داستان تکراری تهدید به توقیف خودروهای بی کیفیت داخلی

پراید 5 میلیون تومانی و اینهمه هوادار!

چرا در تمامی این سال ها زور تولید خودروهایی مانند پراید بیشتر از سازمان استاندارد بوده است؟ یک مقام آگاه که تمایلی ندارد نامش فاش شود می گوید خودروسازان داخلی سازمان استاندارد و یا هر ارگانی که مقابل آن ها بایستد را تهدید به بیکاری کارگران و سر و صدای رسانه ایی آن ها می کند.
پول‌نیوز - رییس سازمان استاندارد دوباره به خودروسازان اولتیماتوم داده است. نیره پیروز بخت گفته که از دی ماه نام خودروهایی که استاندارد 85 گانه را پاس نکرده یا برای دریافت آن اقدامی نکرده اند را اعلام عمومی می‌کند اما توقف تولید خودروهای بی کیفیت داخلی بارها و بارها وعده داده شده است و این اولین بار نیست.

مدیر روابط عمومی سازمان استاندارد به پول نیوز در این باره گفت: سازمان استاندارد پای حرف خود ایستاده است و برای بار چندم از خودروسازان درخواست می‌کند که مانند سیترون c3 که توانست استانداردهای لازم را کسب کند برای دریافت گواهی های لازم اقدام کند. او افزود که سه خودروی دیگر هم در خط هستند و احتمالا به زودی استاندارهای لازم را دریافت خواهند کرد. 

اما چرا در تمامی این سال ها  زور تولید خودروهایی مانند پراید بیشتر از سازمان استاندارد  بوده است؟ یک مقام آگاه که تمایلی ندارد نامش فاش شود می گوید خودروسازان داخلی سازمان استاندارد و یا هر ارگانی که مقابل آن ها بایستد را تهدید به بیکاری کارگران  و سر و صدای رسانه ایی آن ها می کند. قدرت خرید پایین مردم شرایطی را فراهم کرده که مردم توانایی خرید خودروی با کیفیت ندارند و راضی به توقف تولید نیستند. خودروسازان هم خوب از این آب گل آلود ماهی می‌گیرند. 

پرایدی که رسانه‌های مختلف میانگین هزینه تولید آن را تنها 5 میلیون تومان اعلام کرده اند این روزها بین 18 تا 25 میلیون تومان به مشتریان فروخته می شود. کاظم محمدی نیکخواه کارشناس قدیمی صنعت خودرو  در این باره به پول نیوز می‌گوید: نمی توان منکر هزینه پایین تولید پراید در کارخانه شد اما شرایط اقتصادی کشور ما ناسالم و غیر قابل پیش بینی است. 

نمی‌توان انتظار داشت که خودروسازی داخلی را به خاطر کیفیت پایین محصولات تعطیل کرد  چرا که بیش از یک میلیون کارگر تولید قطعه، ساخت و خدمات پس از فروش بیکار می‌شوند. 

او ادامه داد: ما می توانستیم بعد از انقلاب روی صنعت های دیگری تمرکز کنیم اما سراغ خودروسازی رفتیم. صنعتی که فراز و نشیب بسیاری به خود دیده است. مثلا همین امروز که من و شما با هم حرف می زنیم اگر بخواهیم جایگزین مناسبی برای پراید وارد کنیم، آیا ارز کافی داریم؟

نیکخواه گفت: از طرفی ماشین خوب با کیفیت در خارج از ایران بین 12 تا 15 هزار است و این یعنی حداقل 81 میلیون تومان بدون هزینه های گمرکی! آیا می توانیم خودروی 100  میلیون تومانی را جایگزین پراید کنیم؟

نظر خود را ثبت کنید