سد فرخی قاین؛ یکی از حیرت انگیزترین سدهای مخزنی جهان

سد فرخی قاین؛ یکی از حیرت انگیزترین سدهای مخزنی جهان است که ظرفیت بی نظیر گردشگری را برای خراسان‌جنوبی فراهم کرده است.

به گزارش ایسنا، در این روزهای بهاری، به علت بارندگی‌های اخیر، سد فرخی قاین به خوبی آبگیری شده و پذیرای گردشگران است.

سد خاکی فرخی بود به دلیل استقرار در یک منطقه دشتی و کم‌ارتفاع در بالادست روستای فرخی به ناچار طول تاج آن به 938 متر می‌رسد. 

سدی که هفت سال برای ساخت آن زمان صرف شده و در سال گذشته آبگیری شده، با این وجود، به دلیل عمق متوسط اندک دریاچه سد که به نظر می‌رسد آشکارا از میزان تبخیر سالانه منطقه نزدیک به 4 هزار میلی‌متر است، کمتر است.

ساخت چنین سدهایی که در مسیر آبراهه‌ اصلی خود جنگل‌های طبیعی بیابانی را ایجاد می‌کنند و بسیاری از طول مسیر رودخانه را در زیر سطح و محفوظ از تابش خورشید طی می‌کنند، به شدت میزان انباشت طبیعی آب در سفره‌های آب زیرزمینی تهی‌شده منطقه را کاهش می‌دهد و در انتها با خشک‌تر کردن پایاب آبخیز، تولید یک چشمه گرد و خاک جدید در منطقه کرده و بدین‌ترتیب وخامت کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در خراسان جنوبی را افزایش می‌دهد؛ استانی که هم‌اکنون نیز چند سالی است که از بادهای 120 روزه‌ی مشهور سیستان متأثر شده و سال به سال بر میزان گسترش دامنه‌ی اثر این بادها در منطقه افزوده نیز می‌شود.

اخیراً مسیر رودخانه فرخی به عنوان یکی از گنجینه‌های تنوع زیستی استان نیز معرفی شده است.

بهره برداری از سد مخزنی فرخی شهرستان قاین

سد مخزنی فرخی شهرستان قاین و شبکه آبیاری و زهکشی آن در سال 92 به بهره برداری رسید که هدف از اجرای این پروژه، کنترل سیلاب های فصلی، ذخیره سازی و تنظیم حدود چهار میلیون مترمکعب رواناب جهت مشروب کردن حدود 710 هکتار (520 هکتار توسعه و 190 هکتار بهبود) از زمین های پایاب است.

ویژگی‌های شبکه آبیاری و زهکشی پایاب سد فرخی شامل خط انتقال از آبگیر تا زمین‌های روستای مهدی آباد به طول 12665 متر، خط انتقال از آبگیر تا زمین های روستای فرخی به طول 2435 متر، شبکه اصلی درجه 2 فرخی به طول 3136 متر و طول شبکه اصلی درجه 2 مهدی آباد 8327 متر است.

مطابق آمارهای موجود، در حال حاضر بیش از 930 میلیون متر مکعب از آب‌های زیرزمینی استان توسط 2747 حلقه چاه، 4174 رشته کاریز و 1339 دهنه چشمه برداشت می‌شود که این میزان، دست‌کم 132 میلیون متر مکعب بیشتر از آبی است که سالانه در آبخوان‌های استان نفوذ می‌کند.

سد فرخی قاین، ظرفیتی بی نظیر برای جذب گردشگران و مسافرانی است که برای دیدن جاذبه‌های طبیعی به استان کویری خراسان‌ جنوبی سفر می‌کنند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید