اردک تاجدار برای نخستین بار در تالاب گندمان مشاهده شد

اردک تاجدار با نام علمی Netta rufina برای نخستین بار در تالاب گندمان چهارمحال و بختیاری مشاهده شد.

به گزارش ایسنا، شهرام احمدی با اعلام این خبر، اظهار کرد: این پرنده از راسته مرغابی سانان و خانواده اردک‌های غواص است.

وی افزود: این پرنده زمستان گذران جزو پرندگان حمایت شده در ایران است.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به اقدامات ثمربخش احیای تالاب گندمان، وجود این پرنده در این زمان از سال را نشان دهنده وضعیت مطلوب زیستگاهی از نظر منابع تغذیه و نیز شرایط خوب امنیتی برای این پرنده است.

 احمدی با اشاره به وضعیت حفاظتی این پرنده تاکید کرد: برای حفاظت مطلوب از این پرنده باید ضمن جلوگیری از تخریب زیستگاه و شکار آن، با جدیت تمام، مناطق لانه گزینی و تولید مثل آن تحت حفاظت کامل قرار گیرد.

اردک تاجدار با نام انگلیسی Red crested Pochard ، اردکی است غواص، با سری بزرگ و بدنی فربه که هنگام نشستن برروی آب بدنش زیاد در آب فرو نمی‌رود. اردک تاجدار نر، منقار قرمز، سر بلوطی سیر با کاکلی روشن‌تر، سطح پشتی قهوه‌ای پررنگ، گردن و سینه و زیر دم سیاه، پهلوهای سفید و دم خاکستری رنگ دارد، در پرواز یک نوار پهن سفید در سراسر بالش دیده می شود. اردک تاجدار در دوران تولک شبیه به پرنده ماده است ؛ جز کاکل و منقار قرمز که آن را از پرنده ماده و اردک سر حنایی مشخص می‌سازد. اردک تاجدار ماده به رنگ قهوه‌ای مات است با گونه‌های قهوه‌ای خاکستری کمرنگ که در برابر تارک قهوه‌ای پررنگش تضاد خاصی نشان می‌دهد. نوار بالی آن سفید چرک است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید