مالزی , انتخابات , شبکه های اجتماعی " />

تب انتخابات در شبکه های اجتماعی مالزی

کوالالامپور – ایرنا – بسیاری ازشبکه های اجتماعی فعال در مالزی با سرعت دادن به فعالیت های خود ، تنور چهاردهمین انتخابات سراسری این کشور را که هنوز هم تاریخ دقیق آن از سوی نخست وزیر اعلام نشده ، گرم نگه داشته اند.
به گزارش روز شنبه ایرنا، شبکه های اجتماعی که تاثیرگذاری آنها در حوزه های مختلف نشان داده شده، اینبار نقش خود را در عرصه سیاسی مالزی به نمایش می گذارند و از هم اکنون می توان انتظار داشت که این رسانه های غیر رسمی دستکم به صورت موازی با سایر رسانه های نوشتاری، دیداری و شنیداری رسمی در رقابت های انتخاباتی این کشور حضوری پررنگ خواهند داشت.
با توجه به اینکه سیاستمداران مالزی (دولت و مخالفان دولت) هر دو معقتد هستند که جوانان مالزیایی در انتخابات پیش رو می توانند، نقش مهمی در به قدرت رسیدن احزاب سیاسی این کشور ایفا کنند، اکثر شبکه ها و رسانه های اجتماعی که گردانندگان آنها را عمدتا جوانان تشکیل می دهند، مورد توجه برنامه ریزان، نامزدهای انتخاباتی، دانشگاهیان و متخصصان قرار گرفته است.
آنگونه که اطلاعات پایگاه داده های 'استیستا' نشان می دهد، تعداد کاربران مالزیایی شبکه های اجتماعی در سال 2015 حدود 17 میلیون و 500 هزار نفر بودند که این رقم با رشد قابل توجهی امسال به بیش از 19 میلیون نفر افزایش یافته است.
ائتلاف حاکم بر این کشور (باریسان نشنال) که در انتخابات پیشین با تاخیر به قدرت شبکه های اجتماعی پی برد، به منظور پیروزی در انتخابات پیش رو از مدت ها قبل به انتشار پیام های خود از طریق روزنامه های دولتی، شبکه های تلویزیونی و کانال های فیسبوکی، تلگرامی و توئیتری روی آورده است.
در انتخابات پیشین مالزی که در سال 2013 برگزار شد شبکه های اجتماعی برای نخستین بار پا به عرصه انتخابات مالزی گذاشت. درآن انتخابات ائتلاف مخالفان دولت که در آن زمان ائتلاف مردم نامیده می شد به طور آشکار از قدرت این رسانه های غیر رسمی استفاده کردند.
اهمیت شبکه های اجتماعی در انتخابات سراسری پیش روی مالزی در بخشی از اظهارات 'خیرالازوان هارون' معاون جوانان حزب حاکم مالزی (آمنو) به عنوان یک حزب از ائتلاف باریسان نشنال، با یک روزنامه سنگاپوری انعکاس یافته است.
وی اظهار کرد: در صورتی که در قبال اتهام هایی که به ما وارد می شود، در عرض سه ساعت، اقدامی انجام ندهیم،شکست خورده محسوب می شویم.
بر اساس آخرین آمارها ، جوانان مالزیایی (21 تا 30 سال) حدود 45 درصد از 14 میلیون و 800 هزار نفر ثبت نام شده برای شرکت در انتخابات را تشکیل داده اند.
دولت مالزی اعلام کرده که با بسیج هزاران جوان در 'ارتش سایبری' قصد دارد با تبلیغات ضد دولتی مقابله کند.
در یک سوی این تبلیغات 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر 64 ساله مالزی که از سال 2009 قدرت را در اختیار داشته ،قرار دارد که در صفحه فیس بوک خود سه میلیون و 400 هزار
(Follower) یا دنبال کننده دارد.
'نجیب تون رزاق' که در تلاش است بتواند برای بار دیگر کرسی نخست وزیر مالزی را از آن خود کند، متهم به فساد مالی مرتبط با شرکت توسعه مالزی واحد (موسوم به وان.ام.دی.بی) است و احتمال دارد که مخالفان از این شرایط به نفع خود استفاده کنند.
در طرف دیگر کارزارهای انتخاباتی مالزی 'ماهاتیر محمد' 92 ساله که احتمالا به عنوان رقیب جدی 'نجیب' در این انتخابات شرکت می کند، حضور دارد که برخی او را به دلایل شرایط جسمی و تلاش برای بازگشت به قدرت پس از 15 سال مورد انتقاد قرار داده اند.
'ماهاتیر محمد' نیز در فیس بوک دارای دو میلیون و 500 هزار عضو دنبال کننده است، و این احتمال وجود دارد که وی بتواند با همراه کردن صداهای مخالف دولت، به جدی ترین رقیب 'نجیب تون رزاق' تبدیل شود که در صورت پیروزی عنوان مسن ترین رهبر یک کشور را در جهان از آن خود خواهد کرد.
آساق**241**1599

نظر خود را ثبت کنید