شاید برای شما هم اتفاق بیفتد!

  • تاریخ انتشار : 1397/1/28 ساعت : 14:55 - 5 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : همدان
روز گذشته مورخ 27 فروردین‌ماه اتفاقی در سطح شهر همدان افتاد که مشابه آن در مناطق مختلف استان به ویژه روستاها بارها و بارها رخ داده و ممکن است روزی گریبانگیر شما باشد.

به گزارش ایسنا، چندیست وقتی از منزل خارج می‌شویم با سگ‌های ولگردی مواجه می‌شویم که مظلوم و بی‌خطر جلوه می‌کنند اما به نظر می‌رسد سردی هوا و نبود غذا موجب شده به سطح شهر و روستا هجوم آورده و مردم را طعمه قرار دهند.

مردمی که وقتی از کنار همین سگ‌های بی‌سرپرست عبور می‌کنند دلشان به حال بی‌کسی آنها می‌سوزد اما چه می‌شود که اینگونه در بلوار ارم از پشت سر به زنی هجوم آورده و او را طعمه قرار داده و گازش می‌گیرند.

زنی که اگر شهروندان حاضر در محل نبودند تا به دادش برسند معلوم نبود چه سرنوشتی در انتظارش بود. زنی که به هنگام فریاد درخواست کمک، خود را مادر دو فرزند می‌خواند و عاجزانه تقاضا دارد به فریادش برسند.

سردی هوا و داشتن لباس‌های زیاد شاید عامل نجاتش بود البته چادر و لباس‌هایش توسط دو سگ ولگرد پاره پاره شده بودند و جای پنجه‌های سگ‌ها بر روی کتف‌هایش باقی‌مانده و با مراجعه به بیمارستان و ارجاع به مرکز بهداشت واکسن هاری و کزاز دریافت کرده است اما ضربه‌ای دوچندان به روح و روانش وارد شده و سوال اینجاست جبرانش را کدام نهاد ضمانت می‌کند؟

اگر همین اتفاق برای کودکی رخ می‌داد وهیچ ناجی برای کمک یافت نمی‌شد به نظر شما چه اتفاقی روی می‌داد؟ اگر این مشکل ادامه‌دار باشد تکلیف چیست؟ اگر خود ما روزی با چنین صحنه‌ای مواجه شویم و اتفاقی مشابه برایمان بیفتد، چه کاری از دستمان برمی‌آید؟ بنابراین بهتر نیست قبل از وقوع حادثه‌ای دنبال راهکار و راه‌چاره‌ای بود پیش از آنکه راه علاجی باقی نماند؟

همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین و پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی و میزبان رویداد «همدان 2018» بیش از این باید امنیت جانی مردمانش حفظ کند و رسیدگی به هر چیز مخل امنیت و آسایش را در اولویت قرار دهد نه اینکه پس از گذشت چند سال طرح راه‌اندازی مرکز نگهداری سگ‌های بی‌سرپرست همچنان روی زمین بماند و مصوبه‌ای بی‌سرانجام و روی کاغذه مانده، نام گیرد.

سال گذشته موردی از گزش انسان توسط حیوانات گزارش نشده

مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه سال گذشته موردی از گزش انسان توسط حیوانات به فوریت‌های پزشکی استان اعلام نشده است، اظهار کرد: روز گذشته در بلوار ارم یک خانم از پشت سر مورد حمله یک سگ ولگرد قرار می‌گیرد که این حمله فقط در حد خراش بوده و نیاز به اعزام وی به مراکز درمانی وجود نداشته است.

عباس اولیاسمیع ادامه داد: در صورتی‌که فردی مورد حمله این گونه حیوانات قرار می‌گیرد ضمن حفظ خونسردی فورا با شماره‌گیری 115 به فوریت‌های پزشکی باید اطلاع دهد، فوریت‌های پزشکی نیز به سرعت در محل حاضر شده و محل مورد گزش توسط این نیروها مورد شست‌وشو قرار گرفته و در صورت نیاز حتما به مراکز درمانی اعزام خواهند شد و اقدامات تشخیصی و تخصصی خاص بر روی بیمار انجام می‌گیرد.

اولیاسمیع خاطرنشان کرد: متأسفانه در حال حاضر شاهد حضور سگ‌های ولگرد در نقاط مختلف شهر هستیم که باید متولی آن اقدام به جمع‌آوری آنها کرده و به خارج از محدوده شهر انتقالشان دهد.

وی گفت: در گذشته توصیه می‌شد محل گزش حیوانی همچون مار توسط شخص دیگری مورد مکش قرار گیرد اما اکنون چنین دیدگاهی وجود ندارد چرا که موجب ورود سم به بدن شخص دوم خواهد شد.

موارد مثبت مرگ‌ومیر هاری در استان گزارش نشده است

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز به ایسنا گفت: خوشبختانه طی سال‌های اخیر موارد مثبتی از مرگ‌ومیر ناشی از هاری در استان همدان گزارش نشده است.

سیدجلال بطحایی با بیان اینکه همه ساله مواردی از حیوان‌گزیدگی در استان همدان شاهد بوده‌ایم، افزود: در سال‌های اخیر حیوان‌گزیدگی در استان همدان رو به افزایش است چرا که سطح آگاهی مردم در این راستا افزایش یافته و نسبت به این موضوع حساسیت لازم در میان آنها ایجاد شده است.

وقوع 6 هزار و 16 مورد حیوان‌گزیدگی در استان همدان

وی از گزش 6 هزار و 16 انسان توسط حیوانات مختلف در سال گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: هزار و 488 مورد از این حیوان‌گزیدگی‌ها در شهرستان همدان رخ داده است.

بطحایی با اشاره به اینکه بیشترین موارد حیوان‌گزیدگی توسط سگ انجام شده است، ادامه داد: عمده این گزش‌ها در مناطق روستایی رخ می‌دهد.

وی اظهار کرد: آموزش‌های لازم در این راستا از طریق خانه‌های بهداشت در مناطق روستایی در اختیار مردم قرار می‌گیرد و در مناطق شهری نیز این آموزش‌های همگانی از طریق رسانه‌های عمومی و مراکز درمانی و از طریق توزیع بروشور انجام می‌گیرد.

بطحایی اضافه کرد: دانش‌آموزان کلاس هفتم نیز در مناطق روستایی تحت آموزش‌های لازم در راستای کنترل و پیشگیری از بیمار هاری قرار می‌گیرند چرا که در مناطق روستایی بخش عمده‌ای از گزش‌ها در دانش‌آموزان رخ می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه قوانین جدید اتلاف سگ‌های ولگرد را منع کرده است، اعلام کرد: این سگ‌ها باید از طریق شهرداری‌ها جمع‌آوری شده و در مراکز خاصی در استان نگهداری و ساماندهی شوند.

وجود 9 مرکز در مان پیشگیری از هاری در همدان


وی با بیان اینکه در حال حاضر 9 مرکز درمان پیشگیری از هاری در استان وجود دارد، افزود: این مراکز از صبح تا عصر پذیرای افراد بوده و از عصر نیز به صورت آنکال پاسخگوی مراجعه‌کنندگان است تا در صورت لزوم در مراکز حضور یابند.

بطحایی با تأکید بر اینکه تمامی افراد مراجعه‌کننده به این مراکز خدمات درمان و پیشگیری از قبیل تزریق واکسن و سرم را دریافت می‌کنند، گفت: در این مراکز افراد مورد گزش، بستگی به نوع و شدت گزش حیوان موردنظر، در سه و یا 5 نوبت واکسن دریافت می‌کنند.

وی یادآور شد: در کل کشور سالانه کمتر از 10 نفر در اثر بیماری هاری جان خود را از دست می‌دهند که علت اصلی آن سهل‌انگاری خود افراد است چرا که این افراد دقیقا در نوبت‌های تعیین شده برای تزریق واکسن باید در مراکز درمانی حضور یافته و واکسن خود را دریافت کنند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه افراد در حداقل زمان باید خود را به نزدیک‌ترین مراکز درمانی برسانند، افزود: از مردم به ویژه بچه‌ها خواهشمندیم که از نزدیکی به حیوانات خودداری کنند.

بطحایی در پایان گفت: در صورتی‌که فردی مورد گزش حیوان قرار گرفت، باید محل گزش را فورا با آب و صابون به مدت 15 دقیقه با دستکش شست‌وشو داده سپس به نزدیک‌ترین مراکز درمانی مراجعه کند.

ساماندهی جمعیت سگ‌های بی‌سرپرست در همدان انجام نمی‌شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر اینکه سگ‌های بی‌سرپرست باید زنده‌گیری شوند، اظهار کرد: ساماندهی جمعیت سگ‌های بی‌سرپرست در همدان انجام نمی‌شود .

سیدعادل عربی گفت: دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های بی‌سرپرست در قالب کمیته ساماندهی جمعیت سگ‌های بی‌سرپرست به استانداری و شهرداری‌ها ابلاغ شده و محیط زیست عضوی از این کمیته بوده و دفتر امور شهری استانداری دبیر این کمیته است.

وی تصریح کرد: براساس این دستورالعمل باید سگ‌های بی‌سرپرست زنده‌گیری شده و در مراکز مجاز نگهداری و تیمار شوند به‌طوریکه سگ‌های سالم از سگ‌های مریض جداسازی شوند.

عربی با بیان اینکه از نظر محیط زیست زنده‌گیری سگ‌های بی‌سرپرست در همدان انجام نمی‌شود، یادآور شد: قرار بود شهرداری همدان مرکزی برای برای ساماندهی و نگهداری سگ‌های بی‌سرپرست راه‌اندازی کند که متأسفانه این کار صورت نگرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه بهترین راه کنترل جمعیت سگ‌های بی‌سرپرست زنده‌گیری و عقیم‌سازی آنهاست، ادامه داد: شهرداری همدان 2 قبضه اسلحه بی‌هوشی هم خریداری کرده است اما خبر رسمی استفاده از این سلاح وجود ندارد و به طور غیررسمی شنیده می‌شود که سگ‌های بی‌سرپرست کشته می‎شوند.

وی با تأکید بر اینکه راه کنترل جمعیت سگ‌ها در قانون مشخص است، اظهار کرد: سگ‌ها و گربه‌ها گونه‌ای از حیات‌وحش هستند که حق حیات دارند و کسی منکر آن نیست بنابراین کسی حق ندارد در رابطه با سگ‌ها غیرقانونی عمل کند بلکه راهکار این است که بنابر دستورالعمل موجود جمعیت سگ‌های بی‌سرپرست کنترل شود.

عربی با اشاره به اینکه در همدان مرکزی برای نگهداری سگ‌های بی‌سرپرست وجود ندارد، تأکید کرد: در سال‌های گذشته مرکزی با هدف جمع‌آوری و نگهداری
سگ‌های بی‌سرپرست در همدان توسط سازمان مردم‌نهاد ایجاد شد که متأسفانه به علت اینکه مورد حمایت قرار نگرفت این مرکز از هم پاشید.

تحت هیچ شرایطی کشتار سگ‌های ولگرد با اسلحه در همدان وجود ندارد

معاون خدمات شهری شهرداری همدان نیز با تکذیب کشتار سگ‌های ولگرد با سلاح گرم به خبرنگار ایسنا گفت: براساس ابلاغیه جدید تحت هیچ شرایطی کشتار سگ‌های ولگرد با اسلحه در همدان وجود ندارد.

وحید علی‌ضمیر با بیان اینکه سگ‌های ولگرد مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد می‌کنند، اظهار کرد: نارضایتی مردم در زمینه حضور سگ‌های ولگرد در سطح شهر و از طرفی بحث‌های حمایت از حیوانات که توسط NGOها مطرح است، کار کنترل و جمع‌آوری سگ‌ها را سخت کرده است.

وی با تأکید براینکه سگ‌های ولگرد به طور قطع نیاز به ساماندهی دارند، تصریح کرد: ساماندهی سگ‌های ولگرد در شهر همدان بر عهده مدیریت پسماند شهرداری بوده است که در گذشته اکیپی برای از بین بردن سگ‌های ولگرد وجود داشت اما بعد از ابلاغ قوانین جدید پیمانکاری برای این کار گرفته شد.

علی‌ضمیربا اشاره به اینکه سگ‌های ولگرد بعضاً ناقل بیماری هستند و به طور قطع و یقین باید جمع‌آوری شوند، ادامه داد: این پیمانکار روزانه به طور میانگین 15 سگ ولگرد در سطح شهر را گرفته و به بیرون شهر انتقال می‌دهند.

به‌زودی کمپ نگهداری از سگ‌های ولگرد در همدان احداث می‌شود

معاون خدمات شهری شهرداری همدان خاطرنشان کرد: قرار است کمپی در بیرون  شهر توسط شهرداری همدان احداث شود تا استانداردهای تعریف شده ساماندهی جمعیت سگ‌های ولگرد را داشته باشد که عملیات اجرایی این کمپ به‌زودی آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در کمپ سگ‌های سالم و بیمار جدا شده و عملیات واکسیناسیون، عقیم‌سازی و انگل‌تراپی و شناسنامه‌دار کردن آنها صورت می‌گیرد، افزود: اولویت اول در جانمایی کمپ نگهداری از سگ‌های ولگرد همدان در محل فعلی دفن زباله است که به‌زودی احداث آن آغاز می‌شود.

علی‌ضمیر یادآور شد: با مطرح شدن بحث‌های حمایت از حیوانات، جمعیت سگ‌های ولگرد در سطح شهر افزایش یافت اما با اقدامات فعلی روند رو به کاهشی پیدا کرده است.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان ضمن تکذیب کشتار سگ‌های ولگرد توسط اسلحه، تأکید کرد: در 10 سال گذشته سگ‌ها کشته می‌شدند اما با ابلاغ دستورالعمل جدید تحت هیچ شرایطی کشتار با اسلحه صورت نمی‌گیرد و سعی داریم دستورالعمل را اجرا کنیم.

انجام بیش از 12 هزار و 600 مورد واکسیناسیون هاری در همدان

مدیرکل دامپزشکی استان همدان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، از تزریق بیش از 12 هزار و 600 مورد واکسن هاری در میان سگ گله و صاحبدار در سال گذشته خبر داد.

دکتر محمودرضا رسولی اظهار کرد: جلسه مبارزه با حیوانات ناقل بیماری از جمله سگ ولگرد در کارگروهی در استانداری که متشکل از ادارات ذیربط و سازمان‌های مردم‌نهاد است، مورد بررسی قرار می‌گیرد که یکی از ادارات مربوطه اداره‌کل دامپزشکی استان است.

وی ادامه داد: دامپزشکی در این زمینه وظیفه انجام واکسیناسیون برای سگ‌ها و همچنین در صورت وجود، صاحبدار را بر عهده دارد.

رسولی تأکید کرد: دامپزشکی رسالتی در زمینه زنده‌گیری، عقیم‌سازی و ... در سگ‌های ولگرد را نداشته و این موضوع بر عهده شهرداری‌ها و بعضا شرکت‌های خصوصی واگذار شده است.

وی با اشاره به اینکه ارائه آموزش همگانی از وظایف دانشگاه علوم پزشکی است، افزود: البته دامپزشکی آموزش‌هایی را به صاحبان سگ‌های گله و نگهبان ارائه می‌کند.

وی در ادامه به چگونگی انجام واکسیناسیون هاری برای سگ‌ها اشاره کرد و گفت: افرادی که این حیوانات خانگی را در منزل نگهدای می‌کنند خود با مراجعه به ادارات دامپزشکی و یا کلینیک‌های دامپزشکی واکسن مورد نظر را تهیه می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه گزش حیوانات به ویژه سگ بیشتر در مناطق روستایی اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد: اداره‌کل دامپزشکی اکیپ‌هایی را برای واکسیناسیون سگ گله و نگهبان به مناطق روستایی اعزام می‌کند.


انتهای پیام
 


نظر خود را ثبت کنید