بازگشت پرحاشیه نمایشگاه خودرو تهران پس از 11 سال

تهران- ایرنا- نمایشگاه خودرو تهران صبح امروز (سه شنبه) پس از 11 سال غیبت در مجموعه نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب برگزار شد؛ نمایشگاهی که برخی حاشیه آن پررنگ تر از متن بود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، 12 سال از برگزاری آخرین نمایشگاه خودرو تهران می گذرد؛ نمایشگاهی پرطرفدار که جمعیت زیادی از مشتریان و علاقه مندان خودرو را راهی خیابان سئول و نمایشگاه بین المللی تهران می کرد؛ تا اینکه شهردار وقت تهران، ایجاد ترافیک را بهانه کرد و به این ترتیب این نمایشگاه پرطرفدار تعطیل شد.
11 سال از آن زمان می گذرد و مسئولان با ارزیابی جزییات برگزاری سی امین نمایشگاه کتاب- که آن را با وجود همه نواقص، تجربه ای موفق می دانند– مجوز برگزاری و احیای نمایشگاه خودرو تهران را در شهر آفتاب صادر کردند.
*قرار بود نمایشگاه ساعت 10 صبح امروز با حضور «محمدرضا نعمت زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت، افتتاح شود اما این گردهمایی با یک ساعت تاخیر و به دست «مجتبی خسروتاج» رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، کار خود را آغاز کرد.
*با اینکه آماده نبودن غرفه ها در روز نخست نمایشگاه های مختلف به یک امر طبیعی و روندی معمول تبدیل شده است اما وارد شدن برخی خودروها در روز افتتاحیه به محل استقرار در نمایشگاه، ساختن غرفه ها، شنیده شدن صدای دریل و چسب زدن موکت های کف سالن اتفاق جدیدی است که امروز در این نمایشگاه دیده شد.
*برخی خودروسازان خارجی (مانند رنو) به طور مستقل و برخی در قالب نمایندگی های خود در ایران به این نمایشگاه آمدند اما در این میان شماری نیز بدون اینکه نمایندگی شرکت مادر را داشته باشند، غرفه ای با محصولات آن برند راه اندازی کرده بودند؛ عجیب تر اینکه این شرکت ها محصولاتی از شرکت مادر را که پیشتر در نمایشگاه های بین المللی رونمایی شده بودند، دوباره در این نمایشگاه رونمایی کردند.
*سردرگمی رسانه ها مساله دیگر این نمایشگاه بود؛ در نمایشگاه های خودرو کل دنیا اطلاعاتی مانند نام شرکت های حاضر در نمایشگاه، زمانبندی مراسم های رونمایی، برنامه نشست های خبری و... در اختیار نمایندگان رسانه ها قرار می گیرد اما در نمایشگاه تهران از این دست اطلاعات خبری نبود.
برای نمونه شرکت فرانسوی «دی.اس» (DS) پیش از افتتاحیه، خودرو خود را رونمایی کرد.
*نشست خبری خسروتاج به عنوان افتتاح کننده نمایشگاه نیز بدون هماهنگی مناسب با خبرنگاران مستقر در نمایشگاه، در سالنی کیلومترها دورتر از سالن های نمایشگاهی برگزار شد؛ مصاحبه شونده با خودرو تشریفات به سالن یادمان (سالن برگزاری نشست خبری) منتقل شد و خبرنگاران سردرگم در سالن ها و محوطه نمایشگاه به دنبال این مکان می گشتند.
نمایندگان برخی رسانه ها مجبور شدند در حالی که تجهیزاتی مانند دوربین عکاسی و فیلمبرداری را حمل می کردند، پیاده خود را به سالن یادمان برسانند. بسیاری نیز نتوانستند در نشست خبری خسروتاج شرکت کنند.
*نمایشگاه خودرو تهران با همه افت و خیزها افتتاح شد؛ این نمایشگاه به دلیل همزمانی با همایش بین المللی صنعت خودرو به یقین از شرکت های خودروساز مطرح دنیا مانند رنو،‌ پژو، سیتروئن و... -که با ایران همکاری خودرویی دارند- بازدیدکنندگانی خواهد داشت؛ بنابراین به نظر می رسد مسئولان باید در صدور مجوز برگزاری نمایشگاه های پرطرفداری مانند خودرو حساس تر باشند؛ آن هم پس از غیبتی یازده ساله.
اقتصام**9189**1961** گزارشگر: اسماعیل داودی** انتشار: مریم مسعود

آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco

نظر خود را ثبت کنید