ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا انتخابات در روسیه را رقابتی ندانستند

ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا انتخابات ریاست جمهوری در روسیه را به دیده انتقاد می‌نگرند. آنها گرچه رضایت خود را از نحوه برگزاری انتخابات اعلام کرده‌اند، اما از رقابتی نبودن این انتخابات انتقاد کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری دویچه وله، سازمان امنیت و همکاری اروپا برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در روسیه که روز یکشنبه برگزار شد، صدها نفر را به این کشور اعزام کرده بود. این سازمان روز پس از انتخابات در یک کنفرانس مطبوعاتی نظر خود را در باره این انتخابات اعلام کرد.

ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا بر این نظرند که انتخابات ریاست جمهوری در روسیه انتخاباتی رقابتی نبود و نامزدها نتوانستند در شرایط یکسان با یکدیگر در انتخابات شرکت کنند. آنها گفتند که در این انتخابات رقیبی واقعی در برابر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، وجود نداشت و نظرهای مخالف پوتین قدرت ابراز نظر فراگیر نداشتند.

سازمان امنیت و همکاری اروپا به همین دلیل می‌گوید که نمی‌توان از این انتخابات به عنوان انتخاباتی واقعی نام برد: انتخابات بدون رقابت انتخاباتی واقعی نیست.

در انتخابات ریاست جمهوری در روسیه نامزدهای مخالف پوتین شرایط سختی داشتند. گرچه به هفت نامزد اجازه فعالیت انتخاباتی داده شد، اما با صلاحیت ۱۶ نامزد دیگر مخالفت شد و آنها نتوانستند در این انتخابات شرکت کنند.

این سازمان همچنین اعلام کرده که جامعه مدنی در جریان انتخابات مرعوب شده بود، هیچ گزارش انتقادی رسانه‌ای وجود نداشت و فشار بر شهروندان برای شرکت هرچه وسیع‌تر در انتخابات شدت فرادانی داشت.

سازمان امنیت و همکاری اروپا از رسانه‌های روسیه نیز انتقاد کرده که به نفع پوتین فعالیت می‌کردند. این سازمان می‌گوید پوتین شخصا مبارزه انتخاباتی انجام نداد، اما رسانه‌های دولتی یا رسانه‌های نزدیک به مواضع دولت با وسعتی فراوان به انتشار فعالیت‌های وی می‌پرداختند و در باره‌شان گزارش می‌دادند.

موفقیت بزرگ پوتین

کمیسیون انتخابات روسیه بامداد دوشنبه نتایج انتخابت روز یکشنبه را منتشر کرد. بر اساس داده‌های این کمیسیون، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری فعلی روسیه که به عنوان نامزد مستقل در انتخابات شرکت کرده بود ۷/ ۷۶ درصد آراء را به خود اختصاص داده است.

این بزرگترین پیروزی پوتین در انتخابات ریاست جمهوری این کشور محسوب می‌شود. به این ترتیب پوتین ۶۵ ساله برای چهارمین بار و تا سال ۲۰۲۴ اداره امور روسیه را به‌عهده خواهد داشت. به گفته کمیسیون انتخابات، میزان مشارکت در انتخابات ۶۷ درصد بوده است.

گزارش ناظران انتخاباتی غیروابسته درباره تخلفات

ناظران انتخاباتی مستقل حدود 3000 مورد تخلف انتخاباتی ثبت کرده‌اند. از جمله این موارد ریختن برگه‌های رای اضافی به صندوق، فهرست انتخاباتی غیر دقیق، صندوق‌های رای‌گیری معیوب اعلام شده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری قدیم و جدید روسیه قرار است در ماه مه سال جاری میلادی دوره جدید ریاست جمهوری‌اش را طی مراسمی آغاز کند. وی گفته است که در نظر دارد تغییراتی در ترکیب دولت بدهد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید