معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری:

منازل ٢٥ درصد از روستاییان سند ملکی ندارد

  • تاریخ انتشار : 1397/1/29 ساعت : 15:15 - 5 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : فارس
‌معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: منازل ٢٥ درصد از روستاییان کشور هنوز سند ملکی ندارد.

‌به گزارش ایسنا‌، ابوالفضل رضوی چهارشنبه ٢٩ فروردین در کارگروه تخصصی اشتغال استان فارس، بیان کرد:  ٦٤ درصد از فضای بهبود کسب و کار در کشور مربوط به تسهیلات اداری، ٢٠ درصد مربوط به تکریم ارباب رجوع و ١٦ درصد مربوط به وام است‌.

وی با بیان اینکه از سال ٩٤ موضوع اشتغال روستایی مطرح و با انجام تحقیقاتی به علل مهاجرت روستاییان پرداخته شده است، گفت: علت ٦٠ درصد از مهاجرت روستاییان و عشایر مربوط به اشتغال و پایین بودن درآمد است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با تصریح اینکه نبود اشتغال متناسب با تحصیلات فرزندان عشایری و روستایی از دیگر علل مهاجرت این قشر است، گفت: به طور متوسط در هر خانوار روستایی و عشایری دو جوان فارغ‌التحصیل دانشگاهی وجود دارد‌.

رضوی با بیان اینکه ٢٠ درصد از علل مهاجرت مربوط به تبعیض بین شهرنشینان و روستاییان اعلام شده است، تکریم نشدن روستاییان و عشایر در زمان مراجعه به دستگاه‌های خدمات رسان را از دیگر عوامل تاثیرگذار بر مهاجرت دانست.

او اضافه کرد: سال ٩٥ معاون اول ریاست جمهوری طی نامه ای به رهبر معظم انقلاب، خواستار اجازه استفاده از ١.٥ میلیارد دلار از اعتبارات صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستاییان شد و به‌دنبال آن مجلس مصوباتی داشت.

رضوی با اشاره به مصوبات اخیر مجلس در مورد طرح‌های توجیهی اشتغال، گفت: براساس این مصوبات، مقرر شده که دستگاه‌های اجرایی پروژه‌های خود را مستقیما به کمیته فنی استان‌ها دهند و کمیته نیز 2 روز فرصت تایید و اعلام به بانک عامل را دارد‌.

وی با بیان اینکه سهم ما در اقتصاد جهانی متناسب با جمعیت دنیا نیست، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ایران این است که همزمان با تغییر نظام سیاسی، نظام‌های فرهنگی، اجتماعی و برنامه ریزی تغییر نکرده است‌.

رضوی گفت: اگرچه نظام سیاسی ایران تغییر کرده اما مرکز گرایی، بزرگ گرایی و آب گریزی همچنان باقی مانده، در حالی که نظام برنامه ریزی باید عالمانه، عاقلانه و عادلانه باشد‌.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: اشتغال پایدار روستایی و افزایش درآمد برای افزایش توان اقتصاد ملی از اهداف اصلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است .


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید