مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان:

گزارشی از سرمازدگی باغات ‌همدان نداشتیم

  • تاریخ انتشار : 1397/1/27 ساعت : 11:07 - 6 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : همدان
مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با تأکید براینکه تا کنون گزارشی از سرمازدگی باغات در استان اعلام نشده است، گفت: احتمال وقوع سرمازدگی دیررس بهاره تا اردیبهشت‌ماه در استان وجود دارد و باغداران باید تمهیدات لازم را برای مقابله با سرمازدگی به‌کار گیرند.

حجت‌الله شهبازی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه 70 هزار هکتار باغ در استان همدان وجود دارد، اظهارکرد: سال گذشته 13هزار هکتار از باغات استان همدان دچار سرمازدگی دیررس بهاره شد که در پی آن بیش از 17 هزار و 700 تن از محصولات باغی استان خسارت دید.

وی ادامه داد: باغداران باید برای مقابله با سرمازدگی تمهیداتی بچینند که یکی از آنها استفاده از دمنده‌های حرارتی است به طوریکه استفاده از بخاری‌های باغی که روشی بسیار قدیمی است نیز هنوز بین باغداران مرسوم است و تا حدی می‌تواند جلوی سرمازدگی درختان را بگیرد.

شهبازی خاطرنشان کرد: ماشین‌های مولد باد از دیگر وسایلی است که جلوی سرمازدگی را می‌گیرد همچنین در برخی باغات می‌توان برای مقابله با سرمازدگی از آبیاری بارانی و پاشیدن آب روی شاخ و برگ درختان بهره گرفت چراکه وقتی شکوفه‌ها یخ می‌زنند، دمای زیر یخ به کمتر از صفر درجه نمی‌رسد و همین باعث می‌شود شکوفه‌ها از سرمای زیر صفر محافظت شوند.

وی با بیان اینکه آتش زدن کاه و کلش و شاخه‌های جمع‌آوری شده در طول هرس نیز تا حدی جلوی سرمازدگی را می‌گیرد، یادآور شد: درصورتی‌که دما به زیر صفر و منفی 2 درجه سانتیگراد زیرصفر برسد احتمال سرمازدگی وجود دارد که البته مدت استقرار سرما نیز در سرمازدگی باغات موثر است.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید