بسته بندی؛ شناسنامه صنایع دستی در بازارهای جهانی

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی گفت: حضور صنایع دستی در بازارهای جهانی نیازمند بسته بندی این محصولات بوده و این امر باعث می‌شود محصول صنایع دستی برخوردار از یک شناسنامه شود.

حسین عباس‌زاده در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهارکرد: یکی از مشکلات در سال‌های شروع فعالیت صنایع دستی بحث بسته‌بندی در این حوزه بود.

وی افزود: بسته‌بندی یک هنر وابسته و الحاقی به صنایع دستی است که باعث می‌شود محصول صنایع دستی برخوردار از یک شناسنامه شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی ادامه داد: بسته‌بندی باعث می‌شود محصول به لحاظ زیبایی شناسی جلوه بهتری پیدا کرده و ارتباط بین مخاطب و تولید کننده به صورت دائمی برقرار شود.

عباس‌زاده تصریح کرد: روی بسته بندی‌ها برند محصول با کد اقتصادی و شناسنامه کامل صنتعگر و محل تولید درج می‌شود که ارتباط بین مخاطب و تولید کننده دائمی می‌شود.

وی ادامه داد: در این صورت علاقمندی از کشوری دیگر نیز می‌تواند از این محصول سفارش داده و این سفارش بر اساس بسته‌بندی و ارتباط با صنعتگر شکل می‌گیرد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه محصولات صادراتی در حوزه صنایع دستی باید به صورت بسته بندی شده ارائه شود، یادآور شد: بسته بندی باعث استحکام بیشتر کالا، هویت بخشی به محصول و ایجاد پل ارتباطی می‌شود.

عباس‌زاده بیان کرد: در سال‌های آغازین فعالیت در بحث صنایع دستی مشکلاتی داشته‌ایم، اما در حال حاضر با تبلیغات و برگزاری دوره‌های آموزشی صنعتگران به این نتیجه رسیده‌اند که محصولات خود را با بسته بندی ارائه کنند.

وی اضافه کرد: از جمله محصولات صنایع دستی که با بسته ارائه می شود می‌توان به عروسک‌های دوتوک، حوله خراشاد، جاجیم روم، گلیم فرش بیرجند، زیرکوه و قاین، سفره اردی، سفال و سرامیک طبس و اسفدن، قلم زنی طبس و فردوس و بسیاری از محصولات فردوس اشاره کرد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی گفت: اما هنوز در بسیاری از شهرستان‌ها هنرمندان به اهمیت بسته بندی پی نبرده‌اند.

عباس زاده با اشاره به اینکه کمتر کالای خارجی دیده شده که به صورت فله‌ای ارائه شود، تصریح کرد: در حال حاضر بسته بندی روی برخی از محصولات خود نمایی کرده و به اهمیت آن پی برده‌ شده که امیدواریم امسال نیز این امر در بین صنایع دستی تولیدی استان نیز گسترش یافته و بسته بندی به شکل مختالف ارائه شود.

وی یادآور شد: افزایش هزینه‌های بسته‌بندی، و عدم فروش در بازار از جمله عواملی است که باعث می‌شود  صنعتگر از بسته بندی صرف نظر کند، در حالی که هرچه بسته بندی شکیل تر باشد به همان میزان ارزش افزوده کالا افزایش می‌یابد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی ادامه داد: در راستای کمک به صنعتگران نمونه بسته بندی طراحی و در چاپ خانه‌ها موجود است که این امر باعث می‌شود هزینه طراحی حذف و تنها برند خود را روی بسته بندی حک و از آن استفاده کنند.

ارائه تسهیلات به صنعتگران برای بسته‌بندی

عباس افزود: تسهیلاتی که در اختیار صنعتگر قرار داده می‌شود بخشی از آن مربوط به بحث بسته بندی است چرا که بسته بندی ارزش افزوده محصول را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه از مهم‌ترین برنامه‌ها در بحث توجه هنرمندان استان به بسته بندی فرهنگ‌سازی در این حوزه است، ادامه داد: یکی دیگر از تشویق‌ها برخورداری شرکت‌های تعاونی از کارشناس گرافیک و صنایع دستی در اعضاء خود است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی تصریح کرد: در قالب طرح‌های مشاغل روستایی صنتعگر تولید کننده در صورت فعالیت در زمینه بسته‌بندی نیز می‌تواند از اعتبارات مشاغل روستایی بهره ببرد.


انتهای پیام

نظر خود را ثبت کنید