رویدادها , جمعه , افغانستان " />

مرور رویدادهای 24 ساعت گذشته در افغانستان

کابل - ایرنا - کمک مالی هند برای ساخت یک سد در کابل، تأکید رئیس جمهوری بر مدیریت درست در جنگ، اشاره به استخدام افراد توسط تروریست ها از طریق شبکه های اجتماعی ، کشته شدن 27 داعشی در «جوزجان»، کمک 120 میلیون یورویی ایتالیا به ارتش از رویدادهای برجسته 24 ساعت گذشته افغانستان است.
**ساخت یک سد در کابل توسط هند
«ویجی گوکلی» معاون وزیرخارجه با سفر به کابل برای اشتراک در نشست «پروسه کابل» اعلام کرد که بزودی ساخت سد «شاتوت» در کابل با حمایت مالی هند آغاز خواهد شد.
وی در دیدار با رئیس جمهوری افغانستان گفت که دولت هند متعهد است تا هزینه ساخت این سد را پرداخت کند و به زودی کار ساخت این سد در کابل آغاز می شود.
این سد قرار است در شهرستان «چهار آسیاب» در جنوب کابل ساخته شود که ظرفیت ذخیره آن 150 میلیون مترمکعب و برآورد اولیه هزینه آن 235 میلیون دلار است.
هدف اصلی از ساخت این سد آبرسانی به شهر کابل عنوان شده اما گفته می شود که بین 2 تا 5 مگاوات برق نیز تولید خواهد کرد.

**صلح نیاز اصلی ماست اما غفلت در مدیریت جنگ قابل قبول نیست
«محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان در مراسم تجلیل از روز نیروهای امنیتی این کشور که در کابل برگزار شد ، اعلام کرد که صلح نیاز اصلی مردم است اما وضعیت فعلی جنگی است و غفلت در مدیریت جنگ قابل قبول نیست.
رئیس جمهوری افغانستان تصریح کرد که موفقیت در سیاست ، نتیجه موفقیت نیروهای امنیتی در صحنه جنگ است و با گذشت هر روز وضعیت نیروهای دولت بهتر از پیش می شود.
وی از نیروهای افغان خواست که پس از ورود به صفوف نیروهای دولتی این کشور، هویت آنان تنها افغان باشد و به هیچ چیز دیگر فکر نکنند.

**استخدام افراد از طریق شبکه های اجتماعی توسط تروریست ها
«محمد معصوم استانکزی» رئیس عمومی اداره امنیت ملی افغانستان در مراسم تجلیل از روز نیروهای امنیتی یک بار دیگر تأکید کرد که تروریست ها از طریق شبکه های اجتماعی سربازگیری می کنند.
وی گفت که وضعیت سربازگیری تروریست ها تغییر کرده و پیش از آن از روستاها سربازگیری می کردند اما امروز با استفاده از این شبکه ها از مرکز شهرها نیز نیرو جذب می کنند.
استانکزی به نیروهای افغان تأکید کرد که در این جنگ برحق هستند و دولت جنگ را برای صلح انجام می‌دهد و تمام نیروهای خود را برای رسیدن به صلح عادلانه بکار خواهیم گرفت.
وی گفت که برای نجات جوانان از دام شبکه های تروریستی در صفحات اجتماعی باید آگاهی دهی برای آنان از سطح خانواده ها آغاز و تا سطح دولت ادامه یابد و بزودی این کارها آغاز خواهند شد.

**کشته شدن 27 داعشی در «جوزجان»
یک مقام ارتش در شمال افغانستان اعلام کرد که 27 عضو گروه تروریستی داعش در اثر انفجار در محل اجتماع آنها در استان جوزجان کشته شدند که تروریست های فرانسوی، تاجیکستانی و ازبکستانی نیز در بین آنان هستند.
«حنیف رضایی» گفت که انفجار روز گذشته در شهرستان «درزاب» استان جوزجان رخ داده است.
به گفته این مقام ارتش این تعداد کشته بر اثر برخورد خمپاره به انبار مهمات و جلیقه های انتحاری داعش رخ داده است .

**تعهد کمک 120 میلیون یورویی ایتالیا به ارتش افغانستان
«آلبرتو پیری» نماینده ویژه ایتالیا در سفر به افغانستان و در جریان دیدار با مقامات این کشور از کمک 120 میلیون یورویی کشورش به نیروهای ارتش افغانستان خبر داد.
وی در دیدار با وزیر خارجه افغانستان درباره گفت وگوهای صلح با طالبان سخن گفت و آن صلح را برای این کشور با اهمیت دانست .
پیری گفت که کشورش درکنار مردم افغانستان خواهند ایستاد و وزیر خارجه افغانستان نیز از کمک های ایتالیا قدردانی کرد.

**سفر «محمد محقق» برای شرکت در آیین تجلیل از سالروز شهادت «شهید وحدت ملی»
محمد محقق معاون ریاست اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان با سفر به استان «هرات» در غرب این کشور در مراسم تجلیل از سالروز شهادت «عبدالعلی مزاری» که به عنوان شهید وحدت ملی افغانستان از او یاد می شود ، شرکت خواهد کرد.
قرار است امروز مراسم تجلیل از این این شهید در هرات با حضور مردم در مرکز استان هرات برگزار شود.
عبدالعلی مزاری رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان ، 23 سال پیش توسط گروه طالبان در کابل بازداشت و بقتل رسید که دولت افغانستان به وی لقب شهید وحدت ملی اعطا کرده است.
شبد*291*1104*

نظر خود را ثبت کنید