رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور خبر داد

تحویل 286 اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی کشور تا پایان سال

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، گفت: از امروز تا پایان اسفند ماه 286 اتوبوس تحویل ناوگان داده خواهد شد و امروز نیز 144 اتوبوس و 68 مینی بوس نیز آماده تحویل به ناوگان حمل و نقل عمومی کشور است.

به گزارش ایسنا، محمدعلی افشانی در مراسم آغاز طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر شهری کشور که صبح امروز در محل وزارت کشور با حضور وزیر کشور، رئیس مدیریت بحران، جمعی از خودروسازان و جمعی از عوامل بانک‌های عامل برگزار شد، اظهار کرد: حمل و نقل یکی از مهمترین زیربناهای توسعه در هر کشوری بوده و نقش کلیدی در توسعه دارد و مهمترین نقش را نیز در زیست شهری خواهد داشت.

وی ادامه داد: موضوع جدیدی در شهرسازی به نام شهر زیست پذیر آغاز شده است که یکی از مهمترین شاخصه‌های آن داشتن هوای سالم است. یعنی مردمی که در شهر زندگی می‌کنند از هوای سالم برخوردار باشند. همچنین بخش دیگری از آن نیز رفاه مردم است که هر روز بیشتر می‌شود و یکی از مهمترین مسائل رفاهی دسترسی آسان و ارزان به حمل و نقل عمومی است.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اضافه کرد: به لحاظ باورهای اعتقادی و وظیفه مدیریتی بایستی برای اجرای عدالت اجتماعی در جامعه تلاش کنیم که یکی از مهمترین شاخصه‌های آن این است که طبقه ضعیف که امکان داشتن ماشین به صورت فردی ندارند بتوانند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند که این کار در راستای عدالت و رفع تبعیض برای دسترسی به مراکزی که می‌خواهند کارشان را انجام دهند، است.

وی اظهار کرد: به همین دلیل در سال جدید رئیس جمهور حمل و نقل عمومی و نوسازی ناوگان حمل و نقل را به عنوان یکی از مهمترین برنامه‌های خود را در این دوران باقیمانده اعلام کردند و حمایت جدی از موضوع حمل و نقل عمومی خواهند داشت. همچنین به دستور وزیر کشور یکی از اولویت‌های مهم وزارت کشور بهبود ناوگان حمل و نقل عمومی کشور شد که این بهبود در دو بخش حمل و نقل بار و مسافر است.

به گفته وی، هر دو برنامه در دستور کار وزارت کشور است و امروز نیز تعدادی اتوبوس با مشارکت بانک‌ها و خودروسازان آماده تحویل به شهرداری‌ها خواهد شد.

افشانی تصریح کرد: با برنامه تنظیم شده طی سال آینده 21 هزار خودروی بار تحویل داده می‌شود و تسهیلات بانکی و "مابه التفاوت" نرخ بهره پرداخت شده و قراردادهای بانکی نیز منعقد شده است. در حقیقت از امروز تا پایان سال 286 اتوبوس تحویل داده خواهد شد و امروز نیز 144 اتوبوس و 68 مینی بوس آماده تحویل است و تلاش‌مان بر این است که سال جاری قدم‌های مهمی در این حوزه برداریم.

وی در ادامه با بیان اینکه در قانون برنامه توسعه و در دو تبصره 4 و 5 تسهیلات خوبی برای بهبود ناوگان حمل و نقل عمومی و قطار شهری دیده شده است، گفت: در تبصره 5، 55 هزار میلیارد ریال اجازه فروش اوراق مالی به شهرداری‌ها داده شده است که از این محل برای خطوط مترو، قطار شهری و حمل و نقل عمومی استفاده کنند و بتوانند با فروش اوراق مالی در جهت بهبود این ناوگان اقدام کنند. در حقیقت دولت بیش از 1300 میلیارد تومان کمک بلاعوض به این حوزه و در بخش حمل و نقل عمومی در سال 97 خواهد کرد و بایستی شهرداران نیز در این خصوص تلاش کرده و در نیمه اول سال کل این اوراق فروخته شود.

افشانی اضافه کرد: دو میلیارد دلار هم از محل صندوق توسعه ملی مطابق تبصره 4 برای حمل و نقل عمومی اختصاص داده شده است که 15 درصد آن توسط شهرداری‌ها تامین می‌شود و مابقی نیز بایستی از طریق فاینانس تامین گردد. همچنین تامین اصل و فرع را دولت قبول خواهد کرد که قدم اساسی بوده و شهرداری‌ها نیز بایستی از این شرایط استفاده کنند. همچنین 1000 میلیارد تومان هم برای مدیریت پسماند به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اختصاص داده شده است که در صورت تصویب امیدواریم که این اعتبار درست استفاده شود.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید