آیت‌الله العظمی سبحانی:

روحانیت علاوه بر حلال و حرام‌های شرعی به مکارم اخلاقی توجه کنند

  • تاریخ انتشار : 1397/1/29 ساعت : 11:41 - 5 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : قم
یکی از مراجع تقلید شیعه گفت: کسانی که لباس روحانیت بر تن دارند نباید تنها بر حلال‌های شرعی تکیه کنند بلکه باید به حلال و حرام‌های اخلاقی هم توجه کنند.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله جعفر سبحانی امروز در پایان درس خارج اصول در مسجد اعظم با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) مبنی بر «علیکم بمکارم الاخلاق؛ فانی قد بعثت بها» گفت: ما یک فروع و یک اصول در اخلاق داریم که همه اخلاق به اصول و مکارم باز می‌گردد.

آیت‌الله سبحانی افزود: از این موضوع معلوم می‌شود که شریعت ما علاوه بر عقائد و تکالیف شرعیه، تکالیف اخلاقی هم دارد که همان مکارم و اصول اخلاق است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه کرم، عدالت، صبر و ... از اصول اخلاق هستند بیان کرد: ما گاهی در مناسبت‌هایی بر سر طلاب عمامه می‌گذاریم، بنده به آنان گوشزد می‌کنم که از امروز شما چیزهایی را باید حلال و چیزهایی را حرام کنید.

وی فزود: گاهی حرامی را حلال می‌کنیم مانند زمانی که دختری را به عقد پسری در می‌آوریم ولی گاهی حلالی را باید حرام کنیم و آن برای اهل علم است که قبل از عمامه برسر گذاشتن، کارهایی برای آنان حلال است ولی بعد از عمامه، حرام می‌شود‌.

این مرجع تقلید به برخی مصادیق این مسئله اشاره و عنوان کرد: کشیدن سیگار توسط طلبه و یا راه رفتن با محارم در خیابان به گونه‌ای که از نظر مردم زننده باشد، جایز نیست؛ البته ممکن است حرام نباشد ولی در شأن یک طلبه نیست و باید بر خود حرام کند.

وی تاکید کرد: کسانی که لباس روحانیت بر تن دارند نباید تنها بر حلال‌های شرعی تکیه کنند بلکه باید به حلال و حرام‌های اخلاقی هم توجه کنند.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید