تظاهرات ده‌ها هزار دانش‌آموز آمریکایی برای اصلاح قوانین مالکیت اسلحه

ده‌ها هزار دانش‌آموز در سراسر آمریکا روز جمعه همزمان با سالگرد تیراندازی سال ۱۹۹۰ در دبیرستان کلمباین کلاس‌های درس را ترک کردند تا در تظاهرات برای کنترل خشونت‌های مسلحانه و اعتراض به قوانین مالکیت سلاح شرکت کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، سردمدار این اقدام بازماندگان تیراندازی‌های ماه فوریه فلوریدا بودند. ده‌ها هزار دانش آموز متعلق به بیش از ۲۷۰۰ مدرسه روز جمعه در حالی در سراسر آمریکا کلاس‌های درس را به نشانه اعتراض به قوانین مالکیت سلاح ترک کردند که فعالان جوان خواهان قوانین سفت و سخت‌تری برای مالکیت سلاح و اتخاذ اقدامات بیشتر برای جلوگیری از تیراندازی‌ها در مدارس شدند.

این تظاهرات‌ها شامل تجمعی نزدیک کاخ سفید و "دراز کشیدن اعتراضی" در نیویورک بود.

همچنین جمعیت دانش‌آموزان در پارک میدان واشنگتن دراز کشیدند تا طی این اقدام نسبت به خطرات خشونت‌های مسلحانه هشدار دهند.

سازمان دهندگان برآورد کردند که در هر ایالتی ۱۵۰ هزار دانش‌آموز در اقدام‌های اعتراضی علیه خشونت‌های مسلحانه در مدارس شرکت کردند.

در یک اقدام نمادین دیگر تعداد زیادی از معترضان لباس‌های نارنجی پوشیدند که این رنگ نماد جنبش فعالان حامی کنترل سلاح در آمریکا است.


سازمان دهندگان این اقدام‌های اعتراضی روز جمعه را به دلیل آنکه نوزدهمین سالگرد کشتار مشهور سال ۱۹۹۹ در دبیرستان کلمباین ایالت کلورادو بود، انتخاب کردند.

در این حادثه دو دانش‌آموز با سلاح گرم ۱۲ دانش آموز دیگر و یک معلم را در این دبیرستان کشته و پس از آن با سلاح‌هایشان دست به خودکشی زدند.

این حادثه اولین کشتار بزرگ در مدرسه‌ای در آمریکا در تاریخ مدرن این کشور محسوب می‌شود.

با وجود آنکه این رخداد باعث شوکه شدن مردم آمریکا شد اما در نهایت منجر به ساز وکار ملموسی برای اصلاح قوانین مالکیت اسلحه نشد.

در سال‌های بعد نیز تیراندازی‌های مشابه در دیگر مدارس سراسر آمریکا تکرار شد و یکی از چشمگیرترین آنها مربوط به کشتار مشهور سندی هوک در سال ۲۰۱۲ و همچنین کشتار اوایل سال جاری میلادی در دبیرستانی در منطقه پارک لند فلوریدا است.

در حادثه پارک لند که جان ۱۷ نفر را در دبیرستان مارجری استونمن داگلاس گرفت در نهایت برخی از بازماندگان این کشتار دست به یک جنبش اجتماعی گسترده برای مطالبه اصلاح مالکیت سلاح زدند.

بعد از راه اندازی این جنبش قانونگذاران فلوریدا تحت فشارهای عمومی اقدام به تصویب یک قانون جدید طی ماه گذشته میلادی برای اعمال اصلاحاتی در مالکیت اسلحه کردند.

روز جمعه یکی از بازماندگان این کشتار به نام "دیوید هوگ" از فعالان خواست تا به فشارهایشان برای این اصلاحات ادامه دهند.

هوگ در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی از صحبت‌هایش منتشر شد گفت: ما نخواهیم توانست جلوی این وضعیت را بگیریم مگر آنکه کاری کنیم صدایمان شنیده شود.

او ادامه داد: ما باید بیرون بیاییم و صدایمان را به گوش همه برسانیم نه به عنوان دموکرات یا جمهوری‌خواه بلکه به عنوان آمریکایی.

در تاریخ ۱۴ مارس گذشته نیز تجمع‌های مشابهی با ترک کلاس‌های درس از سوی دانش آموزان معترض آمریکایی برگزار شد.

با وجود آنکه در اعتراضات قبلی اکثر مدارس اقدام دانش آموزان به ترک کلاس‌های درس را تحمل کردند اما اخیرا بسیاری از مقام‌های مسئول مدارس آمریکا هشدار دادند که دانش آموزانی که در اعتراضات روز جمعه شرکت کنند با تبعاتی روبرو خواهند شد.

در این میان دبیرستان مشهور کلمباین به دلیل این سالگرد کاملا تعطیل بود و نیازی به ترک کلاس‌های درس از سوی دانش آموزان این دبیرستان وجود نداشت.

یک بازمانده دیگر کشتار فلوریدا به نام کارلوس رودریگز به مناسب این سالگرد به کلمباین رفت.

او گفت: این جنبش امیدی مهم را برای بازماندگان به وجود آورده است.

این فعال ۱۷ ساله گفت: این جنبش تنها چیزی است که ما دانش آموزان داگلاس را در حال حاضر زنده نگه داشته است و ما را معطوف به مبارزه برای حقوقمان و جنگیدن برای زندگی خودمان می‌کند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید