انتقاد تند از دولت اقلیم به دلیل کوتاه آمدن در برابر ترکیه

یک روز بعد از حمله جنگنده‌های ارتش ترکیه به چند روستا در کردستان عراق و کشته شدن 4 شهروند غیرنظامی، انتقادهای فزاینده روشنفکران و روزنامه نگاران کرد از دولت اقلیم کردستان عراق بدلیل محکوم نکردن این حملات ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایسنا از اربیل، کمال چومانی، روزنامه‌نگار و اندیشمند کرد عراقی با اشاره به بیانیه اخیر دولت اقلیم کردستان عراق در صفحه شخصی خود در فیس بوک نوشت: وقتی نسل کشی بارزانی‌ها و روستاها و شهرهای کردستان عراق توسط صدام حسین به بهانه همکاری با ایران شروع شد، حتی دادگاه‌های عراق و هیچ فردی جرات نکرد به این نسل کشی مشروعیت ببخشد اما دولت اقلیم کردستان عراق تمام اصول اخلاقی و قانونی را زیرپاگذاشته و برای رضایت دولت ترکیه تمام تاریخ نسل کشی‌های آنکارا را فراموش کرده است.


وی در ادامه نوشت: دولت اقلیم کردستان عراق حداقل کاری که می توانست بکند این بود که از دولت ترکیه بخواهد در حمله به پ.ک.ک رعایت جان شهروندان کرد عراقی را بکند همانطور که بسیاری از دولت‌های دوست ترکیه در حمله ارتش این کشور به عفرین خواهان آن شدند.


نیاز عبدالله، روزنامه نگار دیگر کرد عراقی در همین خصوص در صفحه شخصی خویش در فیس بوک نوشت: کابینه هشتم دولت اقلیم کردستان عراق که مشروعیت قانونی خود را از دست داده، به خود اجازه می دهد به حملات ارتش ترکیه به روستاها و کشتن شهروندان غیرنظامی مشروعیت ببخشد.
وی در ادامه اضافه کرد: تفکر همراه با دولت ترکیه در دولت اقلیم کردستان عراق و احزاب حاکم جرات این را ندارد که به ترکیه بگوید هیچ قانون عراقی و اقلیمی و بین المللی به حملات دولت ترکیه و پایگاه‌های متعدد ترکیه در اقلیم مشروعیت نمی بخشد.

مسعود عبدالخالق سیاستمدار و تحلیل گر مسائل کردی در کردستان عراق نیز در این خصوص در مقاله‌ای با عنوان اینکه ترکیه در پی چیست نوشت: دولت ترکیه با ادامه تجاوزهای خود به اقلیم کردستان عراق در تلاش برای مشروعیت بخشی به اشغالگری های خود و ایجاد پایگاه های جدید می باشد.
وی اضافه نمود: احزابی که رفراندوم را در اقلیم کردستان عراق برگزار کردند توانایی انجام هیچ کاری جز دفاع از منافع شخصی و حزبی خویش ندارند و خطوط ملی و میهنی در نزد آنها دیگر رنگی ندارد.
به نوشته این سیاستمدار کرد عراقی بهترین راهکار برای مبارزه با تفکر کنونی حاکم بر اقلیم کردستان عراق سپردن حاکمیت به "کسانی امین و پاکدست" است که حافظ جان و مال مردم باشند.
در پی حمله روز پنج شنبه جنگنده های ارتش ترکیه به چند روستا در کردستان عراق و کشته شدن 4 شهروند غیرنظامی، دولت اقلیم کردستان عراق بدون محکوم کردن این حمله از پ.ک.ک خواست مواضع خود را از نزدیکی روستاها دور کند.
این در حالی بود که دولت مرکزی عراق این حمله را محکوم و تاکید کرد ادامه این حملات بهبود روابط میان دوکشور را با چالش مواجه می‌کند.

انتهی پیام


نظر خود را ثبت کنید