تظاهرات سراسری در اروپا علیه نژادپرستی و تبعیض

هزاران معترض در شهرهای سراسر اروپا در اعتراض به نژادپرستی و تبعیض دینی و حمایت از حقوق پناهجویان و مهاجران به خیابان‌ها آمدند. معترضان ضد نژادپرستی از لندن گرفته تا آتن نسبت به ظهور جنبش‌های راست افراطی در سراسر اروپا ابراز نگرانی کردند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه ایندیپندنت، تجمع‌های اعتراضی همزمان با مراسم سالانه "هفته اقدام اروپایی سازمان ملل علیه نژادپرستی" برگزار شد که هدف از این مراسم ستودن تنوع در جوامع قاره اروپاست. این مراسم در ابتدا با قتل ۶۹ معترض در آفریقای جنوبی حین اعتراضات علیه قوانین آپارتایدی دولت در ۱۹۶۰ پایه‌گذاری شد. در مراسم امسال هزاران تن برای محکوم کردن تبعیض مدرن دست به اعتراض زدند.  

در این راستا، تجمع گسترده‌ای در لندن برگزار شد و دیان ابوت، وزیر کشور دولت سایه و سالی هانت، رئیس کنگره اتحادیه تجاری برای معترضان سخنرانی کردند. معترضان ضد نژادپرستی در حالی شعار می‌دادند که زنجیرهایی دور گردشان بود تا پناهجویانی را شبیه‌سازی کنند که همانند مجرمان با آنها برخورد می‌شود. روی بنرهای معترضان هم پیام‌های خلاقانه و گاها تندی دیده می‌شود. روی یکی از پلاکاردها نوشته شده بود: "لباسشویی تنها جایی است که شما باید رنگ‌ها را از هم جدا کنید." روی بنر دیگری هم آمده بود: "سکوت سفید=خشونت"

وزیر کشور دولت سایه انگلیس به معترضان گفت: راست‌های افراطی در سراسر اروپا ظهور کرده‌اند؛ آنها ضد مهاجرت، ضد مسلمانان، یهودستیز و ضد همجنسگرایی هستند. ما در کنار تمام جوامعی هستیم که هدف گرفته شدند و باید با سیاست تنفر مخالفت کنیم.

با وجود هوای نامساعد در اتریش هم هزاران تن در وین به خیابان‌ها آمدند تا به نژادپرسی اعتراض کنند. این اعتراضات چند ماه پس از آن صورت می‌گیرد که حزب راست افراطی "آزادی" به دولت ائتلافی اتریش با حضور حزب محافظه‌کار "مردم" راه یافت. روی بنر یکی از معترضان آمده بود: "نژادپرستی را ساکت کنید"

سازمان‌دهندگان اعتراضات در گلاسکو اسکاتلند هم می‌گویند ۱۵۰۰ فعال از ائتلاف سازمان‌های مدنی، اتحادیه‌های تجاری، گروه‌های سیاسی و سایر نهادها در اعتراض به نژادپرستی به خیابان‌ها آمدند. به گفته پلیس هیچ گزارشی از وقوع درگیری گزارش نشده اما آنها رویارویی معترضان حامی فلسطین و حامی اسرائیل را حین این تظاهرات زیر نظر داشتند.

هزاران معترض فرانسوی هم به‌رغم بارش برف در پاریس علیه خشونت پلیس و در دفاع از مهاجران و اتباع غیر قانونی در این کشور اعتراض کردند. روی بنر معترضی نوشته شده بود: "نژادپرستی دولتی، هیچ مصونیتی برای خشونت پلیس علیه مهاجران بدون اوراق وجود ندارد."

بیش از ۱۸۰۰ مایل آن طرف‌تر در آتن، صدها یونانی در اعتراض به نژادپرستی و سیاست اتحادیه اروپا علیه مهاجران، دو سال پس از توافق اتحادیه اروپا و ترکیه، به خیابان‌ها آمدند. معترضان خواستار "آزادی" و "مرزهای باز" شدند و سایر معترضان هم تصاویری از کودکان را در دست داشتند که در کشورهای جنگ‌زده خودشان هدف حمله قرار گرفته و مجروح شدند.

انتهای پیام   


نظر خود را ثبت کنید