تقویت اینترنت مسیر اربعین در سال97 / دسترسی 14 شهر در استان ایلام به اینترنت 4G

  • تاریخ انتشار : 1396/12/27 ساعت : 08:49 - 6 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : ایلام
وضعیت ارتباطات و زیرساختی استان در نشست مدیران حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام تشریح شد.

«عباس بیرامی» مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات ایلام امروز در نشست خبری مدیران حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام با بیان اینکه ما در دولت تدبیر و امید در کنار خدمات سایر حوزه ‌ها به ارائه خدمت در بخش ICT  پرداخته‌ایم که در یک سال گذشته خدمات چشمگیری ارائه شده است، اظهار کرد: از جمله این موارد می‌توان به استفاده 25 میلیون گوشی همراه اشاره کرد که قبل از دولت اصلاحات این تعداد 3 میلیون تلفن همراه بوده است البته نباید از انقلابی که در سرعت پهنای باند در حوزه ارتباطات رخ داده نیز غافل شد .

دسترسی 14 شهر در استان ایلام به اینترنت 4G

وی افزود: اینترنت 3G و 4Gدر سراسر کشور خدمات ارائه می‌دهد که این سطح از خدمات در 25 شهر استان ایلام فعال است که تعداد 14 شهر ایلام به اینترنت 4G دسترسی دارند که وصل روستاهای پرجمعیت به اینترنت‌های مذکور از برنامه‌های سال آینده است.

بیرامی با اشاره به اینکه هدف اصلی وزارتخانه، توسعه فناوری در سراسر کشور است، گفت: حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات گسترده‌ترین بخش وزارتخانه و نماینده وزارت در استان است که به صورت خصوصی در حال انجام وظیفه بوده که متشکل از بخش‌های زیرساخت، پست بانک، پست و مخابرات است و جهت خدمات رسانی به بخش‌های محروم از سال گذشته تاکنون به 25 شهر و 240 روستا خدمت ارایه شده است .

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات ایلام ادامه داد: امسال مقرر شد به 12 روستای محروم که فاقد پوشش تلفنی بودند خدمات داده شود که 8 روستا به تلفن خانگی دسترسی پیدا کرده و تجهیز 4 روستای باقی مانده نیز تا ماه‌های نخست سال 97 محقق خواهد شد .

استان ایلام در انتخابات الکترونیکی ریاست جمهوری جزء 6 استان برتر بود

وی به پتانسیل حوزه ارتباطات و فناوری در ایام انتخابات و اربعین اشاره کرد و گفت: استان ایلام در انتخابات الکترونیکی ریاست جمهوری جزء 6 استان برتر بود. همچنین توسط زواری که به عتبات عالیات سفر کردند 40 هزار دقیقه مکالمه بین‌المللی صورت گرفته که میانگین هر زائر 20 دقیقه بوده است .

بیرامی دغدغه وزارتخانه را اشتغالزایی برشمرد و تصریح کرد: حوزه ارتباطات و فناوری در کنار انجام رسالت خویش موضوع اشتغال را پیگیری کرده که ایجاد فضاهای کسب و کار با همکاری دانشگاه ایلام  و راه‌اندازی مرکز فاوا در پارک علم و فناوری از این دست موارد است. از 17 طرح با توجه به تفاهم نامه‌های منعقد شده حمایت شده و2 استارآپ و 20 ایده ثروت‌ساز در حوزه ICT  مورد حمایت قرار گرفته است .

وی با بیان اینکه در سال 97 تعداد 226 روستا به اینترنت پرسرعت وصل خواهند شد،تاکید کرد: برنامه‌ریزی‌های منسجمی برای اربعین 97 صورت گرفته که راه‌اندازی سایت دائمی از ترشابه به مهران و بازارچه مرزی را نیز شامل می‌شود .

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات ایلام خاطر نشان کرد: در کنار رسالت خویش به بحث آموزش کارکنان بر اساس (آپا) برنامه‌های اموزشی و دوره‌های کسب و کار مجازی که در بستر It امکانپذیر است، توجه شده است

«رضا حسن‌بیگی» مدیر کل حوزه ارتباطات زیرساخت استان ایلام نیز در این نشست اظهار کرد: شرکت ارتباطات زیرساخت دو پروژه مقاومتی را در دستور کار قرار داده که یکی پروژه فیبر نوری است که در 5 شهرستان ایلام، ایوان، مهران، دهلران و بدره و 6 مسیر ارتباطاتی در دست اجرا است که ظرفیت شبکه را 4 برابر افزایش خواهد داد که تاکنون 75 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که متاسفانه در مسیر ایلام به مهران و ایلام به بدره به دلیل موانع طرح به کندی پیش می‌رود.

4 برابر شدن ظرفیت شبکه فیبر نوری ایلام

وی اضافه کرد: دومین پروژه ایجاد ایستگاه‌های سیگنال رسانی به صدا و سیما است که در راستای عدم بی نیازی به ماهواره در دست اقدام قرار گرفت که با13میلیارد تومان هزینه تجهیزات آن نصب شده و در اوایل سال 97 به بهره‌برداری خواهد رسید که مجموع اعتبار این دو پروژه 35 میلیارد تومان است .

حسن‌بیگی یادآور شد: سال گذشته در شهرستان مهران زیرساخت‌های سامانه فیبر نوری برای خدمت به زوار نصب شد که با 10 گیگ ظرفیت و پهنای باند مناسب به زوار خدمات رسانی شد .

وی با بیان اینکه ظرفیت انتقال شبکه با راه‌اندازی 5 ایستگاه رادیوئی و فیبر نوری توانسته از 2.5 گیگ در دولت قبل به 45 گیگ در دولت تدبیر و امید برسد، عنوان کرد: طول شبکه فیبر نوری 1200 کیلومتر است .

مدیر کل حوزه ارتباطات زیرساخت استان ایلام تصریح کرد: از اقدامان در دست اجرا در سال 97 را اجرای زیرساخت‌های مرز چیلات به مساحت 47 کیلومتر، اجرای 80 کیلومتر فاز اول پروژه نور، افزایش طرفیت‌های اربعین در شهرستان مهران و دهلران را برشمرد

«فردین امیری» مدیریت شعب پست بانک استان ایلام نیز در این نشست اظهار کرد: فعالیت‌های پست بانک سال 68 شروع و سال 75 به تصویب رسید ولی از سال 82 تمام کارهای بانکی و الکترونیکی توسط پست بانک انجام گرفت .

فعالیت 75 باجه بانکی روستایی پست بانک در ایلام

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر پست بانک 9 شعبه مستقل و 75 باجه بانکی روستایی در سطح استان دارد که در واقع بانک تخصصی بخش الکترونیک و بزرگترین خرده بانکدار در ایران به شمار می‌آید، گفت: در این باجه‌ها خدمات الکترونیکی در روستاها انجام می‌پذیرد و از این طریق شکاف بین شهر و روستا به لحاظ بهره‌مندی از خدمات بانکی و پستی از بین رفته است و از همه مهمتر نیازی به مراجعه روستائیان به شهر نیست.

امیری عنوان کرد: خوشبختانه در سال 96 با راه‌اندازی نرم‌افزار بسیار قوی در روستاها در دفاتر پست بانک جهت انجام امور بانکی الکترونیکی این شرایط فراهم شد که تمام عملیات مربوط به بانک در سطح روستا انجام شود. یکی از ویژگی‌های راه‌اندازی باجه‌های بانکی ایجاد اشتغال در سطح روستاها بوده علاوه بر این رواج فرهنگ بانکداری الکترونیک از دستاوردهای طرح است .

مدیریت شعب پست بانک استان ایلام یادآور شد: یکی دیگر از ویژگی‌های باجه‌ها این است که پست بانک حلقه واصل بین سازمان‌ها با مناطق روستایی شده که از مهاجرت‌ها و هزینه‌های ایاب و ذهاب روستاییان جلوگیری شود .

وی اظهار کرد: در واقع پست بانک به بازآفرینی ارزش‌های اجتماعی در روستاها می‌پردازد. بیشترین یارانه‌ها در سطح روستا توسط پست بانک توزیع می‌شود و پست بانک این افتخار را دارد که تعداد 1385 فقره تسهیلات به مبلغ 269 میلیارد ریال را توزیع کند .

«فیلی» مدیر کل پست استان ایلام نیز در این نشست اظهار کرد: در استان ایلام با 175 نقطه ثابت در سه قالب ثابت، سیار و نیابتی از سوی ارگان‌‎ها در حال خدمات‌رسانی است که در سال 96 به حدود 5 میلیون خدمت ثبت شده رسیده‌ایم که در بین استان‌های زاگرس نشین مقام اول را کسب کردیم .

کسب رتبه اول ارائه خدمات پستی در بین استان‌های زاگرس‌نشین

وی اضافه کرد: پست در سال 96 به لحاظ کیفی جایگاه و به به جهت رشد مالی جایگاه اول را کسب کرده و در سال 96 پست فرودگاهی راه‌اندازی شده که سریعا بسته ها تحویل داده می‌شود .

مدیر کل پست استان ایلام با اشاره به ثبت‌نام کارت ملی هوشمند از طریق اداره پست با توجه به تعدد دفاتر خدماتی، گفت: 70 درصد مردم ثبت نام را در اداره پست انجام دادند .

وی با بیان اینکه سیماک و جی نف از دیگر خدمات الکترونیکی پست است، گفت: جی نف یک پوشه ملی مکان محور است که ماهیت املاک را با تمام جزئیات مشخص می‌کند که 28 دستگاه اداری به این طرح وصل است و نیازی به رجوع مردم به این ادارات برای پیگیری ملک نیست. این طرح با 500 میلیون هزینه جهت تجهیزات در حال انجام وظیفه است که در فاز اول تمام نقشه های شهر ایلام تهیه و در حال بارگذاری است .

«حشمت اسدی» مدیر عامل مخابرات استان ایلام نیز در این نشست گفت: انتظارت عمومی در حوزه ارتباطات به مخابرات برمی‌گردد که این شرکت در سه حوزه تلفن همراه، تلفن ثابت و اینترنت پرسرعت خدمات بیشتری نسبت به اوایل دولت تدبیر و امید ارایه  می دهد .

وی افزود: در ابتدای دولت تدبیر و امید کل شماره تلفن‌های همراه ۴۵۵ هزار و 244 عدد بوده که هم‌اکنون به ۶۴۸ هزار و 330 شماره افرایش یافته که رشد 42 درصدی را نشان می‌دهد .

رشد 42 درصدی واگذاری سیم‌کارت همراه اول در استان

اسدی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۱۰ سایت با سرعت 3 G و 4   G فعال شده است، عنوان کرد: در بحث توسعه تلفن همراه می‌توان گفت که تا قبل از سال 95 تعداد 250 سایت تلفن همراه وجود داشت که از مهر ۹۵ تاکنون ۲۰۰ سایت جدید راه اندازی شده که ضریب نفوذ تلفن همراه از 81/3 به 111 درصد رسیده است همچنین 812 کیلومتر از جاده های اصلی و 610 جاده های فرعی تحت پوشش تلفن همراه قرار گرفته است که در واقع 97 درصد جمعیت تحت پوشش هستند .

  وی افزود: متاسفانه ۵۰ درصد تلفن‌های ثابت که معادل ۷۰ هزار تلفن است فاقد کارکرد شده‌اند که نشان از عدم تمایل به تلفن‌های خانگی و رغبت به تلفن همراه با توجه به تعرفه‌های ارزانتر است .

مدیر عامل مخابرات استان ایلام با بیان اینکه اینترنت پایدار و کیفی در ابتدای دولت ۲۰ هزار پورت پرسرعت بود که اکنون ۴۶ هزار پورت افزایش یافته است، عنوان کرد: 85 روستای استان از اینترنت پرسرعت بهره‌مند هستند .

بهره‌مندی 85 روستای استان از اینترنت پر سرعت

اسدی اظهار کرد: از کارهایی که در راستای اینترنت پرسرعت انجام شده یکی استفاده از ICDL با سرعت 100 مگ و دیگری وای فای شهری در راستای تکمیل چتر وای فای است که امسال راه‌اندازی شده است .

وی یادآور شد: از سال 95 تا پایان 96 اعتباری بالغ بر 354 میلیارد ریال در جهت توسعه زیرساخت اربعین، تلفن همراه، پورت‌های دیتا و راه اندازی مرکز 2020 هزینه شده است که تا اردیبهشت سال 97 تعداد 70 سایت BTS جدید نصب و راه‌اندازی خواهد شد .

مدیر عامل مخابرات استان ایلام در پایان گفت: پهنای باند قبل از این دولت 2/5 گیگ بوده که به 47 گیگ رسبده که معادل 19 برابر افزابش پهنای باند است که در حال حاضر 50 درصد ظرفیت خالی داریم.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید