وزیربهداشت:

هم‌زبانی برخی دانشگاه‌ها با کشورهای هم‌مرز، راهی برای ایجاد تعاملات بین‌الملل است

  • تاریخ انتشار : 1396/12/26 ساعت : 16:52 - 6 سال قبل
  • از گروه : علمی
  • زیرگروه : آموزش
وزیر بهداشت با بیان اینکه نباید از رفت و آمد نخبگان کشور به خارج از کشور برای فراگیری مهارت خودداری کرد، خاطرنشان کرد: افراد مستعد در دانشگاه ها باید شناسایی شوند و برای کسب تجربه و مهارت از ظرفیت های بین المللی استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی درششمین اجلاس کشوری معاونین و مدیران امور بین المللی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با بیان اینکه حوزه بین الملل برای دانشگاه ها به خصوص دانشگاه‌های قطب حوزه مهمی محسوب می‌شود، گفت: لازم است افرادی که انگیزه فعالیت در این حیطه را دارند، در دانشگاه‌ها مسئولیت را برعهده بگیرند. 

وزیربهداشت افزود: روسای دانشگاه‌ها به دلایلی به این حوزه اهمیت نمی‌دهند و نیاز است که معاونین و مدیران بین الملل بیشتر تلاش کنند و زمینه را مهیا کنند، تا روسای دانشگاه‌ها بر اهمیت آن واقف شده و به حوزه آشناتر شوند، اینگونه می‌توان مشارکت و همکاری آنها را در اختیار داشت، در این راستا در ابتدا باید دانشگاه‌ها هدفمند شوند و بدانند که از ایجاد ارتباط با دانشگاه‌های بین المللی چه می‌خواهند.

دکتر هاشمی با تاکید براینکه نباید از رفت و آمد نخبگان کشور به خارج از کشور برای فراگیری مهارت خودداری کرد، خاطرنشان کرد: افراد مستعد در دانشگاه‌ها باید شناسایی شوند و برای کسب تجربه و مهارت از ظرفیت‌های بین المللی استفاده کنند، اما نه به منظور کسب دانش، چرا که از علم و دانش چیزی کم نداریم، بلکه برای مشاهده و فراگیری مهارت، نظم، انضباط و مدیریت در سیستم باید از این ظرفیت ها استفاده کنند. زیرا شاه بیت بخش بین الملل همین شناسایی نخبگان و پرورش دادن استعداد آنها است. 

وزیر بهداشت با بیان اینکه نیازی نیست حوزه بین الملل دانشگاه‌ها با سازمان های بین المللی جهان از جمله سازمان بهداشت جهانی ارتباط برقرار کند، گفت: این حوزه می‌تواند با مراکز علمی دنیا ارتباط خوبی برقرار کند و این موضوع هم بستگی به توانمندی اعضای هیات علمی و هیات رییسه دانشگاه‌ها دارد. 

دکتر هاشمی بر نقش موثر روابط بین الملل در آن سوی مرزها تاکید کرد و گفت: برای دانشگاه‌ها یافتن ایرانیانی که در خارج از کشور هستند و با آنها اشتراکات فرهنگی دارند، مهم است، زیرا با گسترش این ارتباطات زمینه سرمایه گذاری و خدمات حاصل می‌شود و از این طریق سرعت تعاملات بیشتر می‌شود، اما یکی از دستگاه‌هایی که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، حوزه سلامت است، بنابراین باید دقت شود، تا در تعاملات بین المللی این اشکال ایجاد نشود و حواسمان به منافع ملی باشد، درعین حال هم نباید استرس به خود راه داد و خود را از فرصت‌ها محروم کرد، درعین حال، انسان های شریف و نوع دوست زیادی در سراسر جهان وجود دارند که فارغ از مسائل سیاسی علاقه مند به کمک به بشریت هستند که این افراد باید کشف شوند تا از آنها در زمینه ارتقای دانش و مهارت استفاده کنیم. 

وزیربهداشت درخصوص هم زبانی برخی دانشگاه ها با کشورهای هم مرز خود گفت: بعضی از دانشگاه ها ماموریت مضاعفی دارند، مثلا دانشگاه های آذری زبان می توانند با دانشگاه های کشور ترکیه و آذربایجان ارتباط برقرار کنند، یا در غرب کشور دانشگاه کردستان، ایلام و خوزستان این موقعیت را دارند تا با مناطق کرد زبان هم مرز با ایران تعامل داشته باشند و باید توجه کرد که این ارتباط فقط کسب علم و دانش نیست، بلکه کمک به امنیت کشور است، از نمونه های موفق در این زمینه هم می توان از دانشگاه بیرجند و خراسان رضوی نام برد.

دکتر هاشمی با بیان اینکه چنانچه ارتباط دانشگاه‌ها با کشورهای همسایه موثر و مفید باشد، زمینه گردشگری سلامت بیش از پیش مهیا می‌شود، تصریح کرد: شأن تمدن چندهزار ساله ایران باید حفظ شود و ما که اکنون در این عصر زندگی می‌کنیم، باید این تمدن را زنده نگه داریم، یکسری از کشورهای کوچک با دانشگاه‌های بزرگ کار می‌کنند، بنابراین ما چرا با دانشگاه‌های بزرگ کار نکنیم؟ فعالیت بین الملل دانشگاه‌ها باید براساس کار کردن با دانشگاه‌های معتبر و بزرگ جهان بنا شود. 

دکتر هاشمی درخصوص موفقیت دانشگاه‌ها در امر بین المللی شدن گفت: برای بین المللی شدن دانشگاه ها ابتدا باید افراد علاقه مند شناسایی شوند و بعد از آن تلاش فرد، آموزش شیوه راه و شیوه مذاکره و همچنین فراهم کردن امکانات برای او در اولویت است.

به گزارش وبدا، وزیربهداشت با بیان اینکه اگر دانشگاه‌ها در حوزه بین الملل هدفمند برنامه ریزی کنند، هم در هزینه ها و هم در زمان صرفه جویی می شود، اظهارداشت: به ثمر نشستن اهداف بین المللی سازی دانشگاه ها نیازمند بازه زمانی 30 ساله است و نباید انتظار داشت سریع به نتیجه برسد.

انتهای پیام 


نظر خود را ثبت کنید