مدیرعامل آب منطقه‌ای استان:

دشت‌های سیستان و بلوچستان به سمت ممنوعیت برداشت آب‌های زیرزمینی می‌روند

‌مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان بابیان اینکه تمام دشت‌های سیستان و بلوچستان به سمت ممنوعیت برداشت آب‌های زیرزمینی می‌روند، افزود: از مجموع 43 محدوده مطالعاتی دشت‌های استان، 10 محدوده آزاد، 9 محدوده ممنوعه ، 11 محدوده پیشنهاد ممنوعیت و 13 محدوده فاقد آبخوان است. با توجه به برداشت خیلی شدیدی که از سفره‌های آب زیرزمینی استان داریم، تمام دشت‌هایمان به سمت ممنوعیت پیش می‌روند.

‌به گزارش ایسنا- ‌اتابک جعفری در جلسه شورای حفاظت منابع آب سیستان و بلوچستان افزود: آب شرب 50 درصد از جمعیت شهری استان از طریق روان آب رودخانه هیرمند تأمین می‌شود. رودخانه‌‌ای که سرمنشأ آن در خارج از کشور است.


وی بیان کرد: از وضعیت فعلی منابع آب استان کاملاً مشخص است اگر الگوی مصرف را اصلاح نکنیم، با روند کنونی برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی تا ۱۰ سال آینده امکان تأمین آب شرب در سیستان و بلوچستان وجود نخواهد داشت.

مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان ادامه داد: در حال حاضر در استان 517 میلیون مترمکعب اضافه برداشت از منابع آب‌داریم. این در حالی است که حجم آب تجدیدشونده استان یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب و حجم تخلیه سفره‌های زیرزمینی ما یک میلیارد و 900 میلیون مترمکعب است که بیش از توان این منابع، آب برداشت می‌کنیم.

وی بابیان اینکه باید نسبت به شرایط فعلی واقع‌بین باشیم ادامه داد: طرح‌های خوبی در استان مانند انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرق کشور وجود دارد. همچنین اولین استانی هستیم که طرح حفاری از آب‌های ژرف در آن اجرا خواهد شد و تاکنون نیز جاده برای انجام این کار انجام‌شده و از فروردین 97 عملیات حفاری آغاز خواهد شد.

جعفری تصریح کرد: تا زمانی که همه ما به بحرانی بودن وضعیت آب و ضرورت الگوی مصرف صحیح اعتقاد نداشته باشیم و منافع کوتاه‌مدت مدیریت خود را به مصالح بلندمدت مردم ترجیح ‌دهیم؛ قطعاً وضعیت همین خواهد بود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم به حرف مردم گوش دهیم چراکه مردم متوجه هستند که وضعیت منابع آب چگونه است و روند فعلی را که به‌شدت به سمت از بین بردن تمام آب موجود پیش می‌رود. همچنین روش‌های مختلف انتقال آب که در نقاط مختلف دنیا استفاده می‌شود را به کار بگیریم.

وی در تشریح وضعیت منابع آب سیستان و بلوچستان گفت: تنها منبع آب قابل تأمین شمال استان از هیرمند که سرچشمه آن از افغانستان است تأمین می‌شود. منابع آب مرکز استان آب‌های زیرزمینی است. آب جنوب استان نیز با تلفیقی از منابع زیرزمینی و سطحی است که وابسته به جریانات سطحی و سیلابی است تأمین می‌شود.

جعفری تصریح کرد: 100 درصد سیستان و بلوچستان درگیر خشکسالی است به‌طوری‌که 48.8 مساحت استان با خشکسالی متوسط، 47 درصد با خشکسالی شدید و درصد 4.2 با خشکسالی بسیار شدید مواجه است.

وی خاطرنشان کرد: که در 5 سال گذشته برداشت‌ها طوری بوده که 11 دشت استان به سمت ممنوعیت پیش رفته است.

جعفری به میزان تبخیر آب اشاره کرد و گفت: تبخیر در سطح کشور 2100 میلی‌متر است اما این رقم در سیستان و بلوچستان 4000 میلی‌متر و حدود دو برابر کشور است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان به میزان بارندگی سالانه اشاره کرد و ادامه داد: متوسط بارندگی استان 103 میلی‌متر و متوسط کشور 250 میلی‌متر است و 1.5 درصد بارندگی کشور راداریم. در بارندگی‌های اخیر نیز متوسط بارش در استان 12.5 میلی‌متر است که تاکنون 75 درصد کاهش بارندگی نسبت به زمان مشابه سال گذشته و 83 درصد کاهش بارندگی نسبت به میان‌مدت را داشته‌ایم.

وی همچنین به میزان منابع آب استان اشاره کرد و گفت: میزان آب‌های سطحی کشور 105 میلیارد مترمکعب است که در استان 1.6 میلیارد مترمکعب آب سطحی داریم. میزان آب‌های زیرزمینی استان نیز 1.4 میلیارد مترمکعب است که 2.5 درصد آب زیرزمینی کشور راداریم.

جعفری اظهار کرد: 2636 حلقه چاه مجاز برای مصارف کشاورزی، شرب و صنعت در استان وجود دارد. از طرفی 2152 حلقه چاه غیرمجاز با حجم تخلیه 35 میلیون مترمکعب توسط آب منطقه‌ای شناسایی‌شده است که باید مسدود شوند.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید