بانک مرکزی حراج سکه , بانک ملی , پیش فروش " />

پرونده حراج سکه در بانک کارگشایی بسته شد

تهران - ایرنا - یک هفته پس از آغاز پیش فروش سکه در شعب بانک ملی ایران به روش جدید، برگزاری جلسات حراجی در بانک کارگشایی از امروز شنبه متوقف شد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، بانک مرکزی از چهارم آذر ماه امسال با هدف تخلیه حباب قیمت سکه از بازار، حراجی سکه را در بانک کارگشایی بانک ملی آغاز کرد و در این مدت جلسات حراجی در نوبت عصر روزهای زوج هر هفته برگزار می شد.
در این مدت و تا هفته پایانی بهمن، بیش از 300 هزار قطعه سکه اعم از سکه تمام و نیم سکه در حراجی ها به فروش رفته بود.
پیش فروش سکه نیز از 17 بهمن ماه در شعب منتخب بانک ملی کلید خورد؛ هدف از این کار علاوه بر جذب بخشی از نقدینگی جامعه، تسری فروش سکه در سایر شهرها بود زیرا بسیاری قادر نبودند برای خرید سکه به تهران مراجعه کرده و در حراجی ها سکه خریداری کنند.
در ابتدای اجرای طرح پیش فروش سکه که هشت روز کاری انجام شد، سکه تمام به صورت پرداخت ودیعه یک میلیون تومانی در سررسیدهای 6 ماهه و یکساله انجام می شد و با احتساب تخفیف 4 و 9 درصدی، باقیمانده قیمت سکه ها در زمان سررسید دریافت می شد.
در طرح پیشین بیش از 56 هزار قطعه سکه پیش فروش شد.
اما در شیوه جدید که از 28 بهمن اجرایی شد، بابت هر سکه، فرد برای دوره 6 ماهه یک میلیون و 400 هزار تومان و برای سررسید یکساله یک میلیون و 300 هزار تومان به طور نقدی می پردازد.
بر اساس آمار بانک ملی، روز شنبه 28 بهمن ماه معادل 205 درخواست پیش خرید با سررسید شش ماهه برای هفت هزار و 85 قطعه سکه و 268 درخواست پیش خرید با سررسید یک ساله برای 10 هزار و 772 قطعه سکه به صورت قطعی ثبت شد تا مجموع درخواست های ثبت شده برای پیش خرید سکه در روز نخست 473 فقره برای 17 هزار و 875 قطعه سکه باشد.
روز یکشنبه و دوشنبه هفته گذشته در مجموع بیش از 96 هزار قطعه سکه به صورت قطعی با روش جدید در واحدهای بانک ملی ایران پیش فروش شد.
اکنون با توجه به استقبال هموطنان از طرح پیش فروش سکه، بانک مرکزی تصمیم گرفته است که برگزاری جلسات حراج سکه را پایان بخشد زیرا از ابتدا نیز قرار بود که این جلسات دایمی نباشد و تا زمان تخلیه حباب از بازار ادامه یابد.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*2025*1597

نظر خود را ثبت کنید