مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری استان کردستان:

ارتقاء پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران هدف نهایی پدافند غیرعامل است

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری استان کردستان ارتقاء پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران را هدف نهایی پدافند غیرعامل دانست.

به گزارش ایسنا، محمد رضایی، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری استان کردستان امروز، سوم اردیبهشت ماه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان منابع و دارایی های هر کشور، تهدیدات و صیانت از منابع در مقابل این تهدیدها را سه ضلع پدافند غیرعامل دانست.

وی افزود: منابع و دارایی‌های یک کشور به چند قسمت دارایی‌های سایبری، زیرساخت‌های IT ، دارایی حوزه های زیستی، کالبد و ساختمانی و حوزه‌های اقتصادی تقسیم‌بندی می‌شوند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری کردستان تهدیدات این منابع به دو دسته انسان ساز و طبیعی تقسیم‌بندی می شود، بیان کرد: تهدیدات انسان‌ساز که ماهیت سیال دارند، کار مقابله را دشوار می کند که برای مقابله با این تهدیدات باید همواره به روز باشیم تا بتوانیم منابع خود را در مقابل تهدیداتی که هر روز تغییر می ‌کنند، حفظ کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما در 10 سال گذشته هیچگاه تهدیدات سایبری را نداشتیم، بیان کرد: امروز در گذر زمان بسیار کوتاهی تهدیدات سایبری جهانی شکل گرفته است.

رضایی عنوان کرد: یکی از این منابع مورد تهدید منابع زیستی است که با توجه به اینکه پدافند غیرعامل با این رویکرد در سطح کشور پیش می رود، لازم است به مباحث آکادمیک، تئوریک و اینکه برای این تهدیدات به روز، پیش بینی لازم را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکهه برای پیش بینی تهدیدات سایبری داده ها برای ما کارایی ندارد، افزود: درصورتی که این داده‌ها در کنار هم قرار گرفته، تجزیه و تحلیل شده و تبدیل به اطلاعات شوند، این اطلاعات به دانش تبدیل شده و این دانش توان پیش‌بینی و پیشگیری را داشته باشد، می توان از آن استفاده کرد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری کردستان اعلام کرد: داده‌های آکادمیکی که نتواند این سیکل را طی کند نمی‌تواند منابع ما را در مقابله با تهدیدات دشمن محافظت کند.

وی اعلام کرد: در این راستا ما در استان چندین قرارگاه را در ساختار پدافند غیرعامل داریم یکی از این قرارگاه ها، زیستی است که به عنوان قرارگاه عملیاتی و مهم ترین قرارگاه‌های ماست.

رضایی افزود: در این راستا ما ستاد هماهنگی قرارگاه زیستی را راه اندازی کردیم که مجموعه تهدیدات زیستی استان را رصد و پایش می‌کند و آن را در اختیار مدیران قرار می ‌دهد تا خود را آماده برای مقابله با این تهدیدات کنند.

وی با اشاره به اینکه گسترش روابط با مراکز علمی و دانشگاهی می‌تواند در زمینه مقابله با این تهدیدات به ما کمک شایانی کند، اعلام کرد: در این زمینه ما در استان کردستان با استقبال روبه رو شدیم.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری کردستان افزود: در این راستا و به دلیل وجود مراکز علمی و وجود نخبگان استان که می‌توانند در این حوزه به ما کمک کنند سال گذشته انجمن علمی پدافند غیرعامل را در استان راه‌اندازی کردیم.

وی عنوان کرد: باتوجه به اینکه کرستان به دلیلی مرزی بودن یکی از استان‌های اول کشور در بحث تهدیدات زیستی است در قرارگاه زیستی تصمیم به برگزاری همایش منطقه‌ای «مدیریت پیشگیری و کنترل تهدیدات زیستی و بیولوژیک» گرفته شد.

رضایی افزود: هدف ما از برگزاری این همایش هم شناسایی توانایی‌های استان و هم اهداف دیگر که به دنبال آن هستیم، بود. تا بتوانیم استان را به عنوان استان پایلوت بررسی تهدیدات زیستی کشور معرفی کنیم.

وی عنوان کرد: دبیرعلمی این همایش دکتر هومن قصری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و دبیر اجرایی دکتر چیا سهراب نیاد رئیس جهاددانشگاهی استان کردستان هستند که امیدواریم با برگزاری این همایش بتوانیم به اهداف خود برای مقابله با تهدیدات دشمن دست پیدا کنیم.

رضایی در پایان یادآور شد: امیدواریم انجام برنامه‌های مختلف در زمینه پدافند غیرعامل به ارتقاء پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران منجر شود.

 انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید