پویش کفش تبریز، تجلی اراده ملی برای خرید کالای ایرانی

  • تاریخ انتشار : 1395/11/30 ساعت : 17:34 - 7 سال قبل
  • از گروه : اقتصادی
  • زیرگروه : تجارت
تبریز - ایرنا - راه اندازی پویش کفش تبریز، تجلی اراده ملی برای حمایت از تولید کالای ایرانی و خودداری از خرید کالای بی کیفیت خارجی است.
به گزارش ایرنا، گام نخست برای حمایت از تولید داخلی و کالای ایرانی و جلوگیری از فروش کالاهای خارجی با راه اندازی پویش های مختلف از جمله پویش تبریزی ها برای کفش ایرانی برداشته شده که در صورت حمایت مردمی از آن ها جا پای کالاهای کم کیفیت خارجی در بازار کفش ایرانی سست تر می شود.
فروشگاه‌های زیادی در تبریز با نصب تابلوی کوچکی تحت عنوان 'با افتخار فقط اجناس ایرانی می‌فروشیم' در مغازه های خود از فروش کالاهای بی کیفیت خارجی خودداری کرده اند.
400 فروشگاه کفش در تبریز که مهمترین تولید کننده کفش ایران محسوب می شود، با این اقدام خود می خواهند فقط کفش ایرانی بفروشند و بازار روگشاده به کالاهای بی کیفیت خارجی را از دست کفش خارجی و قاچاق نجات دهند.
شنیده می شود این ابتکار تبریزی‌ها به سایر شهرهای استان آذربایجان‌شرقی از جمله مراغه‌، شبستر، مرند و آذرشهر نیز کشیده شده و فروشندگان کفش این شهرها نیز به حرکت خودجوش بازاری‌های تبریز پیوسته‌اند.
در این مسیر اراده مردمی برای استفاده از تولید داخلی، ارتقای کیفیت تولید و دوام کالاها و تعدیل قیمت تولید سه ضلع مهم کاستن از مصرف کالاهای خارجی و رونق تولید داخلی است.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان کفش تبریز به عنوان بانی این پویش می گوید: کفش تولید داخل به ویژه کفش تبریز از نظر کیفیت و مرغوبیت شهرت جهانی داشته ولی مشکلات موجود بر سر راه آن ها موجب شده تا بیشتر تولیدکنندگان این صنعت به دلایل مختلف مجبور به تعطیلی واحدهای تولیدی خود شده و بقیه فعالان هم با حداقل ظرفیت کار می‌کردند.
علیرضا جباریان فام، افزود: هم‌اکنون حدود 40‌ هزار خانواده به ‌صورت مستقیم و 150‌ هزار خانواده به ‌صورت غیرمستقیم از صنعت کفش ارتزاق می کنند و در صورت حمایت مردمی از این صنعت، صنعت کفش ایران خانواده‌های بیشتری زیر پوشش خود قرار می دهد.
وی با بیان اینکه این پویش با هدف ترغیت مردم به خرید کالای ایرانی، حمایت از تولید ملی و رونق اقتصادی راه اندازی شده است، اظهار کرد: بازرسان این اتحادیه با حضور در بازار تبریز و شناسایی فروشندگانی که فقط کفش ایرانی می‌فروختند، تابلوهایی با مضمون 'با افتخار کالای ایرانی می‌فروشم' را از سوی اتحادیه در این مراکز نصب کردند.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان کفش تبریز یادآوری کرد: با توجه به استقبال بی نظیر شهروندان و خریداران از این طرح، تعداد دیگری از بازاریان که کفش خارجی می‌فروختند به این پویش پیوستند و با خارج کردن اجناس خارجی از مغازه‌شان تصمیم گرفتند از تولید ایرانی حمایت کنند.
جباریان فام ادامه داد: هم اکنون بیش از 500 واحد فروش اقدام به نصب تابلو و عرضه کفش تولید ایرانی و تبریزی کرده اند.
وی گفت: هم‌اکنون حدود 2 هزار و 200 واحد بزرگ و کوچک، یک هزار و 500 واحد فروش و خدمات و 500 واحد خانگی در صنعت کفش آذربایجان شرقی فعالیت دارد که در صورت استقبال شهروندان از این طرح، در آینده نزدیک تمامی فروشندگان کفش در تبریز به این پویش می پیوندند.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان کفش تبریز با بیان اینکه این پویش می تواند به الگویی برای سایر اتحادیه ها تبدیل شود، اظهار امیدواری کرد این حرکت خودجوش برای حمایت از تولید داخلی و مقابله با قاچاق کالاهای خارجی در سایر کالاهای تولید داخلی نیز اتفاق بیافتد.
جباریان فام، عمده مشکل صنعت کفش را گرانی مواد اولیه و نبود تنوع در طرح و مدل آن اعلام کرد و افزود: با وجود بالا بودن قیمت تمام شده کفش‌های تولیدی در تبریز، کیفیت و مرغوبیت کالا نیز بالا است.
وی با بیان اینکه سالانه 90 هزار جفت کفش در آذربایجان شرقی تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می شود، اظهار کرد: 60 درصد کفش ایران و 90 درصد کفش دست دوز کشور در تبریز تولید می شود.
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز گفت: صنعت چرم و کفش، برای بیش از ۴۰ هزار نفر در استان اشتغال ایجاد کرده است.
حسین نجاتی با تاکید بر اینکه مبارزه با کالای قاچاق و واردات بی رویه کالاهای مشابه تولید داخل از مهمترین و اساسی ترین برنامه های اولویت دار این سازمان است، افزود: صنعت کفش تبریز از مهمترین و مقبول ترین صنایع دستی و تجاری آذربایجان و ایران به شمار می رود.
وی، با اشاره به نقش اتحادیه های صنفی در جلوگیری از قاچاق انواع کالا اظهار کرد: در حوزه کفش نیز اتحادیه مربوطه باید با اقدام شایسته و به موقع نسبت به ترغیب فعالان این بخش نسبت به تولید و عرضه کفش داخلی وارد عرصه شود و تاکنون نیز در این زمینه اقدام مناسبی صورت گرفته که باید تقویت و تداوم یابد.
نجاتی ادامه داد: با توجه به نقش ممتاز و برجسته اتحادیه صنف کفاشان در حوزه فرهنگ سازی و ارتباط نزدیک آن با فعالان این بخش، لازم است هرگونه مسایل مربوط به نظارت و بازرسی نیز توسط این اتحادیه انجام شود.
وی یادآوری کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت تنها در حوزه بازرسی و نظارت بر کارخانجات و انبارهای بزرگ انجام وظیفه می کند و هرگونه بازرسی از واحدهای کوچک و توزیعی برعهده اتحادیه های صنفی است.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت با حمایت از صنعت چرم اجازه تعطیلی کارگاه های تولید کفش را ندهد.
محمداسماعیل سعیدی با اشاره به پویش بازاریان تبریز در حمایت از کفش ایرانی افزود: این اقدام حرکت ارزشمندی است که در بازار تبریز اتفاق افتاده و می تواند برای سایر بازاریان در دیگر شهرهای کشور و تولیدکنندگانی که کالای ایرانی تولید می کنند، الگو باشد.
وی اظهار کرد: کفش های تولیدکنندگان تبریزی همطراز و فراتر از استانداردهای کفش های تولید شده در ایتالیا و اروپا است که با قیمتی کم تر و کیفیت بالاتر به بازار عرضه می شود.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نباید از صنعت کفش داخلی غفلت کنیم، یادآوری کرد: نباید اجازه دهیم کالای قاچاق باعث ضربه خوردن صنعت کفش شود.
سعیدی، ادامه داد: با توجه به سرکشی به کارگاه های کفش و چرم به جرات می توانم بگویم که در بین کالاهای ایرانی یکی از معدود کالاهایی که دارای کیفیت بسیار بالا بوده، کفش تبریز است.
وی با اشاره به مشکلات موجود در این صنعت از جمله نبود مشوق های صادراتی گفت: برای قوام تولید و رسیدن به جایگاه خود در سطح داخلی و بین المللی باید دولت به این قضیه ورود کرده و از تولیدکنندگان حمایت کند.
نماینده دیگر مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پویش بازاریان تبریز در حمایت از کفش ایرانی و عدم فروش اجناس خارجی گفت: مردم این شهرستان با تشکیل این پویش کار خداپسندانه انجام دادند که با استقبال مردم نیز روبرو شد و ما نیز از آن ها حمایت می کنیم.
شهاب الدین بیمقدار از تشکیل کنسرسیوم و طراحی برند مشخص برای صادرات کفش چرم تبریز در آینده نزدیک خبر داد و افزود: دولت از کنسرسیوم های صادراتی در هزینه های بازاریابی و نمایشگاهی حمایت می کند اما کافی نیست و باید مجلس نیز برای تقویت آن ها در این موضوع ورود کند.
وی با بیان اینکه این پویش می تواند برای همه شهرها و محصولات ایرانی از جمله پوشاک الگو باشد، یادآوری کرد: هم اکنون بهترین شیرینی و شکلات در آذربایجان شرقی تولید و در کنار آن کالای خارجی قاچاق نیز در بازار عرضه می شود در حالی که نوع داخلی آن از نوع خارجی بهتر بوده و به کشورهای اروپایی صادر می شود.
گزارش از: پرویز بابائی** انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
8023/518

نظر خود را ثبت کنید