استقبال از هنر سوزن‌دوزی در سیستان و بلوچستان

‌سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: استقبال کارآموزان از هنر سوزن‌دوزی در استان بسیار چشمگیر بوده و تنها در سال 96 بیش از370 نفر این مهارت و رشته‌های زیر شاخه آن را فراگرفته‌اند.

‌مهرداد جهاندیده در گفت وگو با ایسنا- ‌افزود: با تبدیل شدن شهرستان ایرانشهربه قطب سوزن دوزی کشور مراکز آموزش فنی وحرفه‌ای این شهرستان متولی آموزش این هنراصیل به علاقمندان هستند‌.


جهاندیده سوزن دوزی از جمله میراث ماندگار قومی زنان سرزمین بلوچ است که در سال‌های اخیر به عنوان هنر مردمان استان سیستان و بلوچستان در یونسکو نیز ثبت شده است‌.

سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان بیان کرد: با ثبت جهانی هنر سوزن‌دوزی در شهرستان ایرانشهر فرصت‌های شغلی فراوانی برای مردم این شهرستان فراهم می‌شود چرا که تمامی لباس‌های زنان بلوچ نیاز به سوزن‌دوزی دارد و آموزش این هنر منجربه ماندگاری آن خواهد شد‌.

جهاندیده تصریح کرد: هنر سوزن دوزی با توسعه خوبی که یافته است به عنوان یکی از هنرهای برتر سنتی و صنایع دستی ایران محسوب می‌شود و از جمله صنایع دستی ایران است که از ایده‌های رؤیایی زنان بلوچ الهام گرفته شده و درحال حاضر این هنر به عنوان یکی از راه‌های امرار معاش در اکثر روستاهای سیستان و بلوچستان است‌.

وی با اشاره به اینکه این هنر می‌تواند نقش بسزایی در صادرات صنایع دستی ایران ایفا کند، اظهار کرد: با توجه به مشتریان داخلی و خارجی که این محصولات دارند، می‌توان با سروسامان دادن هر چه بهتر اوضاع بازاریابی و برندسازی، صادرات سوزن دوزی ایران را جهانی کرد و نیز شناخت صحیح بازارهای هدف نیز می‌تواند در این مسیر راه ساز بوده و مثمر ثمر واقع شود.
‌انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید