نقش بی بدیل عشایر در تامین امنیت منطقه

  • تاریخ انتشار : 1396/12/26 ساعت : 09:54 - 6 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : گلستان
مشاور استاندار و مدیر کل امنیتی و انتظامی استانداری گلستان با اشاره به تاثیرات بسیار زیاد حضور عشایر در استان گفت: عشایر به عنوان مرزبانان، نقشهای بی بدیلی در منطقه دارند و حافظان این مرز و بوم هستند.

دکتر قنبری در گفت و گو با ایسنا اظهارکرد: جامعه عشایر استان گلستان از دو تیپ عشایر کوچنده به عنوان شهروندان کرد و عشایر کوچنده شهروندان ترکمن تشکیل شده است. بر اساس آمار ارائه شده 1552 خانوار عشایر ییلاقی با جمعیت 9696 نفر و 3530 خانوار عشایر قشلاقی با جمعیت 20 هزار و 687  نفر در استان زندگی می کنند.

وی افزود: این عشایر در محدوده ای به وسعت 370 هزار هکتار در مراتع شهرستان های مراوه تپه، گنبد کاووس و کلاله مستقر هستند.

قنبری تصریح کرد: سازمان امور عشایری در زمینه حمایت از عشایر استان، خدماتی را در قالب دو طرح ساماندهی کوچ و اسکان ارائه می کند. در راستای طرح ساماندهی کوچ، تامین علوفه و سایر نهاده های دامی، بازگشایی آب‌راهها، آبرسانی سیار، ارائه تسهیلات، توزیع آرد، سوخت، احداث راه، آب انبار، بهسازی چشمه ها صورت می گیرد.

مدیر کل امنیتی و انتظامی استانداری گلستان خاطرنشان کرد: مشکلات عشایر در استانداری به صورت فصلی پیگیری می شود. رفع مشکلات این عزیزان از اولویتهای برنامه ای استانداری است.

مشاور استاندار گلستان با تاکید بر اینکه ایجاد امنیت برای همه شهروندان از جمله عشایر عزیز از وظایف پلیس است، بیان کرد: متاسفانه گاها دیده می شود فرد یا افرادی قانون شکن اقدام به تخریب سکونتگاههای عشایر می کنند. در این راستا نیروی انتظامی با قانون شکنان برخورد کرده و آنها را به مراجع قضایی معرفی می کند.

قنبری در ادامه با بیان اینکه استقرار حدود 7 ماهه عشایر در استان تاثیر بسیاری از نظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد، گفت: بسیاری از بومیان با حضور عشایر از پیشرفت و رشد اقتصادی منطقه شان بهره مند می شوند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر مباحث اقتصادی، در حوزه پدافندی و امنیت، عشایر به عنوان مرزبانان، نقشهای بی بدیلی در منطقه دارند و حافظان این مرز و بوم هستند. وجود عشایر در استان با خیر و برکت و مفید است و مردم منطقه نیز از حضور آنان احساس خوبی دارند.

مدیر کل امنیتی و انتظامی استانداری گلستان با تاکید بر تلاش و فعالیت بیشتر همه اعضای شورای عشایری استان برای بهبود وضعیت عشایر، اظهار کرد: بکارگیری قرقبانان بیشتر در منطقه به منظور حفاظت از مراتع و مراقبت از بنه های عشایری و تعامل بیشتر مسئولان و کارکنان امور عشایری استان با این عزیزان هم وطن میهن اسلامی می تواند گامی موثر در جهت بهبود وضعیت عشایر استان باشد.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید