رییس کمیسیون عمران مجلس خبر داد

گزارش نهایی حادثه سانچی تا اواخر اردیبهشت تقدیم مجلس می‌شود

  • تاریخ انتشار : 1397/1/31 ساعت : 09:21 - 5 سال قبل
  • از گروه : سیاسی
  • زیرگروه : مجلس
رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: در تصادف نفتکش سانچی و کشتی فله‌بر چینی چهار کشور پاناما، هنگ‌کنگ، ایران و چین درگیر موضوع هستند که با مشخص شدن سهم تقصیر هر دو کشتی، سهم این چهار کشور نیز در مسئولیت‌ها و جبران خسارت‌های طرف مقابل مشخص می‌شود و گزارش نهایی کمیسیون هم تا اواخر اردیبهشت ماه تقدیم مجلس می‌شود.

محمدرضا رضایی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: کشتی ایرانی با پرچم کشور پاناما و کشتی چینی با پرچم هنگ‌کنگ حرکت می‌کرده‌اند. در نظام حقوق بین‌الملل وقتی پرچم کشوری روی یک کشتی نصب می‌شود به معنای تحت حمایت بودن کشتی و همه سرنشینان و کالاهای مستقر در آن است. با مشخص شدن سهم تقصیر نفتکش ایرانی و کشتی فله‌بر چینی تعیین پرداخت خسارات طرفین نیز مشخص می‌شود البته دو کشتی بیمه‌نامه بین‌المللی داشتند که هر کدام براساس سهم بیمه پرداختی، خسارت‌هایشان را از آنها دریافت می‌کنند.

نماینده مردم جهرم در مجلس خاطرنشان کرد: اطلاعات جبعه سیاه کشتی سانچی استخراج و توسط کشور سازنده و با حضور نمایندگان چهار کشور مذکور مراحل تحلیل خود را سپری می‌کند. براساس اطلاعات اولیه استخراج شده «خطای انسانی» هر دو کشتی ایرانی و چینی قطعی شده اما سهم هر کشتی هنوز مشخص نشده است.

وی از حضور تیم سیاسی، اجرایی و حقوقی خبره کشورمان در چین طی هفته آینده خبر داد و افزود: تیمی کارشناسی از سازمان بنادر و کشتی‌رانی ایران به عنوان نماینده حاکمیت با حضور در چین با قدرت از منافع جمهوری اسلامی ایران دفاع خواهد کرد تا حقوق مادی و معنوی سرنشینان کشتی و بار نفتکش کشورمان پایمال نشود.

رییس کمیسیون عمران مجلس جانباختگان کشتی سانچی را «شهید خدمت» دانست و افزود: این عزیزان در راه اقتصاد کشور در مسیری طولانی و پرچالش قدم گذاشتند تا بتوانند با توجه به شرایط سخت اقتصادی کشور در  فروش نفت و میعانات گازی و انتقال درآمدهای آن به داخل  کشور کمکی بزرگ کرده باشند بنابراین شایسته است این عزیزان «شهید خدمت» محسوب شوند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید