ییلدیریم: مسائل ژئوپولتیک دلیل برگزاری انتخابات زودهنگام است / واکنش اپوزیسیون

نخست‌وزیر ترکیه گفت‌ تصمیم برای برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و پارلمانی پس از بررسی تحولات اخیر مسائل امنیتی و ژئوپولتیکی گرفته شد.

به‌ گزارش ‌ایسنا، بنعالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه در جریان یک کنفرانس خبری در آنکارا گفت‌: برگزاری انتخابات زودهنگام با قانون اساسی جدید ترکیه همخوانی دارد و اجازه این کار را می‌دهد. انتظاراتی میان شهروندان ترکیه‌ای وجود دارد که تغییر قانون اساسی که در جریان رفراندوم ۲۰۱۷ تایید شد، فورا به مرحله اجرا درآید.

این مقام ترکیه‌ای تاکید کرد: همان طور که اطلاع دارید سیستم پارلمانی در شانزدهم آوریل سال ۲۰۱۷ به آرای مستقیم تغییر کرد و سیستم ریاست جمهوری وارد قانون اساسی ما شد. پس از تغییرات قانون اساسی، برخی از فصل‌ها فورا اجرایی شد و انتظار می‌رود برخی دیگر از این تغییرات در اولین انتخابات پس از رفراندوم اجرایی شود.

او تاکید کرد : شهروندان ما انتظار دارند که این تغییرات فورا اجرایی شود و شرایط کنونی با قانون اساسی قابل تطبیق است. چنین تصمیمی با توجه به مسائل امنیتی و تحولات ژئوپولوتیکی که کشورمان با آن روبروست، اتخاذ شد.

پیش از آن رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه طرح‌هایی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی زودهنگام در ۲۴ ژوئن (سوم تیر) اعلام کرد. این مقام ترکیه‌ای گفت‌: با بالا گرفتن بحران در سوریه تصمیم گرفتیم تا انتخابات در روز یکشنبه، مورخ ۲۴ ژوئن ۲۰۱۸ انجام شود.

این تصمیم پس از آن اعلام شد که دولت باغچلی ، رهبر حزب جنبش ناسیونالیسم که حزبش در ائتلاف با حزب حاکم آک پارتی قرار دارد ، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد و لایحه آن چهارشنبه با امضای نخست‌وزیر ترکیه و دولت باغچلی به پارلمان رفت و انتظار می‌رود که کمیته‌ قانون اساسی پارلمان در بیستم آوریل آنها را مورد بررسی قرار دهد.

همچنین انتظار می‌رود مجمع عمومی پارلمان ترکیه در روزهای ۲۱ و ۲۰ آوریل این لایحه را مورد بحث و رایزنی قرار دهند. در همین حال  حزب مردم جمهوری خواه ترکیه با استقبال از انتخابات زودهنگام، گفت‌ آماده شرکت در انتخابات و پذیرش چالش هستند. با این حال حزب دموکراتیک خلق ترکیه که حامی کردهاست، تاکید کرد که هیچ دلیل منطقی برای برگزاری انتخابات زودتر از تاریخ موعد وجود ندارد. با این حال حزب مذکور تاکید کرد آمادگی دارد در هر زمانی برای شرکت در انتخابات حاضر شود، حتی فردا.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید