دانشگاه یزد , انجمن جمعیت شناسی , افتتاح " />

نخستین دفتر استانی انجمن جمعیت شناسی ایران در دانشگاه یزد گشایش یافت

  • تاریخ انتشار : 1396/12/12 ساعت : 15:38 - 6 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : علمی
یزد - ایرنا - نخستین دفتر استانی انجمن جمعیت شناسی ایران روز شنبه با حضور رییس و اعضای این انجمن، رییس دانشگاه یزد و اعضای هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد، در این دانشکده گشایش یافت.
به گزارش ایرنا، در این آیین عباس عسکری ندوشن عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد به عنوان نخستین مسئول انجمن جمعیت شناسی یزد معرفی شد.
همچنین امروز میزگرد سیاست های جمعیتی در ایران نیز با حضور تعدادی از چهره های شاخص جمعیت شناسی کشور در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد برگزار شد که شرکت کنندگان در این نشست، تحولات جمعیتی کشور را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.
استاد تمام جمعیت شناسی دانشگاه تهران در این میزگرد گفت: رشد انفجارگونه جمعیت از زمانی آغاز شد که میزان مرگ و میر به شکل چشمگیری کاهش و امید به زندگی افزایش یافت.
محمد میرزایی افزود: حدود 180 سال قبل میزان باروری و مرگ و میر هر دو بالا بود که به همین دلیل رشد جمعیت کم بود اما از سال های 1840 تا کنون جمعیت جهان از یک میلیارد نفر بیش از هفت برابر شده که دلیل اصلی آن کاهش میزان مرگ و میر بوده است.
وی با بیان اینکه سالخوردگی جمعیت یک چالش است، تصریح کرد: نتیجه طبیعی کاهش موالید، سالخوردگی جمعیت است اما کشورهای صنعتی حدود 60 سال است که با این پدیده مواجه اند و مشکلی پیچیده ای در این زمینه ندارند.
رییس انجمن جمعیت شناسی ایران نیز در این نشست گفت: برنامه ریزی برای بهبود وضعیت جمعیت جامعه بدون شناخت مسائل جمعیتی دقیق نخواهد بود و سیاست های جمعیتی باید انعطاف پذیر و متناسب با شرایط یک جامعه باشد.
محمدجلال عباسی شوازی افزود: باروری در کشور از میزان 2 فرزند برای هر زن کمتر نشده و روند باروری از سال 80 به بعد به نوعی ثبات رسیده که این نرخ از 1.8 فرزند در سال 90 بر اساس داده های سرشماری سال 95 به حدود 2.1 فرزند رسیده که در محدوده نرخ جانشینی است.
مدرس جمعیت شناسی دانشگاه تهران نیز در این نشست گفت: در دهه 60 ایران یکی بالاترین نرخ های باروری را در دنیا داشته که به دلیل کاهش مرگ و میر در سه دهه گذشته، شاهد رشد انفجار گونه جمعیت کشور بودیم.
مجید کوششی ادامه داد: میزان مرگ و میر نوزادان در ایران تا قبل از دهه 60 حدود 300 در هزار بوده که این میزان به 20 مورد در هزار کاهش یافته که این موضوع باعث افزایش شدید جمعیت کشور در این دهه شد.
وی یادآور شد: از دهه 80 شاهد کاهش شدید موالید بودیم که این کاهش باعث افزایش جمعیت سالخوردگان می شود و اتفاقی که در سال های اخیر افتاده این است که بار جمعیتی از کودکان برداشته شده و هرم سنی جمعیت به سمت توازن در حال حرکت است.
کوششی تصریح کرد: وقتی جمعیت کودکان کاهش می یابد، حجم جمعیت گروه های سنی آماده کار بیشتر می شود و با توجه به افزایش امید به زندگی، افراد می توانند تا سنین بالاتری به فعالیت اقتصادی مشغول باشند.
رییس دانشگاه یزد نیز در این نشست و آیین گشایش دفتر انجمن جمعیت شناسی در دانشگاه یزد گفت: دانشگاه یزد با توجه به ظرفیت های موجود در حوزه جمعیت شناسی، می تواند به قطب این رشته در کشور تبدیل شود.
محمدصالح اولیاء افزود: شدت پدیده مهاجرت در استان یزد از مسائلی است که ضرورت انجام مطالعات جمعیت شناختی را افزایش داده و نیاز به مطالعات جمعیت شناختی در این حوزه احساس می شود.
در این آیین نخستین دفتر انجمن جمعیت شناسی استانی کشور در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد گشایش یافت.
دانشگاه یزد تنها دانشگاه دارای دانشکده علوم اجتماعی در خارج از مرکز کشور است.
6014/

نظر خود را ثبت کنید