امامزادگان نگین گردشگری مذهبی

در مرکز شهر سادات شهر از توابع شهرستان رامسر و در دامنه رشته کوه البرز مرقد مطهر دو تن از امامزادگان واجب التعظیم بنام های آقاپلاسید و آقابسمل قرار دارد.

به گزارش ایسنا، سادات رامسر به دوره تیره حسنی و حسینی تقسیم می شوند که نسب هر دو تیره به صاحب این بقعه یعنی سیدعلی پلاسید می رسد.

آقامیرعلی سیدحسین معروف به پلاسید و پیر سید جد سادات پلاسیدی آخوند محله رامسر ظاهراً در اوایل سلطنت صفویه به منظورارشاد مردم وتصدی امورشرعی آنان به سخت ترمهاجرت و در آنجا رحل اقامت کرد.

 در مرکز شهر سادات شهر از توابع شهرستان رامسر و در دامنه رشته کوه البرز مرقد مطهر دو تن ازامامزادگان واجب التعظیم بنامهای آقاپلاسید و آقابسمل قرار دارد.

سیدمحمد ملقب به میرزا آقا یا میرآقامتخلص به بسمل ابن السیدحسین ابن میرعبدالمطلب بن میرمحمد تقی ازاحفاد آقاسیدعلی معروف به آقاپلاسید است. آقاپلاسیدعلی بن السید ابن السیدوکیل، جداعلای سادات سادات محله و رامسراست که در حدود ۹۴۰هجری وفات یافت و طبق وصیتش در مزار سادات محله مدفون است که بعدها بنایی بر روی آن ایجاد شده است که تاریخ اتمام این بنا ۹۴۶ هجری وصندوق قبر به تاریخ ۹۵۱ هجری قمری است مولد شریفش اصفهان است. ساختمان آستان مقدس آقاپلاسید و آقابسمل درسال ۱۳۸۳ بازسازی کامل شده و بر روی قبر آن دو بزرگوار ضریح ساخته و نصب شده است.

آستان مقدس آقاپلاسید و آقابسمل سادات شهر آن چنان نزد مردم شهرستان، منطقه و حتی استان های همجوارشناخته شده است که حضور پر شور زائران درایام مختلف سال بیانگر اوج ارادت و عشق آنها به این بزرگواران بوده، در جوار بقاع مذکور دو باب مسجد به نام های آقاسیدابوطالب با بنای بیش ازصد سال که به عنوان یک اثرفرهنگی با کنده کاری های خاص در چوب های سقف و ستون های آن که به شکل بسیار زیبایی درسال ۱۳۸۵ توسط اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان رامسربازسازی شده قراردارد؛مسجد دیگری نیز به نام مسجدآقاپلاسید در کنار آن ساخته شده است.

یکی از نکات بسیار دیدنی و قابل ذکر این که  مردم این شهر هنگام عزیمت و رجعت مسافران از سفر مکه و عتبات عالیات این مکان مقدس را انتخاب و قبل از رفتن به زیارت آنها رفته و پس ازبازگشتن نیز به شکرانه داشتن سفری خوب و پربرکت به پابوسی آنها می روند.

 بقاع متبرکه مذکور دارای امکانات رفاهی مناسبی برای زائرین و مسافرین داخلی و خارجی دارد. در ایام مختلف سال مخصوصا مناسبتهای مذهبی مانند تاسوعا و عاشورای حسینی مکان این آستان مقدس شاهدخیل عظیم ازعزاداران وعاشقان حسینی است که از مناطق دور و نزدیک برای عرض ادب و احترام و زیارت وارد ساداتشهرمی شوند.

آستان مقدس و مرقد مطهر امامزاده آقاپلاسید و آقابسمل (علیهما السلام) در مرکز شهر سادات شهر از توابع شهرستان زیبا و توریستی رامسر و در دامنه رشته کوه البرز در کنار گورستانی وسیع و مسجدی قدیمی به نام میرابوطالب واقع شده است.

بنای ساختمان بقعه نوساز و دارای گنبدی هرمی شکل و ضریح فلزی بسیار زیبائی است، بیرون ساختمان سنگ کاری و داخل، بقعه تا کف پنجره سنگ کاری و اشعاری با نام دوازده امام منقش و مزین شده است.


انتهای پیام

نظر خود را ثبت کنید