کتاب «تاریخ گیلان» منتشر شد

کتاب «تاریخ گیلان» از ورود شاه عباس اول به گیلان تا پایان انقلاب جنگل منتشر شد.

به گزارش ایسنا، محمد پورجعفری سرپرست واحد آموزش و پژوهش حوزه هنری گیلان گفت: کتاب «تاریخ گیلان» به نویسندگی دکتر ناصر عظیمی از سوی واحد آموزش و پژوهش حوزه هنری گیلان توسط انتشارات فرهنگ ایلیا منتشر شده است.

او ادامه داد: تاریخ گیلان با تمام فراز و فروردهای آن تاکنون بارها مورد مطالعه، پژوهش و نگارش قرار گرفته اما کمتر پژوهشگری از منظر تزهایی مشخص به بررسی موضوع پرداخته است. این کتاب که توسط یکی از دانشورترین  تاریخ‌نگاران گیلانی تالیف شده، در واقع ادامه کتاب «تاریخ گیلان» (از آغاز تا پایان حکومت‌های محلی خان‌سالاری) است که پیش از این به قلم همین مولف و توسط حوزه هنری گیلان منتشر شده بود.

پورجعفری افزود: این کتاب دنباله تاریخ گیلان را با عنوان «از ورود شاه عباس اول به گیلان تا پایان انقلاب جنگل» مورد مطالعه قرار داده و مهم‌ترین رویدادهای آن را در ۹ فصل: تمرکز قدرت در گیلان یک فرایند تاریخ ساز، شورش حاکمان محلی سابق گیلان علیه تمرکز قدرت، از مرگ شاه عباس تا حمله پتر اول به گیلان، گیلان از رفع اشغال تا اشغالی دیگر، فرایند ادغام اقتصاد گیلان در اقتصاد روسیه،تحولات اجتماعی و فرهنگی در گیلان، مشروطه گیلانی، احیاکننده مشروطه ایرانی، گیلان از فتح تهران تا آغاز جنگ اول جهانی و جنبشی در مقابل اشغال که به انقلاب راه گشود بررسی کرده است.

او درباره نویسنده کتاب گفت: دکتر ناصر عظیمی دوبخشری در سال ۱۳۳۳ در روستای دوبخشر فومنات به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش گذراند و تحصیلات متوسطه را در مدارس فومن به پایان برد. دوره کارشناسی را در رشته جغرافیای طبیعی در دانشگاه تربیت ‌معلم تهران و کارشناسی‌ارشد را در رشته جغرافیای انسانی در دانشگاه تهران گذراند. او در سال ۱۳۶۹ دکترای خود را در رشته جغرافیای شهری از دانشگاه تهران دریافت کرد. دکتر عظیمی فعالیت‌های پژوهشی خود را از سال ۱۳۶۶ با چاپ مقالاتی در نشریات تخصصی شهرسازی  آغاز کرد. کتاب‌های «تاریخ تحولات اجتماعی و اقتصادی  گیلان»، «پویش شهرنشینی و مبانی نظام شهری»، «برنامه‌ریزی منطقه‌ای،  شهر و انباشت سرمایه»، «جغرافیای طبیعی گیلان»، «جغرافیای انسانی و اقتصادی گیلان» و... از جمله آثار  اوست.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید