استقبال مقام‌های استرالیایی از سوچی در میان اعتراضات مردمی

رهبر دو فاکتوی میانمار امروز (دوشنبه) به عنوان بخشی از سفر دولتی‌اش به استرالیا از سوی گارد تشریفاتی این کشور مورد استقبال قرار گرفت؛ سفری که باعث اعتراضات گسترده نسبت به واکنش این رهبر میانماری به کمپین خشونت آمیز کشورش علیه مسلمانان روهینجا شده است.

به‌ گزارش ‌ایسنا ‌به نقل از  خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنگ سان سوچی،  رهبر دو فاکتوی میانمار  روز شنبه برای شرکت در  نشست رهبران  کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) وارد سیدنی شده بود اما دیدارهای رسمی‌وی از امروز با استقبال پارلمان استرالیا در کانبرا آغاز شد.

سفر وی به استرالیا در حالی صورت گرفته است که آنگ سان سوچی با انتقادات بین‌المللی به خاطر آنچه که به شدیدترین بحران آوارگان آسیا در دهه‌های اخیر تبدیل شده، مواجه است.

بیش از ۷۰۰ هزار مسلمان روهینجا از اوت سال گذشته میلادی تا کنون از استان راخین به بنگلادش فرار کرده‌اند چرا که ارتش میانمار در واکنش به حملات شبه نظامیان عملیاتی را آغاز کرد که  سازمان ملل آن را پاکسازی قومی توصیف کرده است. این کمپین شامل سوزاندن روستاهای مسلمانان روهینجا ، تجاوز نظام مند، تیراندازی و دیگر نقض‌های حقوق بشر بوده است.

در جریان دیدار آنگ سان سوچی با مالکوم ترنبول ، نخست وزیر استرالیا، هیچ کنفرانس خبری برگزار نشد و در جریان  این سفر مختصر، سوچی هیچ سخنرانی علنی ایراد نکرد. وی تنها با نخست وزیر و رهبر اپوزیسیون استرالیا دیدارهایی داشت.

ترنبول روز یکشنبه، گفت‌: آنگ سان سوچی از نشست  رهبران آسه‌آن برای درخواست کمک‌های بشردوستانه از سوی کشورهای عضو  و استرالیا برای رسیدگی به این بحران استفاده کرد.

آنگ سان سوچی آخرین بار در سال ۲۰۱۳ میلادی به کانبرا سفر کرد. در آن زمان تونی ابوت، نخست وزیر وقت استرالیا آنگ سان سوچی را سمبل دموکراسی توصیف کرده بود و جولی بیشاپ، وزیر امور خارجه این کشور نیز تاکید کرده بود که آنگ سان سوچی باعث الهام وی برای ورود به عرصه سیاست  شده بود.

بر خلاف سازمان ملل، آمریکا و انگلیس، استرالیا میانمار را به پاکسازی قومی یا جنایت علیه بشریت متهم نکرده است. اما استرالیا از قطعنامه ماه دسامبر سازمان ملل حمایت کرده بود؛ قطعنامه‌ای که ارتکاب احتمالی جنایت علیه بشریت توسط نیروهای امنیتی میانمار علیه مسلمانان روهینجا را محکوم کرده بود.

در همین حال گروه‌های حقوق بشری از استرالیا به خاطر حفظ مشارکت نظامی محدودش با میانمار انتقاد کرده‌اند. استرالیا درس‌هایی به زبان انگلیسی و دوره‌های آموزشی برای افسران میانماری فراهم می‌کند تا حرفه‌ای‌گری و تبعیت آنها از قوانین بین‌المللی را ارتقا ببخشد.

اما استرالیا همچنان مبادله دیرینه تسلیحاتی با میانمار را حفظ کرده است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید