هنری , موسیقی , مکتب عاشیقی ارومیه " />

40 برنامه موسیقی عاشیقی در آذربایجان غربی اجرا شد

ارومیه- ایرنا- مسئول کانون عاشیق های حوزه هنری آذربایجان غربی گفت: واحد موسیقی حوزه هنری این استان طی سال جاری 40 برنامه موسیقی را با عنوان 'عصر موسیقی عاشیقی' به صورت هفتگی در ارومیه برگزار کرد.
داریوش علیزاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این 40 برنامه هنرمندان آذربایجان غربی با بیش از 400 اجرا فرهنگ غنی منطقه را با ساز و سخن به علاقه مندان فرهنگ فولکلور معرفی کردند.
وی اضافه کرد: واحد موسیقی حوزه هنری این استان با وجود کمبود اعتبار، 80 نفر از هنرمندان عاشیق را تحت پوشش مالی قرار داده و با پرداخت حق الزحمه از این موسیقی ارزشی حمایت کرده است.
وی بیان کرد: برگزاری 2 عنوان مراسم بزرگداشت اساتید و پیشکسوتان موسیقی عاشیقی ارومیه برای پاسداشت 'عاشیق درویش وهاب زاده' و 'عاشیق محمد حسین دهقان' از دیگر برنامه های اجرایی کانون عاشیق های حوزه هنری آذربایجان غربی در سال 1396 بود.
وی با اشاره به اینکه کانون عاشیق های حوزه هنری آذربایجان غربی برای نخستین بار در سطح کشور از مهرماه سال 1389 فعالیت خود را در ارومیه آغاز کرد، گفت: این کانون با اجرای هفتگی بیش از 280 ویژه برنامه عصر موسیقی عاشیقی طی هفت سال گذشته، نقش بسیار مهمی در ساماندهی و شناسایی هنرمندان عاشیق و رشد و ترویج موسیقی عاشیقی به ویژه مکتب عاشیقی ارومیه داشته است .
علیزاده اظهار کرد: شناسایی و پرورش استعدادهای جوان در عرصه موسیقی عاشیقی، زمینه سازی در راستای آشنایی نسل کنونی جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان و جوانان با موسیقی عاشیقی به عنوان یک هنر ملی از نتایج برگزاری عصر موسیقی عاشیقی طی سال های اخیر بوده است.
وی افزود: ساماندهی وضعیت معیشتی هنرمندان عاشیق، ترویج موسیقی عاشیقی به شکل صحیح در سطح جامعه و معرفی موسیقی عاشیقی «مکتب ارومیه» به عنوان یک برند و شاخصه مهم فرهنگی برای ارومیه در سطح جهان از دیگر نتایج مهم برگزاری کانون عاشیق های حوزه هنری آذربایجان غربی طی چند سال گذشته بوده است.
به گزارش ایرنا موسیقی عاشیق نوازی در آذربایجان غربی و به ویژه مکتب عاشیقی ارومیه /اورمو عاشیق مکتبی/ در آداب و رسوم و فرهنگ غنی این منطقه ریشه دوانده و با قدمتی بیش از یکهزار سال، مرزهای ایران را در نوردیده و در سایر کشورها نیز مورد توجه قرار گرفته است.
مکتب عاشیق نوازی ارومیه که در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور با /شماره 165/ به ثبت رسیده، ترنم ماندگاری هنر اصیلی است که فرهنگ دیرینه آذربایجان را با ساز و سخن از نسلی به نسل دیگر منتقل می کند.
ساز عاشیق ها، قوپوز نام دارد و دارای هفت سیم، 14 پرده و 72 مقام به شمار می رود و مصری، دوبیتی، حلبی، سیاستاپل، تجنیس، دیوان، تاجری، غربتی و امراهی از جمله مقام های عرفانی و اجتماعی این نوع موسیقی است.
بالوولو مسکین، قول هارطون، دوللو مصطفی، عباس طوفارقانلی، خسته قاسیم از جمله شاعرانی هستند که عاشیق ها اغلب از شعرهای آنان استفاده می کنند.
فرهاد سلیمی، دوللو اباذر، درویش وهاب زاده، محمد حسین دهقان، اصلان طالبی، عزیز مراد خان، یوسف اوهانس، اسمعلی لطفی، نباتعلی علیزاده و علی کریمی قره آغاجی از جمله عاشیق های بنام آذربایجان غربی هستند. استاد عاشیق نواز به منظور رسیدن به حقیقت خداوندی، مرحله های طریقت، شریعت و معرفت را پشت سر می گذارد؛ طریقت یعنی شناسایی راه انسانیت، شریعت یعنی آشنایی با آموزه های اسلامی و سرانجام معرفت به معنای تبلیع انسانیت و آموزه های دینی به واسطه شناخت خدا و رسیدن به اوست.
در این نوع موسیقی پیام انسانیت و انسان بودن که در قالب هنر موسیقی به مخاطب منتقل می شود، حائز اهمیت بوده و هدف اصلی رسیدن به خداست؛ تبلیغ دین و به شور آوردن جنگجویان با ساز، شعر و داستان در میدان های جنگ از وظایف اصلی این نوع موسیقی در طول تاریخ بوده است.
7129/2093

نظر خود را ثبت کنید