معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی خبر داد

پیشرفت فیزیکی ۹۴ درصدی پروژهای مصوب سفر نخست رئیس جمهور به تبریز

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی با اشاره به این‌که در نخستین سفر رئیس جمهور ۲۳ طرح با اعتبار مصوب ۹۴۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آغاز شده بود، گفت: میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه های سفر نخست ریاست جمهوری را ۹۴ درصد ارزیابی می کنیم.

به گزارش ایسنا، وحید جلالی در نشست خبری پروژه های نخستین سفر رئیس جمهور به استان، در تشریح گزارش پروژه های نخستین سفر رئیس جمهور، اظهار کرد: در سفر قبلی رئیس جمهور 23 طرح با اعتبار مصوب شده ی  945 میلیارد و 500 میلیون تومان آغاز شده بود، اعتبار پرداخت شده برای این طرح ها حدود یک هزار و393 میلیارد و 800 میلیون تومان بوده که این اعتبار حدود 47 درصد بیشتر از میزان اعتبار مصوب شده به پروژه ها تزریق شده است، تاکنون میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه های سفر ریاست جمهوری را 94 درصد ارزیابی می کنیم. 

وی در پاسخ بر سوالی مبنی بر این‌که عمده علل تاخیر اجرای پروژه ها در استان ما به دلیل تخصیص نیافتن اعتبارات یا بی مسئولیتی ها است؟، گفت: هر پروژه ی بزرگی که تعریف می شود فرآیندی طولانی را به دلیل ارائه اسنادو توضیحات فنی و... طی می کند که این فرآیند همواره نادیده گرفته می شود ولی زمانی که عملیات اجرایی پروژه ای ۱۸ سال طول می کشد قطعا از اهداف خود نیز فاصله می گیرد بنابراین نمی توان گفت سومدیریتی وجود داشته بلکه تخصیص منابع و فرآیند عملیات اجرایی پروژه ها را طولانی می کند. 

 وی خاطرنشان کرد: دولت با رویکرد جدید جذب مشارکت، بخش غیر دولتی را پای کار آورده تا در این پروژه ها مشارکت داشته باشند و این اتفاقات به تدریج کاهش یابد. 

 علیرضا ایمانلو، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی نیز دراین نشست در رابطه با شبکه فاضلاب تبریز، با بیان این‌که تاکنون این پروژه حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و 30 درصد آن هنوز در دست اجرا است، گفت: قسمت اعظم این پروژه در طول سه سال بالای 300 کیلومتر کار شده که  تاکنون بالای 200 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است. حدود 11 تصفیه خانه در استان ما قرار دارد که تصفیه خانه ی بناب به عنوان پیشرفته ترین تصفیه ی خانه ی ایران در سال 94 راه اندازی شد.  

مسعود صالحی، مدیر منابع فیزیکی و نظارت بر طرح‌های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان این‌که دانشگاه علوم پزشکی از سفر قبلی رئیس جمهور دارای سه پروژه بیمارستان هریس، دانشکده داروسازی و بخش سوانح و سوختگی بیمارستان سینا در تبریز بود، گفت: در حال حاضر این سه پروژه  به اتمام رسیده‌اند. بیمارستان 64 تختخوابی در شهرستان هریس احداث شده که دارای 8000 مترمربع زیربنا بوده و به صورت 100 درصدی به اتمام رسیده و به مردم منطقه خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می دهد. 

وی ادامه داد: دانشکده داروسازی تبریز به عنوان دومین دانشکده داروسازی از سال 1326 در کشور تاسیس شده است، با توجه به این‌که ساختمان قدیمی دانشکده مستهلک شده بود، مقرر شد تا دانشکده داروسازی جدید احداث شود، این دانشکده با 17 هزار مترمربع زیربنا راه اندازی شده و از لحاظ فیزیکی صدرصدی به اتمام رسیده است و اکنون ما در مرحله ی خرید تجهیزات آزمایشگاهی هستیم چرا که دانشگاه باید از لحاظ دستگاه های داروسازی به طور کامل تجهیز شود. 

وی در خصوص بخش سوانح و سوختگی بیمارستان سینا با اشاره به این‌که نبود بیمارستان تخصصی برای رسیدگی به سوختگی ها و سوانح در تبریز، افزود: این بیمارستان 64 تخت خوابی در راستای رسیدگی به سوانح و سوختگی برای اولین بار در شمال غرب کشور احداث شده که فردا با حضور رئیس جمهوردر استان به صورت رسمی افتتاح می شود.بیمارستان سینا دارای شش هزار و 800متر مربع بوده و حدود 13 میلیارد تومان اعتباربرای احداث آن و 34 میلیارد تومان جهت خرید تجهیزات آن هزینه شده است. 

  

علیزاده مجری طرح آزاد راه تبریز-مرند- بازرگان نیز در این نشست در خصوص آخرین وضعیت این پروژه با بیان این‌که این آزاد راه ادامه آزاد راه تهران-زنجان به تبریز است، افزود: این راه طی سنوات گذشته از تهران به تبریز احداث شده و ادامه مسیر به مرز بازرگان به طول 293 کیلومتر در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است، قطعه ی اول این آزادراه از مبدا تبریز تا مرند به طول  64 کیلومتر کار می شود.سال گذشته خرید اراضی به طول 30 کیلومتر به صورت صدرصدی انجام گرفته و مبلغ ان به ارزش 45 میلیارد تومان به صاحبان اراضی پرداخت شده است و اکنون نیزعملیات اجرایی پروژه به صورت فعال انجام می شود. 

  

درستکار، نماینده شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در این نشست در خصوص سه پروژه ی استادیوم پنج هزار نفری میانه، استادیوم پنج هزار نفری مراغه و اجرای سیستم هیتینگ مجموعه ورزشی یادگار امام در تبریز، با بیان این‌که در حال حاضر استادیوم میانه با جذب صدرصدی اعتبارات تکمیل و به بهره برداری رسیده است، افزود: استادیوم مراغه با پیشرفت ۹۱ درصدی تا پایان سال به بهره برداری نهایی می رسد.سیستم هیتینگ یادگار امام نیز انجام شده و با رفع برخی از نواقصات جزیی به صورت کامل اجرا می شود. 

 وی ادامه داد: اعتبارات سیستم هیتینگ استادیوم یادگار امام حدود سه و نیم میلیارد تومان، استادیوم میانه چهارو نیم میلیارد تومان و برای استادیوم مراغه شش میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است. 

 رضا زائر، مسئول اجرایی قطار شهری تبریز و حومه نیز در این نشست کفت: خط یک متروی تبریز با صرف اعتبار یک هزارو ۷۰۰ میلیارد تومان افتتاح شده و اکنون نیز تا میدان ساعت مورد استفاده ی شهروندان قرار می گیرد.حدود ۷۰۰ میلیارد تومان برای فاز سوم آن نیاز است که تا پایان سال ۹۷ به بهره برداری برسد و پرونده ی خط اول را که تاکنون ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته را به اتمام برسانیم و حدود ۶۰۰ میلیارد تومان برای فازدوم ان هزینه صرف شده است. 

وی با اشاره به این‌که عملیات اجرایی خط دوم متروی تبریز آغاز شده است، اظهار کرد: تاکنون خط دوم مترو حدود ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و ۵۰۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده و اعتبار مورد نیاز برای اتمام خط دوم مترو حدود سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است که برای آن از فایناس استفاده می کنیم و با این شتاب پیش بینی می شود تا سال ۱۴۰۰ عملیات اجرایی خط دوم مترو به طور کامل به اتمام برسد. 

وی افزود: در بحث اشتغال زایی قطار شهری تبریز به طور متوسط در خط یک و دو حدود یک هزارو ۲۰۰نفر به صورت مستقیم اشتغال دارند ولی خبری در خصوص جذب نیرو و استخدام برای خود سازمان صحت ندارد. 

دهقان، نماینده دانشگاه تبریز در این نشست با بیان این‌که دانشگاه تبریز در نخستین سفر ریاست جمهوری دارای دو پروژه مصوب با عنوان احداث دانشکده فنی و مهندسی مرند و دانشکده کشاورزی اهر بود، اظهار کرد: فردا با حضور ریاست جمهوری در استان دانشکده فنی و مهندسی مرند از طریق ویدیو کنفرانس توسط رئیس جمهور افتتاح خواهد شد و پروژه ی دانشکده کشاورزی اهر نیز با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی با تامین ۱۰۰ درصدی منابع در مرداد ماه سال جاری افتتاح می شود.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید