کردیم.

رییس پردیس صنایع پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت با تاکید بر اینکه تدوین نقشه راه و برنامه جامع تحقیقاتی انستیتو فرآورش گاز به پایان رسیده است، اظهار کرد: با پایان یافتن این فاز اقدام به راه اندازی انستیتو فرآورش گاز کردیم که بر اساس نقشه راه و برنامه جامع تحقیقاتی کلید خورد.

وی ابراز امیدواری کرد که در این انستیتو در مدت 4 تا 5 سال آینده به تدریج فناوری‌های مورد نیاز در حوزه فرآیندها و همچنین تولید مواد شیمیایی اقدام خواهد کرد.

زمانیان با اشاره به دستاوردهای پردیس صنایع پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت، اظهار کرد: فعالیت‌های این پردیس در حوزه گاز از 10 سال قبل با همکاری شرکت ملی گاز آغاز شد و با کمک و حمایت این شرکت توانستیم در زمینه بسیاری از فرآیندها مطالعات گسترده‌ای را انجام دهیم و در حال حاضر برخی از دستاوردهای این مطالعات به فاز صنعتی رسیده و در صنعت گاز در حال بهره برداری است.

زمانیان تولید حلال "پارسی سل" را از جمله دستاوردهای محققان در این پردیس عنوان کرد و یادآور شد: در حال حاضر این حلال در پالایشگاه گاز مسجد سلیمان بارگیری شده و 2 سال از بهره برداری آن در این پالایشگاه می‌گذرد.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن این حلال در پالایشگاه گاز ایلام از ابتدای سال جاری بارگذاری شده است.

به گفته این محقق، حلال پارسی سل از سوی محققان پژوهشگاه صنعت نفت تولید شده و برای شیرین سازی گاز استفاده می‌شود.

زمانیان آلاینده‌های گازی و هدر رفت گاز از طریق "فلرها" را از جمله معضلات کشور در حوزه گاز نام برد و یادآور شد: متاسفانه در این زمینه‌ها کمتر توجه شده است در حالی که مساله آلاینده‌های زیست محیطی در مناطقی چون عسلویه، اهواز و کلان شهرها یکی از معضلات اساسی است.

وی اضافه کرد: از این رو یکی از اهداف انستیتو فرآورش گاز پژوهشگاه نفت کاهش آلاینده‌های زیست محیطی از طریق کاهش ارسال گاز به فلرها است تا بتوانیم آلاینده‌های این حوزه را به حداقل برسانیم.

زمانیان با تاکید بر اینکه راه اندازی این انستیتو بر اساس قرار داد همکاری میان پژوهشگاه صنعت نفت با شرکت ملی گاز بوده است، گفت: این قرار داد 5 ساله است که فاز اول آن به اتمام رسیده و ادامه کار از ابتدای سال 97 اجرایی خواهد شد.

رییس پردیس صنایع پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به نحوه تامین تجهیزات این انستیتو گفت: بخش زیادی از تجهیزات مورد نیاز از طریق تجهیزات موجود در پژوهشگاه تامین می‌شود و تجهیزات دیگری که مورد نیاز است ولی در این پژوهشگاه موجود نیست اقدام به خرید آن شده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، فناوری شیرین سازی گاز که از سوی پژوهشگاه صنعت نفت عرضه شده شامل فرمولاسیون حلال‌های شیرین سازی (parsisol Solvent: PSP) ،طراحی یک واحد شیرین سازی بر مبنای حلال پارسی سول،‌ مدیریت حلال‌های مصرفی و بازیابی حلال‌های مستعمل است.

هدف از انجام این طرح بومی سازی دانش فنی فرمولاسیون محلول‌های مناسب تصفیه گاز طبیعی و ایجاد زیر ساخت‌های لازم برای طراحی واحدهای شیرین سازی، تهیه و تدوین روش‌های آنالیز کمی و کیفی حلال‌های آمینی مصرفی در صنایع نفت،‌گاز و پتروشیمی و توسعه روش‌های بازیابی حلال‌های مصرفی است.

ظرفیت جذب بالای گازهای اسیدی،‌ خوردگی ناچیز و امکان استفاده از آلیاژهای متداول در فرآیند،‌ عدم نیاز به بازدارنده خوردگی،‌ پایداری گرمایی زیاد و مصرف انرژی کم از مزایای حلال پارسی سل است.

تست میدانی این حلال در مقیاس صنعتی در پالایشگاه مسجد سلیمان اجرایی شد که نتایج نشان داد که این حلال با موفقیت عملکردهای مورد نیاز را انجام داده است به گونه‌ای که عملکرد آن از حلال قبلی که توسط یک شرکت کانادایی در طراحی پالایشگاه ارائه شده، ‌بهتر بوده است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید