پوشش سمنانی‌ها رنگین‌کمانی از زیبایی

  • تاریخ انتشار : 1396/12/26 ساعت : 11:18 - 6 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : سمنان
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان با اشاره به تنوع فرهنگی و اقلیمی در استان سمنان گفت: مردم این استان به واسطه همین تنوع فرهنگی و جغرافیایی از دیرباز صنایع‌دستی و پوشاک متنوعی نیز داشته‌اند. 

محمد جهانشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، تنوع در پوشش را متاثر از تنوع بالای اقلیمی و آداب و سنن و باورهای متنوع مردمان دانست و اظهار کرد: در استان سمنان نیز از گذشته‌های دور پوشاک زنان و مردان این دیار تحت همین عوامل شکل گرفته و در گذر زمان دچار تغییراتی نیز شده است و لذا از تنوع بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه استان سمنان یک استان چهار فصل است افزود: استان سمنان از معدود استان‌هایی است که هم مناطق کویری گسترده‌ای دارد و هم از مناطق کوهستانی و جنگلی زیادی برخوردار است.

جهانشاهی ادامه داد:ساکنان نقاط مرتفع و کوهستانی استان برای گذراندن فصل سرما و پربارش که عمدتا مناطق شمالی را دربرمی‌گیرد، معمولا پوششی پشمینه داشته اند.

وی با بیان اینکه در گذشته بخش زیادی از نیاز پوششی مردم توسط خانواده‌ها تهیه می‌شده اضافه کرد: زنان این نقاط کوهستانی در اوقات فراغت خود با ابزار ساده گذشته به بافت پارچه‌های پشمی و از جمله چقا، پاپیچ و..پرداخته و در زمستان و پاییز از آن استفاده می‌کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان افزود: زنان این مناطق پوشاکی مانند شال گردن، شال کمر، دستکش و جوراب و دیگر تن‌پوش‌های زمستانی را از پشم رسیده شده می‌بافته‌اند.

وی اظهار کرد: در گذشته زنان در دوره سرما و به هنگام بیرون رفتن از خانه از چادر شبی استفاده کرده و معمولا آن را به دور کمر می‌بستند تا از سرمای سخت مناطق کوهستانی در امان باشند.

وی به تنوع رنگ در البسه محلی این مناطق اشاره و خاطرنشان کرد: رنگ پارچه مورد استفاده در پوشاک زنان عمدتا روشن و همراه با گل‌های درشت و رنگارنگ بوده. همچنین تزئینات کت و جلیقه زنان نیز یراق‌دوزی و سکه‌دوزی بوده و عمدتا از آن در مراسم شادی استفاده می‌کردند.

جهانشاهی یادآور شد: این نوع پوشاک و تنوع متنوع و متلون آن را می‌توان در پوشاک مردمان شهرهای مهدیشهر، مجن، دیباج، کلاته خیج و روستاهای کوهستانی استان سمنان به فراوانی دید.

وی ادامه داد: در مناطق کویری به لحاظ شرایط خاص اقلیمی پوشاک مردم عمدتا از پارچه های نخی و کرباس بوده و از همین رو مردم این مناطق برای تهیه مواد اولیه این البسه دست به کشت پنبه می‌زدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان با بیان اینکه سربندها، سرپوش‌ها و تن‌پوش‌های مردم مناطق کویری استان سمنان نیز از تنوع بسیار بالایی برخوردار بودند گفت: مردم این مناطق جدا از کرباس از ابریشم و دیگر پارچه های مناطق کویری نیز بهره می‌گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: سرمای سخت مناطق کویری در زمستان‌ها مردمان این مناطق را برآن داشته تا از پشم شتر در پوشاک خود به فراوانی استفاده کنند.

این عضو ستاد سفر استان با بیان اینکه تنوع و تفاوت‌ها در پوشاک مردم مناطق مختلف در چند دهه اخیر به دلیل سطح ارتباطات، تا حد زیادی از بین رفته اظهار کرد: با این همه هنوز جلوه‌هایی از پوشش سنتی مردم مناطق مختلف استان را می‌توان در مناطقی همچون مهدیشهر، کالپوش، دیباج، خوارتوران، مجن، خطیرکوه، کلاته‌خیج، کلاته‌رودبار و...دید. 


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید