رهاسازی بیش از 2000 قطعه بچه ماهی خاویاری نارس در آب‌های گلستان

معاون صید و بنادرماهیگری استان گلستان گفت: در فصل صید 97-96، تعداد 2020 قطعه از انواع ماهیان خاویاری نارس، حاصل از صید ضمنی با نظارت کارشناسان معاونت صید استان و ناظرین پره مستقر در جایگاههای صید پره، در آب های ساحلی استان رهاسازی شد.

به گزارش ایسنا، مهندس «محسن یحیایی» اظهار کرد: در فصل صید امسال گونه تاسماهی 84 درصد، چالباش 12 درصد، دراکول 6/2 درصد، فیل ماهی 8/0 درصد و شیب 1/0 درصد از صید ضمنی ماهیان خاویاری غیر استاندارد را به خود اختصاص داده است.

وی در خصوص اندازه ماهیان خاویاری رها شده، گفت: 73 درصد ماهیان رهاسازی شده دارای طول کمتر از 40 سانتی‌متر و 27 درصد دارای طول بین 41 الی 80 سانتی‌متر بوده‌اند.

یحیایی با تأکید بر اهمیت ذخایر ماهیان خاویاری، افزود: ذخایر ماهیان خاویاری در سال‌های اخیر به‌علت تخریب محیط‌زیست دریای خزر و فشار بیش از حد روی این منابع در شرایط پایداری قرار ندارند و هم‌اکنون از منابع کمیاب محسوب می‌شوند.

معاون صید و بنادرماهیگری گلستان با اشاره به ممنوعیت صید ماهیان خاویاری در دریای خزر، گفت: ماهیان خاویاری که به فسیل‌های زنده جهان معروفند در فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت قرار داشته و از سال 2011 به مدت 5 سال صید آنها ممنوع اعلام شده بود. طی توافق سران پنج کشور حاشیه دریای خزر نیز صید ماهیان خاویاری تا سال 2020 ممنوع بوده و صید با هدف تأمین مولد و تکثیر این ماهیان توسط سازمان شیلات مستثنی تلقی شده است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید